Pavel Unger: Barbier na podlomených barličkách

14.02.2013 20:16

 

Pravdu vyriekol Roman Polák, že komické opery sa inscenujú oveľa ťažšie než drámy. Ešte adresnejšie rezonovala rečnícka otázka, akú zábavu v dobe virtuálnych realít vlastne ľud potrebuje. A vari najúprimnejším bolo priznanie, že z piatich operných réžií ho najväčšmi potrápil bratislavský Barbier zo Sevilly v Opere Slovenského národného divadla.

 

 

Pavol Remenár (Figaro), Jana Kurucová (Rosina) a Juraj Hollý (Almaviva) v inscenácii Rossinoho Barbiera zo Sevilly.

Autor: Anton Sládek

 

Toto mu ozaj verím. Iné nie. Režírovať predlohu, ku ktorej nepociťuje dôveru, musí byť martýrium. Sám si ju však vybral. Keď bývalému vedeniu opery povedal áno, zrejme netušil, o koľko barličiek bude musieť svoj výklad oprieť. A ešte menej, ako ho zradia. Polák sa čestne priznal, že operu nevníma cez noty, ale cez text. V niektorých prípadoch to činohercovi vyjde, v iných hrozí debaklom. Gioacchino Rossini je z kategórie druhej.

 

Nie schematický príbeh a prapôvod postáv v commedii dell´ arte robí sevillského Barbiera nesmrteľným. Geniálny je hudobný rukopis maestra z Pesara, gracióznosť a ohnivosť jeho orchestra, no v prvom rade virtuozita speváckych partov. Z nej sa na premiérach aspoň čosi zablyslo. Hlavne vďaka dvom bratislavským debutom. Jana Kurucová má s Rosinou dostatok skúsenosti z berlínskej Deutsche Oper. A nielen to. Je vyzbrojená skvelou koloratúrnou technikou, jej frázy majú kultúru, slohové cítenie vybrúsenosť. Pokiaľ sa v Rossiniho operách nevyspieva poctivo každá nota a ozdoba, vzniká falzifikát.

 

Na správnej ceste je aj absolútny debutant (v roli Almavivu aj na scéne SND), lyrický tenorista Juraj Hollý. Vrúcny materiál, muzikálnosť, a najmä štýlovo čistá koloratúra ho predurčujú aj do belcantového terénu. Obe premiéry farebne príjemným a v rozsahu spoľahlivým barytónom odspieval Aleš Jenis (Figaro). Trocha viac virtuozity sa čakalo od Terézie Kružliakovej (Rosina), Otakarovi Kleinovi (Almaviva) zasa chýbala uvoľnenosť tónu a výrazová energia.

 

Roman Polák a výtvarník Pavel Borák sa pokúsili metódou divadla v divadle maskovať chýbajúci kľúč k rozohratiu samotného príbehu. Navrstvili ešte spoločnosť solventných objednávateľov fiktívneho predstavenia, no výsledok sa minul dobrému vkusu. Rozptyľovanie projekciami, hluk a fyzická akrobacia počas náročných čísel, rušivý dážď (búrka paradoxne bez vody) a zbytočné karikatúry boli v príkrom rozpore s hudobnou poetikou.

 

Žiaľ, ani dirigent Rastislav Štúr neustrážil to podstatné, čo Rossiniho partitúra skrýva. Detaily ostali nevybrúsené, povestný oheň sa z horiaceho klavíra nepresunul do orchestra, recitatívy paradoxne spomaľovali dej.

 

Už len otázka, ktorou sa dalo aj začať. Na čo nám bol obohraný Barbier, keď z 39-členného rossiniovského odkazu nepoznáme ani zlomok?

 

Autor: Pavel Unger

 

Gioacchino Rossini: Barbier zo Sevilly / réžia: Roman Polák / dirigent: Rastislav Štúr / scéna: Pavel Borák / kostýmy: Peter Čanecký / premiéry: 8. a 9. februára v Opere Slovenského národného divadla v Bratislave

 

Prečítané: www.pravda.sk

 

článok zaradený do: Recenzie, prečítali sme

 

 

 

Diskusná téma: Pavel Unger: Barbier na podlomených barličkách

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

Opera Slovakia

Vážení čitatelia, v týchto dňoch prebieha vopred avizovaná výstavba nového webu www.operaslovakia.sk. Z tohto dôvodu môže byť obmedzený prístup k obsahu na našom webe a preto prosíme o zhovievavosť až do úspešnej finalizácie. Práce spojené s prechodom na nový web a tým pádom aj možné obmedzenie prístupu k obsahu webu potrvajú cca 1-2 týždne. V prípade, že budete potrebovať konkrétny článok, poskytneme Vám ho vo formáte pdf., stačí nás kontaktovať na adrese redakcia@operaslovakia.sk. Dúfame, že vám nespôsobíme žiadne komplikácie a zároveň sa za toto krátke obmedzenie ospravedlňujeme. Ďakujeme za porozumenie a veríme, že aj na novom webe Opera Slovakia strávite príjemný čas čítaním zaujímavých informácii z domáceho aj zahraničného operného života.

S pozdravom tím redakcie

Opera Slovakia.

 

Zasielanie noviniek emailom

 

Noc hudby a koncert mladých operných talentov

 

Kalendárium: August



21. augusta 1896 sa narodila americká sopranistka

Queena MARIO.
---------------------------------------------

21. augusta 1836 sa v Teatro Nuovo v Neapole konala premiéra opery

Betly

talianskeho skladateľa

Gaetana Donizettiho

 

Slávnostný koncert k otvoreniu

95. sezóny Opery SND 2014/2015

Kinoprenos opery

 Počet návštev stránky: 680 769

 

Google Pagerank                  

priamy link na sledovanie prenosu:

Bayerische Staatsoper LIVE

Ankety

 

Hlasujte v niektorej z ankiet na

Opera Slovakia

a vyjadrite svoj názor.

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk