Anketa opernej kritiky 2012/2013

12.07.2013 10:09

 

Opera Slovakia po druhýkrát pripravila anketu opernej kritiky, v ktorej tentokrát hlasovalo šesť slovenských operných kritikov a publicistov. Pri výbere udeľovali svoje hlasy inscenáciám, koncertom a jednotlivým umeleckým osobnostiam v rôznych kategóriách.

 

 

 

 

V Ankete opernej kritiky 2012/2013 hlasovali: Michaela Mojžišová, Lýdia Urbančíková, Terézia Ursínyová, Vladimír Blaho, Jozef Červenka a Pavel Unger. Svoje hlasy udeľovali v týchto kategóriách:



1. Najlepšie hudobné naštudovanie (za ktoré dielo a v ktorom divadle)

2. Najlepšia inscenácia sezóny (všetkého vizuálneho komplexne)

3. Najlepší ženský sólistický výkon (za ktorú rolu a v ktorom divadle)

4. Najlepší mužský sólistický výkon (za ktorú rolu a v ktorom divadle)

5. Objav sezóny

6. Skokan sezóny

7. Udalosť sezóny

 

 

Prehľad sezóny nájdete na našom webe v časti Aktuality, alebo Operné správy. Recenzie v časti Recenzie prečítali sme. Novinkou je Operný mediálny monitoring, kde nájdete publicistiku z iných médií.

 

 

Anketa opernej kritiky 2012/2013

 

 

1. Najlepšie hudobné naštudovanie

 

1. miesto

Friedrich Haider za hudobné naštudovanie opery Richarda Wagnera Lohengrin, Opera SND

 


 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:

 

Terézia Ursínyová: ,,Od prvých pianissimových tónov predohry, cez viacero symfonicky koncipovaných medzihier a predohier - až po citlivý sprievod náročných vokálnych partov – to bola nielen náročná, ale aj vynikajúco zvládnutá úloha Orchestra SND a jeho šéfdirigenta, riaditeľa Opery SND Friedricha Haidera."

 

Vladimír Blaho: Friedrich Heider si výborne porozumel s Wagnerovou partitúrou, orchester pevne ovládal a rovnako dobre pripravil náročné zborové partie Pavol Procházka.

 

Jozef Červenka: ,,Friedrich Haider dokázal Orchester Opery SND motivovať k dlho nepočutému výkonu. Jeho prejav bol sústredený, emocionálny, transparentný a mal nesmierne obsažnú farebnosť. Dirigent ako dlhoročný operný praktik cíti drámu a v súlade s ňou vynikajúco pracoval s tempom (celkom svižným) a dynamikou, skvele vygradoval vypäté scény. Rozumie spevákom a v rámci možností veľkého orchestra sa ich snažil nekryť."
 

Pavel Unger: ,,Svedomité naštudovanie so zmyslom pre štýl a osobnostné inšpirovanie orchestra."
 

 

2. miesto

Marián Vach za hudobné naštudovanie opery Giuseppe Vedriho Macbeth, Štátna opera Banská Bystrica

 

 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:

 

Vladimír Blaho: ,,Autorom hudobného naštudovania bol Marián Vach, ktorý má na Slovensku najbohatšie skúsenosti alebo aj najlepšie výsledky s naštudovaniami Verdiho opier. Aj teraz dokázal, že ma cit pre verdiovskú frázu, vie správne vystihnúť hudobnými prostriedkami náladu jednotlivých hudobných čísel a variabilnou ale vhodnou voľbou temp umožniť spevákom adekvátne prezentovať svoje kvality. Na rozdiel od viacerých iných dirigentov aj pri dynamickej mnohotvárnosti nikdy nepotláča primárne postavenie sólového spevu, ktorý sa dobre nesie cez orchester, či už ten hrá v piane či fortissime. Dobrú spolupracovníčku našiel v zbormajsterke Ivete Popovičovej, ktorá dobre pripravila tak výjavy stríg, zbor vyhnancov, ako aj veľké finále prvého dejstva. Problematickou je ale skutočnosť, či si inscenáciu udrží vysoké vokálne parametre aj v bežnej sezóne (bez Kocána a Dvorského)."


Pavel Unger: ,,Po dôslednej analýze partitúry vymodeloval dramatický oblúk i výrazové detaily."

 

3. miesto

Ondrej Olos za hudobné naštudovanie dvoch opier z Triptychu Giacoma Pucciniho: Plášť a Gianni Schicchi a opery Francisa Poulenca Dialógy karmelitánok v Opere ŠD Košice

 



 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:

 

Terézia Ursínyová: ,,Obidva operné večery pútajú nielen inscenačnou výnimočnosťou, ale aj vysokoprofesionálnym, plnokrvným hudobným naštudovaním (vrátane porozumenia orchestra so sólistami) v troch štýlovo, náladovo a náročnosťou rozdielnych partitúrach (Poulenc + dvakrát Puccini)."

 

Vladimír Blaho: ,,Dirigent Olos síce celkom nevystihol na premiére orchestrálnu kresbu prostredia v Plášti, ale počas tradičnej košickej prehliadky orchester už znel zvukomalebnejšie a dramaticky zúčastnenejšie. Naštudovanie Schicchiho bolo o poznanie hudobne predsa kvalitnejšie než Plášť."
 


 

2. Najlepšia inscenácia sezóny
 

1. miesto

Francis Poulenc: Dialógy karmelitánok, réžia Linda Keprtová, Opera ŠD Košice

 


 

 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:


Michaela Mojžišová: ,,Linda Keprtová (slovenský režijný debut v Dialógoch karmelitánok, ktorým otvorila nádej, že v nej slovenská opera získava nielen potrebnú čerstvú krv, ale aj vzácny typ kontemplatívnej režisérky a výtvarníčky inklinujúcej k nepopisnému scénickému minimalizmu)."

Lýdia Urbančíková: ,,Linda Keprtová je dramaturgičkou košickej opery len krátky čas, v tejto sezóne zanechala pečať svojej aktivity v troch operných inscenáciách, z nich najvýznamnejšie je zaradenie opery F.Poulenca Dialógy karmelitánok - prvýkrát na Slovensku.Ako režisérka tohto výnimočného diela inteligentným spôsobom, bez jediného dotyku s vulgárnosťou poukázala na dramatické a surové obdobie Veľkej francúzskej revolúcie,skúsenosti, ktoré dokázala zovšeobecniť a umelecky stvárniť."

 

Terézia Ursínyová: ,,Od objavného zaradenia titulu ako slovenskej premiéry, cez dramaturgicky jasný názor, asketicky čisté scénografické i réžijné stvárnenie tragickej témy z obdobia Veľkej francúzskej revolúcie jednou a tou istou osobnosťou, t. j. Lindou Keprtovou, ktorá si výborne porozumela s dirigentom Ondrejom Olosom i výtvarníčkou kostýmov Danicou Hanákovou. Štátna opera Košice tak zaujala v uplynulej sezóne nielen tradičnou dramaturgickou líniou (Verdi, Puccini), ale vďaka mladej (mnohostranne nadanej) dramaturgičke aj odvahou pre výber a ponuku diela 20. storočia."

 

Vladimír Blaho: ,,Inscenácia počnúc dramaturgickým výberom, cez javiskovú podobu až po hudobné naštudovanie nemá chybu. Hlavnú zásluhu na tom má dramaturgička, režisérka a scénografka Keprtová v jednej osobe, ktorá bez zbytočného prvoplánovaného aktualizovania dokázala dať javiskovému tvaru silnú aktuálnosť a emotívnosť. Množstvom nápadov, používaním čitateľných symbolov a umným včlenením tanečnej zložky do scénického diania dokázala aj z „krvavého“ a drásavého príbehu urobiť umným aranžovaním estetickú záležitosť bez zbytočných naturalizmov a podčiarknuť myšlienkové posolstvo diela. Keďže kvalitné bolo aj hudobné naštudovanie a príkladná práca s jednotlivými účinkujúcimi, z ktorých viacerí podali výkony takmer na úrovni činohercov, prvenstvo tejto inscenácie je nespochybniteľné, aj napriek tomu, že inscenácia v hodnotení košických divákov sa ocitla až na 7. mieste, čo tiež očomsi svedčí."

 

Jozef Červenka: ,,Inscenácia Lindy Keprtovej je v neobyčajnom súlade s predlohou a zároveň demonštráciou výrazného režijného názoru mladého premýšľajúceho tvorcu."


Pavel Unger: ,,Výpovedná sila práce s ľudským telom povýšeným nad neživé kulisy, emócia, psychológia postáv."

 

 

2. miesto

Richard Wagner: Lohengrin, réžia Andrejs Žagars, Opera SND

 


 

 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:

 

Pavel Unger: ,,Režijná aktualizácia bez vykalkulovanej provokácie, vizuálna reflexia hudby."


 

3. miesto

Giuseppe Verdi: Macbeth, réžia Peter Gábor, Štátna opera Banská Bystrica

 

 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:

 

Vladimír Blaho: ,,Popri kvalitnom hudobnom naštudovaní sa Macbeth režijne vydaril aj Petrovi Gáborovi, ktorý vytvoril modernú, no nie zbytočne provokatívnu inscenáciu, založenú na prieniku do vnútra postáv (popri mimike a gestike) aj za pomoci scénografickej zložky. Z rozbitého zrkadla ako symbolu zmaru sa časom stávajú magické predmety stríg, ale aj vražedná zbraň, a v sústava zrkadiel nám i aktérom príbehu poskytuje pohľad do ich svedomia Do inscenácia dobre zapadla aj moderná scéna Jaroslava Váleka a kostýmy Kataríny Holkovej so škótskym nádychom."

 

Pavel Unger: ,,Dramaticky zovretá, divácky čitateľná a predsa moderná réžia."

 

 

3. Najlepší ženský spevácky výkon

 

1. miesto

Jana Kurucová, za stvárnenie postavy Rosiny v opere G. Rossiniho Barbier zo Sevilly v Opere SND

 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:

 

Terézia Ursínyová: ,,Spievala ju s ukážkami perfektných recitatívov, náročných vedľa efektných árií. Jej mezzosoprán je nielen zvučný, farebný – ale i zázračne pohyblivý, s perlivosťou, vzácnou u tmavých hlasov. Rosinu nespievala ako krehké, nevinné dievčatko, ale s temperamentom prefíkanej zrelej ženy."

 

Vladimír Blaho: ,,Jana Kurucová si zaslúži prvenstvo za svoj virtuózny prejav a suverenitu, ktorá potvrdzuje, že pracuje so skvelými dirigentmi a poctivo slúži zámerom skladateľa."

 

Jozef Červenka: ,,Rosina Jany Kurucovej bola štýlovo presná, emotívne angažovaná, vládne príjemnou farbou hlasu a suverénnym herectvom."

 

 

2. miesto

Louise Hudson, za stvárnenie postavy Lady Macbeth v opere G. Verdiho Macbeth v Štátnej opere Banská Bystrica

 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:

 

Vladimír Blaho: ,,Hudson je na naše pomery ojedinelým dramatickým sopránom výrazovej sily"

 

Pavel Unger: ,,Dramaticky, vokálno-technicky i herecky ostro vyprofilovaná postava."

 

 

 

3. miesto

Jolana Fogašová a Adriana Kohútková, za stvárnenie postavy Elsy v opere R. Wagnera Lohengrin v Opere SND

 

 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:

 

Terézia Ursínyová: ,,Ak Kohútková dojala nádherným, farebným sopránom a celkovým citovým ponorom do veľkého vokálneho partu a herecky prežitej postavy, Fogašová zaujala v hudobnom naštudovaní náročnej roly veľkým, farebne bohatým (Wagnerovej predstave adekvárnym) hlasom, ktorý sa priam vznášal aj nad bohatým orchestrálnym plénom, ale aj herecky dramatickým spracovaním tejto role."

 

4. Najlepší mužský spevácky výkon
 


1. miesto

Peter Mikuláš, za stvárnenie postavy Kráľa Heinricha v opere R. Wagnera Lohenrgin, Opera SND

 



 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:

 

Terézia Ursínyová: ,,Peter Mikuláš ako Heinrich v opera Lohengrin, kde dokázal, že ani rozsahom menšie úlohy nebránia ozajstným majstrom operného umenia, aby boli kráľmi na javisku."

 

Vladimír Blaho: ,,Mikuláš sa preukázal aj ako vynikajúci wagnerovský interpret, ktorý vie očariť nielen volúmenom ale uvážlivou interpretáciou, akú potvrdzoval počas sezóny aj v iných úlohách (napr. aj na ZHZ), jeho výrazové kvality nikdy nejdú na úkor spevnosti."

 

Jozef Červenka: ,,Peter Mikuláš sa v postave kráľa Heinricha pohrával s každým tónom, frázou, dynamikou, farbou, jeho spev bol dôstojne monumentálny a absolútne štýlový. Minimálne herecké gesto bolo v každom momente suverénne a presné."


Pavel Unger: ,,Noblesa materiálu, presný štýl, technická perfektnosť."
 

 

2. miesto

Štefan Kocán, za stvárnenie postavy Banca v opere G. Verdiho Macbeth, Štátna opera Banská Bystrica a Opera SND

 


 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:


Vladimír Blaho: ,,Kocán sa v úlohe Banca predstavil na dvoch javiskách, úlohu zvládol skvele, no predsa nešlo o úlohu prvoodborovú."


Pavel Unger: ,,Majestátny, kovovo lesklý, verdiovský bas."
 

 

 

3. miesto

Aleš Jenis, za stvárnenie postavy Figara v opere G. Rossiniho Barbier zo Sevilly, Opera SND

 



 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:

 

Terézia Ursínyová: ,,Lyrický, no objemný barytón, voľné tvoriaci recitatívne i ariózne party, navyše v požadovanom brióznom tempe. Bez námahy zvláda hraničné nástrahy svojho vokálneho partu, je maximálne uvoľnený herecky i spevácky."

 

Vladimír Blaho: ,,Do ideálneho Figara Alešovi Jenisovi síce ešte čosi chýbalo, ale predsa som mu dal prednosť pred košickým Marianom Lukáčom ako Michelem, ktorý v Plášti zabodoval až v druhej polovici predstavenia."



 

5. Objav sezóny

 

1. miesto

Linda Keprtová, za réžiu opery Francisa Poulenca Dialógy karmelitánok v Opere ŠD Košice

 



 

 

Z vyjadrení opernej kritiky: spomenuté už pri inscenácii sezóny

 

 

2. miesto

Patrícia Solotruková, ktorá stvárnila postavu Tatiany v opere P. I. Čajkovského Eugen Onegin v Štátnej opere Banská Bystrica

 



 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:


Michaela Mojžišová: ,,Vokálne zrelá Tatiana v banskobystrickom Eugenovi Oneginovi."

Pavel Unger: ,,Kovový, slovansky vrúcny, výrazovo cituplný mladodramatický soprán."

 

 

3. miesto

Peter Valentovič, ktorý hudobne naštudoval operu G. Verdiho Rigoletto v Opere ŠD Košice

 

 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:


Lýdia Urbančíková: ,,P. Valentovič je mladý slovenský dirigent, ktorý má zmysel pre prácu s orchestrom, schopnosti nielen vyťažiť z telesa maximum, ale v spolupráci s "pódiom" a sólistami  dokáže dať  celému dramatickému tvaru štýl, formu, hudobnosť a  objavnosť. Takým je jeho hudobné naštudovanie Verdiho opery Rigoletto  v Košiciach. Schopnosti, talent, výkony a perspektívy mladého operného dirigenta P.Valentoviča sú mimoriadne  a považujeme ich  za cenný objav sezóny."


 

6. Skokan sezóny



1. miesto

Juraj Hollý, ktorý stvárnil postavu Almavivu v opere G. Rossiniho Barbier zo Sevilly v Opere SND

 


 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:

Pavel Unger: ,,Po hosťovaniach v Banskej Bystrici a Košiciach úspešný debut talentovaného tenoristu na doskách Opery SND."

 

 

2. miesto

Robert Smiščík, ktorý stvárnil postavu Lenskeho v opere P. I. Čajkovského Eugen Onegin v Štátnej opere Banská Bystrica

 

 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:

Pavel Unger: ,,Úspešný a perspektívny debut vo veľkej úlohe."

 

 

3. miesto

Linda Keprtová, réžia opery Francisa Poulenca Dialógy karmelitánok v Opere ŠD Košice

 


 

Z vyjadrení opernej kritiky: spomenuté už pri inscenácii sezóny



7. Udalosť sezóny
 

 

1. miesto

Koncert Mariusza Kwieciena a Simony Houda-Šaturovej v Bratislave, organizovaný agentúrou Kapos v Slovenskej filharmónii Bratislava

 


 

Z vyjadrení opernej kritiky:

 

Terézia Ursínyová: ,,Obaja umelci demonštrovali nielen vokálne majstrovstvo v bel cantovom repertoári, ale aj neobvyklú syntézu koncertno-hereckého predvedenia sólových i duetových čísel. Svojím umením ponúkli divákom nielen estetické hudobné zážitky, ale aj radosť z ich celostného nadania, vnútornej energie a mladosti ducha."


Vladimír Blaho: ,,Za udalosť sezóny sa dajú považovať koncerty agentúry KAPOS s tou výhradou, že privysoké vstupné znemožňuje viacerým záujemcom o operný spev účasť na koncertoch svetových či slovenských hviezd."


Pavel Unger: ,,Možnosť naživo spoznať umenie svetoznámych zahraničných (Oľga Peretyatko, Mariusz Kwiecien) a slovenských (Adriana Kučerová, Jana Kurucová) umelcov."

 

 

2. miesto

Sólový koncert Jany Kurucovej v HB SND, organizovaný agentúrou Kapos

 

 


Z vyjadrení opernej kritiky:
 

Jozef Červenka: ,,Vynikajúca interpretácia piesňového cyklu Manuela de Fallu Siete Canciones populares españolas."



3. miesto

Zámocké hry zvolenské, 40. ročník venovaný 200. výročiu narodenia Giuseppe Verdiho

 


 

 

Z vyjadrení opernej kritiky:

Michaela Mojžišová: ,,Verdiho Macbeth na ZHZ (skvelé výkony festivalových hostí v najnovšej banskobystrickej inscenácii)."

 

Vladimír Blaho: ,,ZHZ svojou celkovou koncepciou a kvalitným výkonnostným priemerom, predovšetkým vďaka dvom vynikajúcim talianskym interpretom – Lucianom Gancim a Albertom Gazale."


Pavel Unger: ,,Verdi: Korzár, v rámci ZHZ Verdiho rarita s výbornými výkonmi tenoristu Luciana Ganciho a barytonistu Alberta Gazaleho pod taktovkou Mariána Vacha."

 

 

,,Ďakujem operným kritikom za ochotu hlasovať v Ankete opernej kritiky a

všetkým, ktorí získlali umiestnenie gratulujem."

                         

                                             Ľudovít Vongrej, šéfredaktor Opera Slovakia




Zostavil: Ľudovít Vongrej
Článok zaradený do:
Operné korzo

 

 

Diskusná téma: Anketa opernej kritiky 2012/2013

anketa

ales jenis 26.07.2013
Chcel by som podakovat za tuto anketu a za ocenenie nasimi top kritikmi, rad by som sa podelil len o svoju skusenost s Figarom...Bolo to moje prve rozhodnutie nastudovat tuto rolu,viac krat som ju totiz v zahranic odmietal, lebo com chcel ist inym smerom ako moj brat Dalibor,napokon som to skusil tu doma, a musim povedat, ze som bol prekvapeny ako malo sa tvorcovia venovali tejto opere a Rossiniovskemu stylu, ktory sme potom my / interpreti / museli odprezentovat na javisku nasej prvej opery, hudobna nestylovost ludi / vcetne mna /ktori nemali to stastie rolu nastudovat v zahranici pod vedenim Rossiniovsky orientovanich odbornikov, sa prejavovala velmi intezivne...Rezijny koncept sa zacal rozpadat uz na tretej skuske,vyratila sa energia a sudrznost,rychlo sme pochopili, ze sme v tom v podstate sami, a to by sa nemalo stavat v profesionalnom divadle akoje SND...Nezabudajme, ze my solisti na akejkolvek svetovej scene ale aj tu doma sme len sucast instrumentalne dramatickeho celku,zprostredkovatelia notoveho zapisu velikanov opernej tvorby,preto musime s pokorou a respektom pristupovat hlavne k nastudovaniu diel,divaci si to zasluzia...peace!

Re:anketa

fanda 26.07.2013
Pan Jenis, velmi si cenim Vas postoj, vratane istej miery sebakritickosti. Barbier bol skutocne hanbou SND a je mi velmi luto, ze vykony ocenene aj v tejto ankete (Jana Kurucova, Ales Jenis, Juraj Holly) mohli by v stylovo cistej a rezijne zmysluplnej inscenacii vyzniet este lespie. Tak ako Maria Theresia aj Barbier nemali na scene SND co robit - teda v tejto podobe.

anketa

xyz 15.07.2013
BRAVI :-)

Re:anketa

abc 21.07.2013
Zaslúžené výsledky ;-)

Re:Re:anketa

Olga Vrablicova 24.07.2013
Nevedela som že sa na Slovensku aj taketo ankety robia ale ma to milo prekvapilo. Všetkým gratulujem. Ttešim sa na Lohengrina v SND ale asi si aj zájdem na dobre ohodnotenu operu Karmelitanky do Kosic.

Anketa opernej kritiky

Simona 14.07.2013
Super :-) gratulujem všetkým :-)

anketa

Martin Vyšný 12.07.2013
Dobrý deň, vynikajúci nápad takejto Ankety

Re:anketa

rand... 12.07.2013
Suhlas, vdaka za anketu a hodnotenia kritikov!

Pridať nový príspevok

Pridajte sa k nám a spoznajte svet opery

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk