Jolana Fogašová: Janáček je neuveriteľne originálny a výborný dramatik
Prečítajte si pohľad poprednej slovenskej sopranistky Jolany Fogašovej na operné dielo českého skladateľa Leoša Janáčka: Její Pastorkyňa. Sopranistka sa divákom košickej opery predstaví v roli Kostolníčky v novej opernej inscenácii Štátneho divadla Košice od 2. marca 2012.
Jolana Fogašová
Janáčkove diela spievam takmer 15 rokov a vždy sa nesmierne teším na každú produkciu, či opernú alebo koncertnú. Najčastejšie spievam Janáčkove diela najmä v zahraničí, tam jeho hudbu doslova milujú. Takmer vždy nás po skončení predstavenia alebo koncertu odmenia ľudia standing ovacion.
Janáček je fenomén v klasike, počujete zopár taktov s jeho osobitou harmóniou a hneď viete že je to práve „Janáček“, je neuveriteľne originálny a výborný dramatik. Je mi však ľúto, že u nás a paradoxne aj v Čechách publikum nevie jeho hudbu dostatočne oceniť, čo sa obľúbenosti týka zostáva ako keby v pozadí a preto sa jeho diela nehrávajú na našich operných scénach až tak veľmi často. Veľmi ma teší, že sa Košická opera rozhodla túto sezónu uviesť „Její pastorkyňu“. Pán riaditeľ Karol Kevický mi v decembri niekoľkokrát volal s ponukou na Kostolníčku. Spočiatku som odmietla z časových dôvodov a taktiež s vedomím, že Kostolníčka je postava, ktorú môžem zaradiť do svojho repertoáru aj o niekoľko rokov neskôr. Väčšinou ju spievajú speváčky v zrelom veku. Potom som si ale uvedomila, že sám Janáček napísal, že Kostolníčka je žena medzi 40 – 50 rokov a to celkom mení situáciu. Opera v Košiciach bola ochotná tolerovať moju trojtýždňovú absenciu v skúšobnom procese a tak sme sa predsa na spolupráci dohovorili. Ja som sa až v januári začala Kostolníčku učiť. Mojou výhodou bolo, že som Janáčka už veľakrát spievala a viem sa v jeho hudbe orientovať, ale aj tak to bolo pre mňa náročné. Mala som veľmi málo času a ešte aj koncerty v Nemecku.
Kostolníčka je rozsahom veľká postava, 120 strán klavírneho výťahu a navyše je náročná aj po speváckej stránke. Opera je plná vnútorných osudových dramatických zvratov a psychologických situácií ústiacich až do krajnosti. Je to tragédia s nádherným koncom, plným odpustenia, lásky a vnútorného vykúpenia. Kostolníčka, v dedine nositeľka morálky a zákona sa dostáva pod vplyvom lásky k nevlastnej dcére Jenůfe a svojej ťažkej minulosti, do zúfalého vnútorného boja. V tomto duševnom rozpoložení sama spácha strašný zločin v snahe zachrániť Jenůfu a očistiť svoje meno. Je to postava navonok silná a vyrovnaná, napriek tomu však plná vnútornej bolesti. Na inscenácii v Košiciach spolupracujem s dirigentom Robertom Jindrom, ktorý Janáčka dokonale ovláda a doslova spieva so spevákmi, čo je v Janáčkovi nesmierne dôležité. Aj v práci s orchestrom ide do najmenších detailov a tým docielil krásnu zvukomaľbu jednotlivých scén. Režisér Michal Tarant citlivo podporil a na javisku sugestívne vykreslil celkovú atmosféru deja a prostredia. Scéna aj kostýmy dopĺňajú autentickosť a originalitu Moravy. Myslím, že košická Pastorkyňa je naozaj Janáček tak ako má byť, publikum sa má na čo tešiť.
Jolana Fogašová, sopranistka
súvisiace články
Robert Jindra, dirigent: Janáčkova hudba je neobyčajne emotívna
Premiéra: Jej pastorkyňa na javisku košickej opery
Publikoval: Ľudovít Vongrej / 1. marca 2012
Diskusná téma: Jolana Fogašová: Janáček je neuveriteľne originálny a výborný dramatik
Její pastorkyňe
Re:Její pastorkyňe
Pridať nový príspevok