Záver sezóny KOB s odkazom do tej novej

05.07.2014 19:05

 

V posledný júnový štvrtkový večer  sa v dome kultúry Zrkadlový háj opäť prezentoval mladý začínajúci kolektív Komornej opery Bratislava, tento krát v koncertom prevedení nazvanom Galakoncert sólistov KOB a ich hostí. V programe zazneli známe predohry, árie a duetá z opernej tvorby skladateľov od Mozarta po Pucciniho.

 

 

 

Koncert tradične uviedol generálny riaditeľ Roman Müller. Súčasťou jeho príhovoru tiež bolo prevzatie patronátu nad KOB štyrmi renomovanými slovenskými opernými spevákmi a to Janou Bernáthovou, Boženou Fernacovou, Ľudovítom Ludhom a Dušanom Jarjabkom, ktorí boli hneď v úvode programu ocenení certifikátom i kvetinovým darom. Ďalej sa v programe predstavili mladí umelci známi už z predošlého projektu KOB ako aj ich noví kolegovia, ktorí sa predstavia v projektoch nasledujúcej sezóny v sprievode zboru a orchestra KOB v spolupráci s orchestrom Candle Zity Orlickej. 

 

Pod dramaturgiu a hudobné naštudovanie sa podpísal mladý dirigent a zároveň hudobný riaditeľ KOB Lukáš Kunst Lederer.  Počas celého večera orchester hral pod jeho taktovkou. Preukázal schopnosť vcítiť sa do rôznych štýlových období od Mozarta až po 20. storočie. Prácu s orchestrom mal možnosť ukázať najmä v náročných predohrách ku známym operám.

 

V prvej časti večera, z inštrumentálnych čísel zaujala najmä predohra k Mozartovému Donovi Giovannimu, kde mladý kolektív orchestra pridávala predpisu autora silnú energiu, druhé z inštrumentálnych čísel ku záveru tejto časti (predohra k Verdiho Traviate) odhalila viaceré citlivé a nie príliš vydarené miesta. Zahájením vokálnej časti koncertu sa stal nesmrteľný Mozartovský duet Dona Giovanniho a Zerliny La ci darem la mano z opery Don Giovanni. Partnerom mladej začínajúcej sopranistky Barbory Dvorskej bol skúsený ,,harcovník“ bratislavskej opernej i operetnej scény Dušan Jarjabek. Mladá speváčka sa duetu zhostila s chuťou, má síce ešte značné rezervy, no so skúsenejším kolegom predviedli očarujúcu dvojicu s hereckou i vokálnou presvedčivosťou. Vínová ária ako je tiež známa ústredná ária Dona Giovanniho Fin ch´han dal vino, bol ďalším pokračovaním z Mozartovskeho súdku tohto projektu. Dušan Jarjabek po predchádzajúcom čísle udržal eleganciu a štýl jemu vlastný a presvedčil o tom, že zďaleka nestratil formu a nasadil latku sólistických výkonov vysoko.

 

V duchu najúspešnejších čísel z vrcholnej Mozartovej opernej tvorby sa večer niesol ďalej v znamení Figarovej svadby, teda v podaní árie Figara Se vuol ballare. Mladý spevák Marek Tokoš, ktorý sa už v KOB prezentoval v predchádzajúcom projekte obsiahol všetky potrebné aspekty árie, či už po hereckej, výrazovej či interpretačno-technickej stránke. Zaujímavá farba hlasu ma tendenciu viesť hlas skôr ku tenoru ako k barytónu, no svojím výrazom presvedčil, že na javisko určite patrí.  Program pokračoval ešte troma Mozartovskými číslami a to konkrétne áriou Cherubína Voi che sapete z Figarovej svadby v podaní Veroniky Šottníkovej, duetom Papagena a Papageny z Čarovnej flauty v podaní Adama Nádlera a Jany Feríkovej a na záver tejto časti zaznela ária Kráľovnej noci Der hölle rache v podaní novej patrónky KOB Jany Bernáthovej.  

 

Cherubino Veroniky Šottníkovej prekvapil najmä rýchlym tempom, ktoré speváčke vyhovovalo, chýbala však herecká presvedčivosť, ktorá by výrazu postavy mladého chlapca pokúšaného láskou pomohla. Duet Papageny a Papagena z Čarovnej flauty v podaní Adama Nádlera a Jany Feríkovej patril k najslabším číslam prvej časti programu. Herecky neprepracovaný duet, ktorý ponúka množstvo možností na i koncertné stvárnenie nepresvedčil ani vokálnou istotou, nakoľko jemný barytón zanikal v prehlušení ostrých výšok kolegyne. Druhá ária Kráľovnej noci, patrí nesporne k náročným skúškam, ktorými si musí prejsť každý koloratúrny soprán. Jana Bernáthová, ktorá patrí k popredným sólistom našej prevej opernej scény, presvedčila, že s úlohou Kráľovnej noci sa dokonale zžila a táto úloha patrí k jej profilovým. Dokonalý výrazový a herecký prednes árie doplnila istými koloratúrami a čistou intonáciou, ktorá je v poslednej dobe na Slovensku žiaľ výnimočnosťou. Po predohre Veriho Traviaty na scénu nastúpila Lenka Jombíková ako Oscar v árií Volata la terrea. Voľby árie bola dobrá, no mladá interpretka by ešte mala popracovať na zrozumiteľnosti textu a jej vokálny prejav má takisto ešte rezervy. 

 

 

 

Druhú časť galaprogramu po prestávke otvorila veľkolepá predohra k Bizetovej opere Carmen, ktorá bola rozhodne najsilnejším inštrumentálnym číslom večera. Absentoval síce typický prierazný zvuk činel, no v kontexte pôsobila predohra veľkolepo. Habanera mladej mezzosopranistky Carmen Ferenceiovej, vystihla všetky potrebné požiadavky na stvárnenie Carmen doplnené jej ženským pôvabom a typológiou, ktoré ju predurčujú vytvoriť nezabudnuteľný vizuálny i vokálny zážitok pre publikum. K dokonalosti jej už chýba viac hereckosti a lepšia istota vo vysokej polohe. Vsuvka Polonézy z Čajkovského Eugena Onegina bola ozvláštnením, no citeľná bola nezladenosť orchestra v kľúčových miestach skladby.

 

Trojica Pucciniovskych hitov otvorila ária Laurety O mio babbino caro v podaní Evy Bodorovej. Interpretka predviedla svoj nádherný zamatový hlasový materiál v klenutí pravých pucciniovskych fráz. V niektorých momentoch však technické vedenie hlasu prevládalo nad výrazom a vznikali tak prázdne miesta. Celkovo však predviedla jeden z najpôsobivejších zážitkov večera, čo ocenilo i publikom vďačným potleskom.  Áriu sestry Angeliky Senza Mamma v podaní skúsenej speváčky a vokálnej pedagogičky Boženy Fernacovej interpretka predviedla s nevídanou hereckou a výrazovou presvedčivosťou, predviedla tiež svoj cit pre interpretáciu Pucciniho hudby.

 

Záverečnou skladbou v trojici puccinioviek bol známy duet z opery Bohéma O soave fanciulla v podaní Eriky Szabóovej a Ľudovíta Ludhu. Krásny ľúbostný duet pôsobil statickým dojmom, sopranistka však predviedla svoj farebný nosný hlas a v spojení s tenorom Ľudovíta Ludhu vytvárali v mnohých miestach súlad. Duet bol tiež oslabený vokálnou neistotou partnerov čo sa prejavilo najmä v závere duetu.

 

Posledným číslom bola už tradične Janowskeho Avinu Malkeinu, ktorá sa postupne stáva akousi hymnou súboru. Bohatšia orchestrácia pôsobila majestátnejším dojmom. Výkon Romany Orlickej síce vyžadoval mikrofón, no o to efektnejší bol zážitok, ktorý na mnohých poslucháčoch vyvolával zimomriavky.  Výkon zboru, o ktorý sa staral zbormajster Marco Vlasák, znel plným zvukom i napriek nevyrovnanosti mužskej a ženskej zložky.   

 

Autor: Jiřina Hába

Foto: D.Škrabák

 

Galakoncert pri príležitosti ukončenia sezóny 2013/2014

Komornej opery Bratislava a ich hostí 

 

Dom kultúry Zrkadlový háj v Bratislave

26. jún 2014 o 19.30    

 

Dirigent:  Lukáš Kunst Lederer 

Zbormajster: Marco Vlasák 

Patróni: Jana Bernáthová, Božena Fernacová, Ľudovít Ludha, Dušan Jarjabek 

 

Sólisti a ich hostia:  Barbora Dvorská, Marek Tokoš, Veronika Šottníková, Jana Feriková,

Adam Nádler, Lenka Jombíková, Carmen Ferenceiová, Eva Bodorová, Erika Szabóová, Romana Orlická

 

spoluúčinkoval zbor a orchester KOB v spolupráci s Candle orchestrom Zity Orlickej 

 

Program koncertu

 

W. A. Mozart

 

Don Giovanni- predohra opery

 

Don Giovanni- La ci darem la mano

Barbora Dvorská & Dušan Jarjabek

 

Don Giovanni- Fin ch´han dal vino

Dušan Jarjabek

 

Figarova svadba- Se vuol ballare

Marek Tokoš

 

Figarova svadba- Voi che sapete

Veronika Šottníková

 

Čarovná flauta- Pa-pa duet

Adam Nádler & Jana Feriková

 

Čarovná flauta- Der holle rache

Jana Bernáthová

 

G. Verdi

 

La Traviata- predohra opery

 

Maškarný bál- Volta la terea

Lenka Jombíková

 

P r e s t á v k a

 

G. Bizet

 

Carmen- predohra opery

Carmen- Habanera

Carmen Ferenceiová

 

P. I. Čajkovskij

 

Eugen Onegin- Polonéza

 

G. Puccini

 

Giani Schicchi- O mio babbino caro

Eva Bodorová

 

Suor Angelica- Senza mamma

Božena Fernacová

 

La Bohéme- O soave fanciulla

Erika Szabó & Ľudovít Ludha

 

M. Janovski

 

Avinu Malkeinu

Romana Orlická

 

www.komornaopera.sk

 

 

 

Článok zaradený do: Recenzie, prečítali sme

 

 

Fotogaléria: Záver sezóny KOB s odkazom do tej novej

Táto fotogaléria je prázdna.

Diskusná téma: Záver sezóny KOB s odkazom do tej novej

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

Opera Slovakia

Vážení čitatelia, v týchto dňoch prebieha vopred avizovaná výstavba nového webu www.operaslovakia.sk. Z tohto dôvodu môže byť obmedzený prístup k obsahu na našom webe a preto prosíme o zhovievavosť až do úspešnej finalizácie. Práce spojené s prechodom na nový web a tým pádom aj možné obmedzenie prístupu k obsahu webu potrvajú cca 1-2 týždne. V prípade, že budete potrebovať konkrétny článok, poskytneme Vám ho vo formáte pdf., stačí nás kontaktovať na adrese redakcia@operaslovakia.sk. Dúfame, že vám nespôsobíme žiadne komplikácie a zároveň sa za toto krátke obmedzenie ospravedlňujeme. Ďakujeme za porozumenie a veríme, že aj na novom webe Opera Slovakia strávite príjemný čas čítaním zaujímavých informácii z domáceho aj zahraničného operného života.

S pozdravom tím redakcie

Opera Slovakia.

 

Zasielanie noviniek emailom

 

Noc hudby a koncert mladých operných talentov

 

Kalendárium: August



21. augusta 1896 sa narodila americká sopranistka

Queena MARIO.
---------------------------------------------

21. augusta 1836 sa v Teatro Nuovo v Neapole konala premiéra opery

Betly

talianskeho skladateľa

Gaetana Donizettiho

 

Slávnostný koncert k otvoreniu

95. sezóny Opery SND 2014/2015

Kinoprenos opery

 Počet návštev stránky: 680 769

 

Google Pagerank                  

priamy link na sledovanie prenosu:

Bayerische Staatsoper LIVE

Ankety

 

Hlasujte v niektorej z ankiet na

Opera Slovakia

a vyjadrite svoj názor.

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk