Magický Don Giovanni – nielen s Bršlíkom

02.07.2014 18:25

 

Terézia Ursínyová

 

Posledné predstavenie sezóny 2013/2014 bolo v Historickej budove venované Mozartovmu Donovi Giovannimu (28. júna) v legendárnej (piatej) opernej inscenácii Jozefa Bednárika v Slovenskom národnom divadle.

 

 

Don Giovanni, Opera SND

Andrea Vizvári (Zerlina), Eva Hornyáková (Donna Elvira), Martin Mikuš (Masetto),

Pavol Bršlík (Don Ottavio), Luisa Albrechtová (Donna Anna)

foto: Jozef Barinka

 

Dobrá myšlienka návratu scénicky (Vladimír Čáp) a kostýmovo bohatej, nápaditej  (Ľudmila Várossová), spevácky vydarenej, hudobne preštudovanej inscenácii (Friedrichom Haiderom - po dirigentovi Wolfdieterovi Maurerovi), prežila, žiaľ, aj svojho režiséra Jozefa Bednárika, ktorý zomrel pred necelým rokom - 22. augusta 2013. Pre mnohých to bola aj tichá spomienka na tohto významného slovenského umelca a dobrého človeka

 

Od premiéry tejto pôvodnej (ostatnej) podoby Dona Giovanniho na našej národnej opernej scéne uplynulo 25. a 26. mája t. r. už 13 rokov. To je na život inscenácie (a najmä na vývoj súčasnej opernej réžie) v rýchlo plynúcom čase, veľa. Tým viac prekvapuje, že bratislavský Don Giovanni zostal stále živý, umelecky aktuálny a orchestrálne i spevácky svieži. V detailoch by v obnovenej premiére možno prísny Bednárik kde - čo prebrúsil, resp. v detailoch usmernil pôvodných i nových sólistov, ale celkový tvar najgeniálnejšej opery W. A. Mozarta je v bratislavskom predvedení hodný obdivu. Obecenstvu nadšenie - po záverečnom vokálnom ensembli – nechýbalo, ba  vyústilo v nadšené bravo! Patrilo nielen hosťujúcemu tenoristovi Pavlovi Bršlíkovi, ktorý v úlohe Dona Ottavia preukázal všetky odtiene svojho vokálneho umenia, ale aj ostatným skvelým domácim sólistom, zúčastneným na tomto poslednom opernom večere práve skončenej sezóny.

 

Scénická podoba Giovanniho je výtvarne veľkorysá: vyráža dych iluzórnou hĺbkou javiska a viacúčelnosťou mobilne sa meniacich „minipriestorov“, ktoré dotvárajú dej rôznych obrazov. Názor, že „smrť je hlavná postava Dona Giovanniho“ je zdôraznený v Bednárikovej inscenácii „prikomponovanou“ (režisérom tak obľúbenou!) postavou  tanečníka - Majordóma, ktorý viac než náplň názvu tejto role (správca domu), predstavuje tieň Zla, ktoré usmrcuje a vťahuje do duševného pekla hlavnú postavu. Giovanni v koncepcii Bednárika síce zostal silnou, slobodu hlásajúcou osobnosťou - quasi ideál klasicistického hrdinu, žiaľ, neuznávajúcou žiadnu morálku, určujúcu spoločenské konanie. Večnou otázkou pre diváka (resp. čitateľa literárno-dramatických podôb Dona Giovanniho) zostáva, čo si zaslúži podobný antihrdina...? V Bednárikovej koncepcii sa neprepadáva do romantizmom vykresleného pekelného ohňa, ale zostáva uväznený v kazajke pomäteného, porazeného Ega. Existujú pre človeka väčšie muky? „Ocení to“ azda len ten, kto aspoň raz v živote prežil hrôzu duševnej choroby a z nej plynúcej samoty.

 

 

Don Giovanni, Opera SND

Miloslav Krajčík (Majordomus) a Pavol Remenár (Don Giovanni)

 

Jozef Bednárik odhalil v Donovi Giovannim jemne diferencované charaktery ôsmich hlavných postáv, ktoré  javiskovo premyslene sformoval, diferencoval, opierajúc sa o herecké nadanie sólistov, z ktorých však z pôvodného obsadenia zostali v záverečnej podobe sezóny len Pavol Remenár a Peter Mikuláš. Hudobnú charakteristiku v obnovenej inscenácii mimoriadne precízne predviedol s orchestrom SND Friedrich Haider. Škoda len, že náš vynikajúci dirigent sa v hudobnom prúde občas nechá príliš unášať tempom. Stihnúť jeho vášnivý orchestrálny prúd – hoci v klasickom diele -  znamená pre sólistov ozajstné umenie preteku. Treba však uznať, že Haider sa i podvolí legátovým frázam a dynamickému vypracovaniu árií. Ukážkovo si v tomto rozumel najmä s Pavlom Bršlíkom  v  prvej veľkej árii Dona Ottavia - Dalla sua pace (1. dejstvo). Tenorista so štíhlym, mozartovsky dokonalým bel cantom, jemným sotto voce i umením messa di voce bol ideálnym interpretom geniálnej hudby. V 2. dejstve bezproblémovo zaspieval efektnú áriu Il mio tesoro, so vzostupnými a zostupnými koloratúrami, vokálno-technickú výzvu pre tenorové umenie lyrických, neobyčajne technicky zdatných hlasov, dokomponovanú Mozartom do viedenskej verzie Dona Giovanniho. (Bršlík ju pre jej tempo a rýchly sled koloratúr prirovnáva ku Kalašnikovovi). Krásne boli jeho dueta s Donnou Elvírou – a ensembly s menším či väčším kolektívom sólistov, pri ktorých stačilo zavrieť oči a nechať sa unášať hudbou. Tu aj ináč mimoriadne javiskovo náročný Jozef Bednárik zastavil javiskový pohyb a nechal znieť IBA hudbu s jej jemným chvením a vnútorným pohybom. V speváckom prejave nášho (a svetového) tenoristu je úctyhodná vzorová výslovnosť, s ktorou zvláda taliansky (inokedy iný) jazykový základ spevu. Ďalším bodom jeho umenia je obdivuhodné umenie strohých secco i dramatických accompagnato recitatívov, ktoré u Mozarta plynulo, no náročne prechádzajú do árií, duet a ensemblov.

 

 

Don Giovanni, Opera SND

Martin Mikuš (Masetto), Andrea Vizvári (Zerlina),

Luisa Albrechtová (Donna Anna), Pavol Bršlík (Don Ottavio) a zbor Opery SND

foto: Jozef Barinka

 

V nich – ale aj v sólach dám, serenáde, registrovej árii Leporella, prípitku Giovanniho etc., podobne v recitatívoch s čembalom či orchestrom - bola kultúra sólového spevu dokonale podporená orchestrom i ďalšími sólistami:

- v postave Donny Elvíry so zamatovejším sopránom Evy Hornyákovej;

- vo výškach s ostrejším, ale vokálne precízne vypracovaným partom Donny Anny hosťujúcej Luisy Albrechtovej (oboma dámami  podobnými nielen zjavom, ale i hlasom);,

- so skvelým, ako dobré víno zrejúcim komediálnym herectvom (a vokálnym situáciám sa prispôsobujúcim) basom Petra Mikuláša, ktorého ani 13 rokov trvajúci Leporellov hravý maratón  vokálne neunavil;

- do koncertu sólistov skvele zapadajúcim „zvončekovo“ znejúcim sopránom s komediálno – subretnou iskrou Zerliny Jany Bernáthovej;

- s prostým, čistým, sedliacky úprimným Masettom v podaní zvučného, čoraz zaujímavejšieho barytónu Martina Mikuša;

- v hlavnej role s mladistvým, hoci nie zhýralo vyzerajúcim, hlasovo komornejším barytonistom Pavlom Remenárom, ktorý mal premyslenú partitúru Giovanniho tak, aby v nej gradoval herecky i vokálne scény až do obrazu vnútorného rozvratu postavy;

- s Jánom Gallom ako impozantným Komtúrom v 1. obraze – škoda však, že v záverečnej scéne sa jeho hlas umelo „zväčšoval“ mikroportom. Mal by naplniť hrôzou hľadisko aj bez tejto elektroakustickej barličky;

- s Majordomom, ktorého od premiéry (!) tančí v nezmenenej podobe i pohybovej kondícii Miloslav Krajčík.

 

 

Don Giovanni, Opera SND

Eva Hornyáková (Donna Elvira), Peter Mikuláš (Leporello)

foto: Jozef Barinka

 

Lákadlom pre mnohých návštevníkov posledného operného večera v Historickej budove SND bol teda hosťujúci vzácny sólista Pavol Bršlík. Treba však s uspokojením konštatovať, že nielen tenorista, ale celý večer s ďalšími domácimi tvorcami tejto stále výtvarne, režijne a najmä hudobne krásnej podoby Mozartovho Dona Giovanniho bol ozdobou za vydarenou uplynulou sezónou 2013/2014.

 

Autor: Terézia Ursínyová

 

Recenzované predstavenie

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni

repríza predstavenia

historická budova, sobota 28. jún 2014 - 19:00

 

inscenačný tím

 

Dirigent: Friedrich Haider

Réžia: Jozef Bednárik

Scéna: Vladimír Čáp

Kostýmy: Ľudmila Várossová

Choreografia: Jaroslav Moravčík

Zbormajster: Ladislav Kaprinay  

 

osoby a obsadenie

 

Don Giovanni: Pavol Remenár

Donna Anna: Luisa Albrechtová

Don Ottavio: Pavol Bršlík

Komtúr: Ján Galla

Donna Elvira: Eva Hornyáková

Leporello: Peter Mikuláš

Masetto: Martin Mikuš

Zerlina: Jana Bernáthová

Majordomus: Miloslav Krajčík

 

Spoluúčinkoval orchester a zbor Opery SND


www.snd.sk

 

Článok zaradený do: Recenzie, prečítali sme

 

Tip na kliknutie

Pavol Bršlík o Don Ottaviovi v Mozartovej opere Don Giovanni

Bršlíkové piesňové maľby

Pavol Bršlík pokrstil svoje prvé profilové CD

 

Fotogaléria: Magický Don Giovanni – nielen s Bršlíkom

Táto fotogaléria je prázdna.

Diskusná téma: Magický Don Giovanni – nielen s Bršlíkom

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

Opera Slovakia

Vážení čitatelia, v týchto dňoch prebieha vopred avizovaná výstavba nového webu www.operaslovakia.sk. Z tohto dôvodu môže byť obmedzený prístup k obsahu na našom webe a preto prosíme o zhovievavosť až do úspešnej finalizácie. Práce spojené s prechodom na nový web a tým pádom aj možné obmedzenie prístupu k obsahu webu potrvajú cca 1-2 týždne. V prípade, že budete potrebovať konkrétny článok, poskytneme Vám ho vo formáte pdf., stačí nás kontaktovať na adrese redakcia@operaslovakia.sk. Dúfame, že vám nespôsobíme žiadne komplikácie a zároveň sa za toto krátke obmedzenie ospravedlňujeme. Ďakujeme za porozumenie a veríme, že aj na novom webe Opera Slovakia strávite príjemný čas čítaním zaujímavých informácii z domáceho aj zahraničného operného života.

S pozdravom tím redakcie

Opera Slovakia.

 

Zasielanie noviniek emailom

 

Noc hudby a koncert mladých operných talentov

 

Kalendárium: August



21. augusta 1896 sa narodila americká sopranistka

Queena MARIO.
---------------------------------------------

21. augusta 1836 sa v Teatro Nuovo v Neapole konala premiéra opery

Betly

talianskeho skladateľa

Gaetana Donizettiho

 

Slávnostný koncert k otvoreniu

95. sezóny Opery SND 2014/2015

Kinoprenos opery

 Počet návštev stránky: 680 769

 

Google Pagerank                  

priamy link na sledovanie prenosu:

Bayerische Staatsoper LIVE

Ankety

 

Hlasujte v niektorej z ankiet na

Opera Slovakia

a vyjadrite svoj názor.

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk