Peter Mikuláš: Mr. Scrooge je jeden z nás.

13.11.2011 21:54

 

Pohľad popredného slovenského operného speváka (bas), na interpretáciu postavy Scrooge, v pripravovanej premiére Opery SND v Bratislave.

Ján Cikker: Mister Scrooge, 18. novembra 2011 v historickej budove SND.

V hlavnej postave: Peter Mikuláš.

 

Peter Mikuláš

Foto: Anna Klenková

 

lakomec Scrooge z môjho pohľadu interpreta

Scrooge je jeden z nás. Deformovaný človek mamonom, ktorý našťastie, aj keď trochu pozde, pochopí, aké sú ozajstné hodnoty v živote. Skrátka jeho ľudská štruktúra, jeho postoje sú jednoduché, ľahko čitateľné a herecky pomerne rýchlo zvládnuteľné.
S interpretáciou je to zložitejšie. Sólová hudobná línia je samostatná, na mnohých miestach na prvý pohľad až nezávislá od orchestrálneho sprievodu. Preto je prvý dotyk s touto kompozíciou do určitej miery šok. No pri dlhšom štúdiu sa z hudobného zápisu začnú vybaľovať veľmi múdre logické, tónové a harmonické vzťahy, ktoré postupným štúdiom prerastú až k naozaj pekným a farebne veľmi zaujímavým pasážam.

interpretácia tejto postavy

Ako som povedal, herecký výklad nie je zložitý. Scrooge je najprv namosúrený, zlý dedo, ktorý prechádza očistou, akousi sprchou vlastným svedomím, až sa z neho stane normálny cítiaci, chápajúci vyrovnaný človek. Na tomto mieste nie je azda priestor dumať, prečo sa tak stalo... Teraz hovorím len o herecko výrazových prostriedkoch.

Interpretácia hlasová, výrazová a nazvime to, muzikantská je veľmi komplikovaná a náročná. Spevácky part je rozsahovo mimoriadne vypätý a ťažko sa treba cezeň v prvotnom štádiu prípravy prebojovávať až do momentu, kým sa nevylúpnu hore spomínané, Cikkerom dobre utajené, naozaj funkčné tonálne a harmonické vzťahy sólového partu.

interpretácia hudby Jána Cikkera

Ja som z jeho tvorby interpretoval veľmi málo. Najväčší zástoj som mal možnosť plniť v jeho poéme Óda na radosť, napísanej na verše Milana Rúfusa.
Preto som veľmi rád, že práve cez Mistra Scrooga som sa dostal hlbšie do tajov jeho kompozície a som úprimne rád, že ma očarila.

 

Peter Mikuláš, sólista opery SND.

 

 

Publikoval: Ľudovít Vongrej / 13. novembra 2011 / Bratislava                

 

 

 

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk