Michal Matejčík: V harfe som našiel dokonalé spojenie maliarstva a hudby v jednom

29.08.2012 20:21

 

Opera Slovakia prináša rozhovor s ďalším úspešným slovenským hudobníkom, pôsobiacim v zahraničí Michalom Matejčíkom, ktorý okrem komponovania, pedagogickej práce a účinkovania v prestížnych rakúskych orchestroch, účinkuje aj so zvučnými menami svetovej pop music.

 

 

 

 

Harfista Michal Matejčík pochádza zo Žiliny, kde študoval na gymnáziu a konzervatóriu. Po ukončení konzervatória pokračoval na hudobnej Univerzite vo Viedni, kde pôsobí dodnes ako harfista vo viacerých orchestroch o.i. vo Viedenskej štátnej opere,Viedenskom komornom orchesteri, Rozhlasovom symfonickom orchesteri a ako pedagóg hry na harfu a klavír.

 

Minulý rok absolvoval európske turné s Georgom Michaelom, ktoré bolo tak dramaticky prerušené náhlym ochorením speváka. Na jar toho roku bol členom orchestra, ktorý doprevadzal spevácke kvarteto IL DIVO na ich západoeuropskom turné. Začiatkom septembra sa Michal Matejčík opäť vracia na svetové turné s Georgom Michaelom. Sám hovorca Georga Michaela hovori: „Michal Matejcik hrá sebaisto a s veľkou muzikalitou. Jeho jedinečný zvuk a jeho schopnosť počúvať a hrať s Georgom z neho robia nenahraditeľnú súčasť " Symphonica" turné Georga Michaela."

 

 

Ako si sa dostal k hudbe?

 

V našej rodine patrí hudba k jej ďalším členom. Moji rodičia sa počas mladosti venovali spevu v zbore a hre na klavíri. Taktiež moja babka bola veľmi dobrá klaviristka a pedagóg a všetky moje sesternice a bratrancov od mala viedla za ruku po klávesnici. V tomto prostredí si hudba sama našla cestu ku mne a ja k nej.

 

 

Vybral si si hru na harfe, prečo ťa oslovil tento hudobný nástroj?

 

Keď som prvý krát stretol tento nastroj, našiel som v harfe dokonalé spojenie maliarstva a hudby v jednom. Farba jej zvuku vytváraného priamo bruškami prstov a tiež tvar harfy s dekoráciami boli pre mňa tak nové úžasné, že som povedal áno.

 

 

Hudobné základy si získal na Slovensku a v štúdiu si pokračoval vo Viedni. Aký bol rozdiel v štúdiu na Slovensku a v Rakúsku?

 

Najväčší rozdiel bol naučiť sa samostatnosti, zháňať všetky informácie, hľadať hráčov s ktorými chce človek hrať, zaobstarávať sálu, vybavovať účasť na konkurzy, skratka ,,Sebamanagemet ".

 

 

Zrejme aj toto, ako ty hovoríš naučenie sa samostatnosti, učí hudobníka vedieť sa lepšie zorientovať v prostredí, v ktorom bude po skončení školy bežne fungovať. Vnímaš to tak?

 

Áno, ale počas štúdia je dôležitý jeho pedagóg, ktorý mu ten smer pomáha nájsť.

 

 

Absolvoval si mnohé majstrovské kurzy. Čo môže takýto majstrovský kurz dať hudobníkovi?

 

Okrem stretnutia s hudobníkmi z iných škôl a krajín a zdieľania skúseností s nimi,či už hrou, alebo rozprávaním, tieto kurzy môžu dať iný vhľad do vnútra skladby, iný prístup k nástroju, iný program v cvičeniu, iný zmysel k vystupovaniu, tvorivejšie a nápaditejšie hranie.

 

 

Pohybuješ sa medzi vynikajúcimi hudobníkmi, osobnosťami, takýmto vynikajúcim hudobníkom si ja ty. Čo je treba k tomu, aby hudobník obstál v konkurencii iných?

 

Myslím si, že je to všetko v disciplíne. Stále sa nielen udržiavať, ale zdokonaľovať. Ale pod týmto zdokonaľovaním nejde o hru na nástroj a cvičenie 8 hodín denne, ale ide o svoj rozhľad, ďalšie poznatky, o záujem spoznávať stále nové veci, krajiny a ľudí, rozprávať sa s nimi, rozjímať o nekonečných výšinách umenia hudby, až človek príde k Bohu. Človek robí v podstate hudbu preto, aby povedal čo počul, alebo cítil. A v tom je sila tónov, ktoré sa tvoria zo spomienok, pocitov....

 

 

Tvoje pôsobisko je Viedeň. Aký prístup k práci majú hudobníci pôsobiaci vo Viedni?

 

Práca v orchestroch je veľký perfekcionizmus, ktorý je tak vysoko tým, že všetci chcú makať na diele a hlavne kvalitne.

 

 

Tvoj repertoár obsahuje pomerne veľa skladieb od renesancie až po súčasnú hudbu. Sú to obdobia rôznych hudobných štýlov. Ktoré obdobie je podľa teba typické pre harfu, alebo v ktorom období vzniklo veľa literatúry pre tento nástroj.

 

Harfa počas svojho niekoľko tisíc ročného vývoja prešla mnohými zmenami, a každá táto zmena sa prejavila v používaní nástroja. Najväčším zdokonalením nastroja bolo vynájdenie pedálovej harfy, ktorá umožňuje modulovať do všetkých tónin, používať nové efekty ako enharmonické zámeny, enharmonické glissy. Táto zmena prišla vhod, práve v období neskorého romantizmu a impresionizmu, kedy vznikla najkrajšia literatúra pre harfu.

 

 

 

Ktoré skladby sú takými perlami v hudobnej literatúre pre harfu?

 

Spomeniem aspoň tri:

Tance od Claudea Debussyho, Fantázia od Loiusa.Spohra, Impromptu od Gabriela Faureho.

 

 

V tvojom repertoári máš aj vlastné skladby pre harfu. Ako si sa dostal ku komponovaniu?

 

Už ako malé decko som vymýšľal pesničky a krátke skladby na klavíri a mal som to popri cvičení ako ďalšie hobby. Kompozícii som sa venoval len okrajovo a komponujem vždy keď mi niečo napadne, alebo pre nejaký projekt. Minulý rok moje dve žiačky potrebovali na súťaž súčasnú skladbu pre dve tirolske harfy. Taká skladba pre tento typ hárf ešte nebola napísaná, tak to bola výzva aj pre mňa. Vznikla skladba „L. ich T.“, s ktorou sme sa zúčastnili aj v Rajci na medzinárodnej súťaži "Rajecká hudobná jar" a získali sme cenu "Slovenského Hudobného Centra."

 

 

Ktorú tvoju skladbu máš veľmi obľúbenú?

 

Je to skladba Bluesin´, ktorú som komponoval vo sne.

 

 

Opíš harfu, aký je to typ nástroja, aká je jej história a aký bol vývin harfy počas stáročí až do dnešnej podoby?

 

Harfa má svoj pôvod v loveckom luku. Múdrym ľudom z dávnych čias zarezonovala tetiva luku v ušiach a ponaťahovali do luku ďalšie tetivy a tak vznikla prvá harfa. V tomto období tvaru luku mala harfa skromný počet strún, ktorý sa začal postupne podla potreby zväčšovať s veľkosťou harfy až vznikol trojuholníkový tvar harfy, ktorý sa menil až do dnešnej podoby, kde je horná strana harfy zvlnená.

 

 

Spomínal si, že si napísal skladbu pre dve tirolské harfy, znamená to, že harfa má viacero druhov?

 

V opere sa môžme stretnúť s koncertnou harfou, ktorá má 47 strún a 7 pedálov, vďaka ktorým sa rovnomenné struny môžu preladiť o dva poltóny.

Tiroslká harfa tiež nazývaná jednozárezová harfa má 40 strún a 7 pedálov, ktorými môže harfista preladiť rovnomenné struny len o jeden poltón.

Háčiková harfa má počet strún 33 a menej. Poltóny sa tvoria ručným preladením háčika, ktorý sa nachádza na hornej časti harfy.

Okrem týchto hárf sú ďalšie kombinácie týchto troch typov hárf, ktoré majú pôvod v Latinskej Amerike.

 

 

Čo je potrebné, pre kvalitný zvuk harfy?

 

V prvom rade je to výrobca harfy s dlhoročnými, priam storočnými skúsenosťami a od neho sa vyvíja všetko. Drevo na harfu sa používa buď javor, alebo čerešňa, alebo aj ich kombinácia. Struny na harfu sú nylonové obtiahnuté črevom, basové struny sú z ocele. Ako u každého nastroja kvalitu harfy určuje dobrý nosný zvuk.

 

 

Popíš ovládanie harfy

 

Dá sa to priblížiť ku klavíru, s rozdielom, že ruky neležia na klávesoch, ale sú položené v strunách, ktoré zaznejú keď prst potiahne strunu a následne ju pustí. Notácia je rovnaká ako na klavíri. Zaujímavosťou je, že nehráme malíčkami, lebo sú krátke a slabé. Poltóny tvorime pedálmi, alebo háčikmi, preto chromatické stupnice nie sú hratelné v rýchlom tempe.

 

 

Ktoré značky sú prestížne?

 

Americké harfy z Chigaca z firmy Lyon & Heally, talianske z Torina Salvi, francúzske Camac a japonské od firmy Aoyama .

 

 

Okrem tvojich sólových koncertov si sprevádzal aj mnohé svetové operné hviezdy. Stretli ste sa pri produkciách aj viacerí Slováci?

 

Pri produkcii Belliniho opery vo Viedenskej štátnej opere som za scénou sólovo doprevadzal Editu Gruberovú. Bolo to veľmi výnimočné stretnutie.

 

 

Ako vnímajú v zahraničí slovenských umelcov?

 

Slovenských umelcov v zahraničí oproti iným krajinám nie je mnoho. To vytvára istú vzácnosť, ale aj zvedavosť.

 

 

Okrem klasickej hudby hráš aj populárnu hudbu. V súčasnosti účinkuješ aj na európskom turné s Georgom Michaelom. Kde všade boli a kde ešte budú koncerty? Aká je táto spolupráca.

 

S Georgom Michaelom a jeho "Symphonica Tour" sme začali hrať na jeseň 2011 v Európe. Hrali sme v 14 krajinách, v ktorých sme odohrali 48 koncertov. Najviac na mňa zapôsobili koncerty vo Verone kde sme hrali v "Arena di Verona" a v londýnskej Royal Albert Hall a Covent Garden.

 

George Michael s Michalom Matejčíkom na "Symphonica Tour"

 

Po spevákovom príchode na ďalší koncert do Viedne a jeho vzápätí neočakávanom, náhlom ochorení sa ďalšie koncerty museli presunúť. 4. septembra začíname koncertom vo Viedni. Ako sám George Michael povedal, bude to pre neho veľmi emocionálny večer. Lekári, ktorí mu zachránili život budu sedieť v prvých radách, čo znamená pre neho veľmi veľa. Tento koncert bude niečo veľmi obzvláštne, bude veľmi srdečný, špeciálny a spektakulárny, s novými skladbami v setliste. Potom budú nasledovať koncerty v Parížskej opere Garnier, v Bruseli, v Amsterdame, po celej Británii a celej Austrálii.

 

George Michael je hudobník, ktorý pozná orchestrálny part každého jedného nástroja do detailov, každú notu, jej dĺžku, jej farbu a na tejto presnosti notového zápisu trvá.

 

 

Bol si členom orchestra, ktorý doprevádzal spevácke kvarteto IL DIVO na ich západoeuropskom turné. . Priblíž nám toto turné.

 

Pekne vyzerajúci páni na javisku spievajúci v taliančine, španielčine a francúzštine nestarnúce melódie typu My Way, Somewhere a pekne olbečene dámy v hľadisku, ktoré sa nechávajú unášať "televíznymi" glissmi harfy a príjemnými úsmevmi spevákov do romantického sveta IL DIVO.

 

 

Porovnaj hranie v orchestri populárnej a klasickej hudby.

 

Orchester klasickej hudby je odkázaný na nosnosť priestoru, tvorbu tónu každého hráča, vzájomné počúvanie a sluch dirigenta, naopak orchester pop koncertov je nazvučený mikrofónmi a reprodukovaný cez veľké bedne do priestorov haly kde sedí zvukový technik,ktorý ten zvuk podla potreby riadi.

 

 

Určite už máš nejaké ďalšie plány, prezradíš niektoré z nich?

 

CD, ktoré bude kompiláciou toho čo som vytvoril za posledne roky. Okrem vlastných skladieb tam budú aj moje aranžmány popových, rockových až trip-hopových piesní. A veľmi rad by som chcel urobiť harfové aranžmány z talianskych melódií.

 

 

Ako tráviš voľný čas?

 

Najčastejšie turistikou, čítaním a cestovaním

 

 

Máš rád slovenské hory?

 

Áno všetky

 

 

Akú hudbu počúvaš?

 

Ktorú najviac potrebujem k životu. Je to podla stavov, ktoré buď potrebujem zmeniť, alebo sa do nich dostať. Na hudbe je úžasné to, že môže zmeniť naše vedomie a pocity aj keď nerozumieme reči v ktorej je text. Môže urobiť človeka aj násilným, alebo ho primät k láske. Ja volím tú lásku.

 

 

Ako si trávil tohtoročné leto?

 

Voľný čas leta som prežil cestovaním autom po Taliansku, najviac na mňa zapôsobilo malebné mestečko Chioggia pod Benátkami o ktorom nie veľa ľudí vie, že existuje a potom toskánsky ostrov Elba.

 

Ďakujem za rozhovor.

 

www.michalmatejcik.com

 

 

 

 

článok zaradený do Rozhovory

 

 

Pripravil: Ľudovít Vongrej / 29. augusta 2012 / Bratislava-Viedeň            

 

 

 

Diskusná téma: Michal Matejčík: V harfe som našiel dokonalé spojenie maliarstva a hudby v jednom

A dalej....

Petra Gdojska 23.05.2017
Aj Po toľkých rokoch kvalitný clanok. Trebalo by aj mozno pokračovanie, Co Sa deje s harfistom teraz.

Michal je skvelý, kúzelný človek

Fanúšik 31.05.2014
Michal je skvelý, kúzelný človek a teším sa na jeho nový projekt, viď. https://www.grejtakova.sk/wp-content/uploads/2013/03/plagat_Martin.jpg.

Harfistov Rozhovor

Ján 30.08.2012
Skvelé otázky a odpovede od srcda o všetkom !

Re:Harfistov Rozhovor

Mária 30.08.2012
Ano je to krásny rozhovor.

Re:Re:Harfistov Rozhovor

Tomáš 31.08.2012
Zasa ďalší vydarený rozhovor :-)

rozhovor

Martin 30.08.2012
operaslovakia ma zasa prekvapila peknym rozhovorom
dakujem

harfista

Simona 29.08.2012
Perfektný rozhovor aj to o harfe ako nastroji a super ze mame takych sikovných hudobnikov :-)))

Pridať nový príspevok

Pridajte sa k nám a spoznajte svet opery

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk