Terézia Ursínyová: Slečna Radosť

18.12.2012 06:35

 

Presne toto pomenovanie mi napadlo počas koncertu Adriany Kučerovej, pôvabnej sopranistky, ktorá sa pred pár dňami ako tretia v poradí (po basistovi Štefanovi Kocánovi a tenoristovi Pavlovi Bršlíkovi) zaradila do koncertného cyklu Veľké slovenské hlasy. Vzhľadom na výšku ceny vstupeniek bol jej recitál v Malej sále Slovenskej filharmónie trochu snobskou poslucháčskou udalosťou, kde mnohí azda po prvý raz zistili, že po jednotlivých piesňach cyklu sa – napr. - netlieska...

 

 

Nakoniec však všetkých uchvátil krásny zjav mladej ženy, jej vokálne umenie, ako aj nesmierne pozitívna energia, vyžarujúca z jej emóciami prežiarenej tváre. Po dávnejšej Lucii Poppovej a stále slávnej dive Edite Gruberovej vstúpila v ostatných rokoch na medzinárodné kolbištia svetových operných metropol i Adriana Kučerová.

 

Svet je dnes preplnený sopranistkami – tobôž lyrickými - a tak úspechy Adriany Kučerovej v Salzburgu, Viedni, Paríži, Mníchove, Miláne, ale aj v americkom Dallase, naposledy v izraelskom Tel Avive sú zvlášť cenné. Je to sumár jej prekrásneho, zvučného, čoraz farebnejšieho sopránu, ale aj kvalitnej vokálnej prípravy, ľudského dozrievania a úmornej, na konečnom výsledku nebadanej práce umelkyne.

 

Veľké slovenské hlasy“, ako cyklus vokálnych portrétov ponúka súkromný usporiadateľ a nie štátom podporovaná inštitúcia, má pokračovať aj v budúcom roku ďalšími tromi koncertmi. V SND by sa mali podobné „hlasy“ predstavovať ako ozdoba – dokonca v pre nich ušitých inscenáciách. Tak je to vo svete. (Adriana Kučerová by mala najbližšie v SND hosťovať v premiére novej slovenskej opery „Obraz Doriana Graya“ od Ľ. Čekovskej – Malachovskej).

 

A tak nám zostáva obdivovať slovenské spevácke hviezdy na javisku iba sporadicky - alebo na podobnom koncerte objavného cyklu. Naše vokálne špičky sú, vraj, prístupné na pozvania – a je pre nich najvyššou poctou, spievať pred „svojimi“.

 

Predviesť koncert je pritom veľmi náročná úloha: odhalí stav hlasu, nezakrytého javiskovými prídavkami (kostým, charakter role, partner atď.), dramaturgické zámery a vkus, ovládanie rôznorodého interpretačného štýlu, výrazu atď. Teda „telo i dušu“ hlasu. Adriana Kučerová si vybrala na úvod svojho koncertno-operného recitálu často uvádzaný a trochu „ospievaný“ cyklus – „Cigánske melódie“ od A. Dvořáka a „Drobné kvety“ od M. Schneidra - Trnavského. „Cigánske melódie“ často spievajú tmavé hlasy, ktoré výraznejšie podčiarkujú vášnivé či smutno-krásne príbehy básnika Adolfa Heyduka. Kučerová svojím lyrickým sopránom však nezaostala za zafixovanými interpretáciami Dvořákovho cyklu v podaní veľkých mezzosopránov a basov. Striedaním hudobných nálad výstižne podčiarkla  posolstvo jednotlivých piesní - prvoposlucháčom, ale aj tým, ktorí dobre poznajú ich texty. Prílišná vokálna neutralizácia slabík a na melodické oblúky sústredený spev Kučerovej totiž nedali veľa príležitostí na priblíženie Heydukových veršov a tým bohatšieho pochopenia celku. A tak zostalo iba, ponoriť sa celkom do Dvořákovej bohatej hudobnej reči a vypracovaných, do duše prenikajúcich dynamických odtieňov speváčkinho spevu.

 

Svoj veľký soprán Kučerová neprispôsobovala komornému prednesu (veď ani huslista nehrá v komornej zostave bez plných tónov!), ale nechala ho naplno vyznieť i v piesňach drobného charakteru (Schneidrove „Drobné kvety“). Pritom vytvárala kontrasty v rámci jemných výrazovo–dynamických detailov. Intimitu chvíle, okamihu, prostotu verša Podjavorinskej v znárodnených „Drobných kvetoch“ vyspievala s nenapodobiteľným pôvabom a náležitou jednoduchosťou. Zvlášť nádherne, s obdivuhodnou rezonanciou tónov zneli po celý koncert najmä Kučerovej vysoké tóny, menej farebné už boli stredy, aj keď sa to nedá tvrdiť generálne. V jasavých výškach znie však jej lyricko-koloratúrny hlas ako strieborný zvonček, ktorý rokmi nadobúda farbu pridanej medi.

 

Impresionistický cyklus C. Debussyho („Quatre chansons de jeunesse“) predstavil Kučerovej vypointovaný zmysel pre malé poetické príbehy, vkĺbené do Verlainových, Mallarmého a de Banvillových veršov. Prvú polovicu koncertu „bosonohá“ speváčka (tak vyšla na javisko – s rozpustenými vlasmi) zavŕšila mnohovýznamovou minidrámou: „Menuetom na ostrove“ – náročnou, súčasným jazykom napísanou kompozíciou pre spev, šepot, potlesk, pohyb a klávesový nástroj na slová Nataše Hosťoveckej s hudbou slovensko-ruského skladateľa Jevgenija Iršaia. So slovami, skôr naznačujúcimi než dopovedanými, vyhrala a vyspievala malý príbeh ženy, ukončený tanečným „menuetom“. Jej partnerom za klavírom bol počas celého večera vskutku kongeniálny Róbert Pechanec, ktorý patrí k mladej, no svetom už „ošľahanej“ interpretačnej špičke. Spolucíti s každým spievaným tónom, dotvára ho dynamikou, tempom, gradáciou, stíšením – a tak bezpečne vedie partnerku cez úskalia štýlu i prechodov z koncertného do operného repertoáru.

 

Adriana Kučerová a Róbert Pechanec

 

Dokázal to aj v druhej časti koncertu, kedy Adriana Kučerová brilantne predviedla ukážky svojho reprezentatívneho operného repertoáru: recitatívy a árie Zuzanky z Figarovej svadby, Gildy z Rigoletta (nedávno s touto rolou debutovala v Tel Avide), Noriny z Dona Pasquala a Ann Truelovej z „mefistofelovskej“, ešte stále moderne znejúcej opery I. Stravinského: Osud zhýralca. Dva operné prídavky – z Pucciniho Gianni Schicchiho a Gounodovho Romea a Júlie – ukončili večer, ktorý bol koncertným i operným vyznaním bohatého vnútra Adriany Kučerovej, naznačením jej nepochybného hereckého nadania i potvrdením rastúceho potenciálu tejto slovenskej vokálnej hviezdy vo svetovej zostave umelcov. Pre mňa osobne to bolo i potvrdenie nesmiernej radosti z jej odovzdávania hudby ako daru srdca.

 

Autor: Terézia Ursínyová

Literárny tyždenník č. 43-44, 12.12.2012, str. 13

 

článok zaradený do: Recenzie, prečítali sme 

 

 

Diskusná téma: Terézia Ursínyová: Slečna Radosť

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

Opera Slovakia

Vážení čitatelia, v týchto dňoch prebieha vopred avizovaná výstavba nového webu www.operaslovakia.sk. Z tohto dôvodu môže byť obmedzený prístup k obsahu na našom webe a preto prosíme o zhovievavosť až do úspešnej finalizácie. Práce spojené s prechodom na nový web a tým pádom aj možné obmedzenie prístupu k obsahu webu potrvajú cca 1-2 týždne. V prípade, že budete potrebovať konkrétny článok, poskytneme Vám ho vo formáte pdf., stačí nás kontaktovať na adrese redakcia@operaslovakia.sk. Dúfame, že vám nespôsobíme žiadne komplikácie a zároveň sa za toto krátke obmedzenie ospravedlňujeme. Ďakujeme za porozumenie a veríme, že aj na novom webe Opera Slovakia strávite príjemný čas čítaním zaujímavých informácii z domáceho aj zahraničného operného života.

S pozdravom tím redakcie

Opera Slovakia.

 

Zasielanie noviniek emailom

 

Noc hudby a koncert mladých operných talentov

 

Kalendárium: August



21. augusta 1896 sa narodila americká sopranistka

Queena MARIO.
---------------------------------------------

21. augusta 1836 sa v Teatro Nuovo v Neapole konala premiéra opery

Betly

talianskeho skladateľa

Gaetana Donizettiho

 

Slávnostný koncert k otvoreniu

95. sezóny Opery SND 2014/2015

Kinoprenos opery

 Počet návštev stránky: 680 769

 

Google Pagerank                  

priamy link na sledovanie prenosu:

Bayerische Staatsoper LIVE

Ankety

 

Hlasujte v niektorej z ankiet na

Opera Slovakia

a vyjadrite svoj názor.

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk