Anketa opernej kritiky

10.07.2012 23:25

 

S koncom divadelnej sezóny prichádza aj jej bilancovanie, sumarizovanie a prehľad udalostí, koncertov, premiér, umeleckých výkonov, či hudobných naštudovaní. Opera Slovakia v spolupráci s opernými kritikmi a publicistami pripravila neformálne zhodnotenie sezóny v podobe ,,Ankety opernej kritiky“, v ktorej piati respondenti z odbornej obce odpovedali na sedem otázok.

 

 


 

Ankety sa zúčastnili Michaela Mojžišová, Lýdia Urbančíková, Terézia Ursínyová, Vladimír Blaho a Pavel Unger.

Uplynulá sezóna priniesla rôzne zaujímavé premiéry a udalosti. Či ich bolo málo, alebo veľa nechám na vaše uváženie, no v každom prípade to za posledné obdobie bola omnoho pestrejšia operná sezóna. K výnimočným udalostiam okrem operných divadiel prispeli aj súkromné agentúry, ktoré priniesli zaujímavé koncerty slovenských svetobežníkov, ako aj výnimočných zahraničných interpretov. Na Slovensku sa za uplynulú sezónu premiérovali tieto operné tituly:

 

Opera SND Bratislava

Giuseppe Verdi: Otello
Ján Cikker: Mr. Scrooge, premiéra venovaná storočnici slovenského skladateľa Jána Cikkera
Leoš Janáček: Jenůfa (verzia z roku 1908, tzv. ,,brnenská“ v ktorej sa opera hráva po celom svete)
Giacomo Puccini: Manon Lescaut
Johann Strauss: Netopier (opereta)

 

Štátna opera Banská Bystrica

Ján Cikker: Coriolanus, uvedené v slovenskej premiére, ktoré bola venovaná storočnici slovenského skladateľa Jána Cikkera
Franz Lehár: Cigánska láska (opereta)
W. A. Mozart: Cosi fan tutte
Umberto Giordano: Fedora, táto veristická opera bola banskobystrickou operou uvedená v slovenskej premiére ako otváracie predstavenie 39. ročníka opernej časti Zámockých hier zvolenských

 

Opera ŠD Košice

Giuseppe Verdi: Nabucco
Leoš Janáček: Jej pastorkyňa (verzia z roku 1916, tzv. ,,Kovařovicová, prepracoval ju Karel Kovařovic, vtedajší riaditeľ Národného divadla v Prahe)
Jasques Offenbach: Orfeus v podsvetí (opereta)

 

Z výnimočných udalostí poslednej opernej sezóny na Slovensku treba spomenúť napr. vianočný koncert Josého Carrerasa s Jolanou Fogašovou v Košiciach, ako aj hosťovanie mladého brazílskeho dirigenta Viniciusa Kattaha v opere Tosca (SND), víťaza medzinárodnej dirigentskej súťaže Blue Danube International Opera Conducting Competition 2011. Tohto dirigenta mohli diváci vidieť za dirigentským pultom aj v iných tituloch opery SND. V rámci Bratislavských hudobných slávností vystúpili v Slovenskej filharmónii Edita Gruberová a Pavol Bršlík v koncertnom prevedení opery Lucrezia Borgia. Na Veľkú noc poctil svojou návštevou Slovenské národné divadlo operný dirigentský velikán Nello Santi, ktorý s bratislavským operným súborom naštudoval Verdiho Requiem. Na Slovensku po prvý krát v operných divadlách vystúpili slovenská mezzosopranistka pôsobiaca v zahraničí ako sólistka Deutsche Oper Berlin, rodáčka z Kežmarku Jana Kurucová, ktorá sa predstavila v banskobystrickej opere v Dvořákovej Stabat mater a slovenská sopranistka Simona Šaturová zaspievala rolu Adiny v Donizettiho Nápoji lásky na doskách opery SND. V tejto komickej opere hosťovali aj ďalší dvaja naši svetobežníci sopranistka Adriana Kučerová a tenorista Pavol Bršlík. Prekvapili aj mnohí domáci interpreti a dirigenti ako napr. Jolana Fogašová, Adriana Kohútková, Martin Leginus, či tenorista Peter Berger a ďalší.

 

Na Slovensku v uplynulej sezóne vznikol výnimočne zaujímavý projekt pod názvom ,,Veľké slovenské hlasy“, prinášajúci sólové koncerty slovenských operných hviezd súčasnosti. Agentúry Kapos a House of Music tak v rámci tohto projektu predstavili slovenskému publiku basistu Štefana Kocána a druhý koncert patril tenoristovi Pavlovi Bršlíkovi v Slovenskej filharmónii. Okrem našich svetových operných hviezd spomínané agentúry priniesli aj koncerty zahraničných spevákov, napríklad mladého amerického tenoristu Lawrenca Brownleeho, alebo mezzosopranistku Ceciliu Bartoli.

 

Pripomenuli sme si storočnice významných slovenských osobností: skladateľa Jána Cikkera, vokálnu pedagogičku Annu Hrušovskú či speváčku Margitu Česányiovú. V opere SND hosťovali svetové operné hviezdy; argentínsky tenorista José Cura vo Verdiho Otellovi a Leo Nucci v opere Dvaja Foscariovci. V slovenských premiérach boli uvedené dve diela: veristická opera Umberta Giordana Fedora a v koncertnom prevedení opera predverdiovského obdobia Beatrice di Tenda od Vincenza Belliniho. Obe diela odzneli v opernej časti festivalu Zámocké hry zvolenské.

 

Záver sezóny patril veľkolepému Opernému gala, v rámci festivalu Viva musica! V sobotu 30. júna 2012 tak na Bratislavskom hrade vystúpili dva fenomenálne talenty, víťazi prestížnej súťaže Plácida Dominga Operalia, bulharská sopranistka Sonya Yoncheva a rumunský tenorista Stefan Pop.


Ostáva len dúfať, že tá nasledujúca prinesie ďalšie zaujímavé operné zážitky.

 

 

Anketa opernej kritiky

vyhodnotenie

(na jednotlivých miestach sa umiestnili aj viacerí, ktorí získali rovnaký počet hlasov)

 

 

Najlepšie hudobné naštudovanie


1. miesto


-Robert Jindra za naštudovanie opery Jej pastorkyňa v opere ŠD Košice


 

komentár opernej kritiky
Ambiciózna koncepcia, odkrývajúca nové polohy Janáčkovo diela, dirigentský vklad posúvajúci interpretačnú úroveň košického orchestrálneho telesa. Michaela Mojžišová

 

 

 

-Marián Vach za naštudovanie slovenskej premiéry opery Jána Cikkera Coriolanus
v banskobystrickej opere

 



komentár opernej kritiky
Objaviteľská analytická práca s mimoriadne náročnou partitúrou, dirigentský prístup inšpirujúci banskobystrický orchester k vynikajúcemu, muzikantsky zanietenému výkonu. Michaela Mojžišová

Hudobné naštudovanie Mariána Vacha (Coriolanus) bolo hĺbavé, prepracované v nuansách,

zrkadliace dramatické situácie deja a hudby. Pavel Unger

 


2. miesto

 
-Rastislav Štúr za naštudovanie opery Giacoma Pucciniho Manon Lescaut v opere SND

 



komentár opernej kritiky
Muzikantsky sebavedomá, štýlová, divadelne sýta hudobná koncepcia. Michaela Mojžišová

 

 

3. miesto


-Marián Vach za naštudovanie slovenskej premiéry opery Umberta Giordana Fedora

 





Najlepšia inscenácia sezóny

 

1. miesto


-opera Jána Cikkera Coriolanus v banskobystrickej opere




Hudobné naštudovanie a dirigent: Marián Vach
Réžia: Roman Polák Scéna: Jaroslav Valek
Kostýmy: Peter Čanecký
Zbormajster a asistent dirigenta: Ján Procházka


komentár opernej kritiky
Inscenácia je v myšlienkovej i vizuálnej rovine frapujúcim politickým divadlom, podobenstvom večného konfliktu výnimočnosti a priemeru. Vzácny prípad pôsobivej divadelnej formy naplnenej filozoficky hlbokým obsahom.

Michaela Mojžišová

Roman Polák s výtvarníkom Jaroslavom Valekom dosiahol súlad hudby a textu, ostré profilovanie postáv, volil moderné prostriedky nepatetického herectva a fascinujúcu svetelnú réžiu. Pavel Unger

 

 

2. miesto
 

-opera Leoša Janáčka Jej pastorkyňa v košickej opere



Hudobné naštudovanie: Robert Jindra
Réžia: Michael Tarant
Dramaturg a asistent réžie: Linda Keprtová
Scéna a kostýmy: Dana Hávová
Dirigent: Igor Dohovič, Robert Jindra
Choreografia: Oleksandr Khablo
Zbormajster: Šimon Marinčák

komentár opernej kritiky
Plnokrvná operná dráma s vysokými nárokmi na hereckú zložku. Michaela Mojžišová


 

3. miesto

 

-opera Giacoma Pucciniho Manon Lescaut v opere SND

 

Hudobné naštudovanie: Rastislav Štúr

Dirigenti: Rastislav Štúr, Martin Leginus

Réžia: Jiří Nekvasil a. h.

Scéna: Daniel Dvořák

Kostýmy: Mária Fulková

Dramaturgia: Michal Benedik

Zbormajster: Pavel Procházka

komentár opernej kritiky
Výkladovo a výtvarne výrazná inscenácia s autonómnym tvorivým názorom, vracajúca na našu prvú scénu

vyššie divadelné ambície. Michaela Mojžišová


Najlepší ženský sólistický výkon

 

1. miesto


-Jolana Fogašová za stvárnenie postavy Kostelničky v opere Leoša Janáčka Jej pastorkyňa
v košickej opere

 


komentár opernej kritiky
Životná rola umelkyne, vokálne i herecky strhujúca štúdia tragickej hrdinky z mäsa a kostí. Premena dedinskej prominentky na psychickú trosku na pokraji šialenstva sa odohrala tak plasticky, akoby ju Fogašová na javisku naozaj prežila.

Michaela Mojžišová

Jolana Fogašová vytvorila originálne dramatickú štúdiu Kostelníčky s vypracovanými psychologickými nuansami

vo vokálnom a hereckom výraze. Pavel Unger

 

 

2. miesto

 


-Adriana Kohútková za stvárnenie postavy Jenůfy v rovnomennej opere Leoša Janáčka
v opere SND

 



komentár opernej kritiky
Emocionálne uveriteľná kreácia ženy poznačenej životom. Kohútkovej mäkký, vrúcny tón i neafektované, hlboko prežité herectvo prinieslo do vizuálne i hudobne pomerne chladnej inscenácie ľudské teplo. Michaela Mojžišová

 


-Michaela Várady za stvárnenie postavy Eurydiky v operete Jacquesa Offenbacha
Orfeus v podsvetí v košickej opere

 

 

3. miesto


-Jolana Fogašová za stvárnenie postavy Manon v opere Giacoma Pucciniho v opere SND
 

 




Najlepší mužský sólistický výkon
 

1. miesto



-Peter Mikuláš za stvárnenie postavy Mr. Scrooge v rovnomennej opere Jána Cikkera
v opere SND

 

 

 

-Peter Berger za stvárnenie postavy Laca v opere Leoša Janáčka Jej pastorkyňa v opere SND

 



komentár opernej kritiky
Spevácky perfektná, štýlovo vzorná, herecky prirodzená a charakterovo vygradovaná štúdia Lacu, ktorý prejde duševne strastiplnú cestu, kým sa z citovo frustrovaného mladíka stane zrelým, vnútorne slobodným mužom. Michaela Mojžišová

Peter Berger bol typovo vierohodným predstaviteľom, vokálno-technicky a výrazovo vynikajúcim Lacom. Pavel Unger
 

2. miesto

 
-Martin Popovič za stvárnenie postavy Gaius Marcius (Coriolanus) v opere Jána Cikkera
v banskobystrickej opere
 

 



komentár opernej kritiky
Herecké stvárnenie postavy siahajúce na činoherné méty, muzikantský nadhľad nad mimoriadne náročným a vypätým Cikkerovým partom. Michaela Mojžišová
 

3. miesto


-Miroslav Dvorský za stvárnenie postavy Loris Ipanov v opere Umberta Giordana Fedora
v slovenskej premiére v banskobystrickej opere

 



komentár opernej kritiky
Miroslav Dvorský sa v zámockej premiére Giordanovho diela predstavil v dávnejšie nepočutej forme, hlasovo svieži, bezproblémový aj vo vysokej polohe, štýlovo a výrazovo autentický. Michaela Mojžišová

 

 
-Zoltán Vongrey za stvárnenie postavy Jaga v opere Giuseppe Verdiho Otello v opere SND

 

 



-Jan Vacík za stvárnenie postavy Laca v opere Leoša Janáčka Jej pastorkyňa v košickej opere

 


 


-Zsolt Vadász za stvárnenie postavy Števa v opere Leoša Janáčka Jej pastorkyňa v košickej opere

 







Objav (talent) sezóny
 

1. miesto



-Juraj Hollý zaujal v postave Ferranda v opere W. A. Mozarta Cosi fan tutte
v banskobystrickej opere

 



komentár opernej kritiky
Tenorista Juraj Hollý, čerstvý absolvent VŠMU, prekvapil  krásnou farbou hlasu, muzikálnosťou, zmyslom pre mozartovský štýl a uvoľneným herectvom. Pavel Unger
 

 

2. miesto


-Ľubomír Popík zaujal v postave Guglielma v opere W. A. Mozarta Cosi fan tutte
v banskobystrickej opere

 



 


Skokan sezóny
 

1. miesto

 
-Martin Leginus (dirigent)

 



komentár opernej kritiky
Mladý dirigent, ktorý v oboch tituloch (Otello, Dvaja Foscariovci, opera SND) figuroval ako asistent, resp. 2.dirigent, dokázal dať reprízam optimálny verdiovský temporytmus a byť spoľahlivou oporou sólistom. Pavel Unger
 

2. miesto

 

-Peter Berger (tenor)

 




Operná udalosť sezóny na Slovensku

 

1. miesto

 
-Hosťovanie José Curu v opere Giuseppe Verdiho Otello v opere SND


komentár opernej kritiky
Vďaka spevácky i herecky strhujúcemu výkonu umelca v postave Otella dostalo bratislavské obecenstvo príležitosť prežiť večer, za akým sa obvykle treba vybrať za hranice Slovenska. Michaela Mojžišová

 




-Koncert amerického tenoristu Lawrenca Brownleho v Slovenskej filharmónii
usporiadaný súkromnými agentúrami



komentár opernej kritiky
Skvelý koncert prinášajúci slovenskému publiku možnosť spoznať pomerne málo známeho speváka, ktorý právom patrí do svetovej belcantovej špičky. Michaela Mojžišová


 

2. miesto


-Predstavenie opery Gaetana Donizettiho Nápoj lásky s hosťujúcimi slovenskými umelcami
Adrianou Kučerovou a Pavlom Bršlíkom a v opere SND



komentár opernej kritiky
V obsadení s hlasovo a herecky brilantným párom, Adrianou Kučerovou a Pavlom Bršlíkom, dostalo predstavenie nevšedný náboj humoru, emócií a optimizmu. Pavel Unger

 

-Premiéra opery Jána Cikkera Mister Scrooge pri príležitosti storočnice skladateľa
premiérovanej v opere SND
 


-Uvedenie opery Jána Cikkera Coriolanus v slovenskej premiére banskobystrickou operou



komentár opernej kritiky
Výnimočný dramaturgický čin, ktorý sa pri príležitosti autorovej storočnice odohral v regionálnom divadle. Úctyhodný zámer, mimoriadna realizácia vo všetkých zložkách. Michaela Mojžišová

 


-Koncert slovenského tenoristu Pavla Bršlíka v Slovenskej filharmónii v rámci cyklu
Veľké slovenské hlasy
usporiadaný súkromnými agentúrami
 

 

3. miesto


-Koncertné prevedenie opery Vincenza Belliniho Beatrice di Tenda v slovenskej premiére v rámci opernej časti 39. ročníka Zámockých hier zvolenských banskobystrickou operou

 



V zastúpení redakcie Opera Slovakia ako aj v mene slovenskej opernej kritiky všetkým gratulujeme.


 


Pripravil Ľudovít Vongrej / Bratislava / 10. júla 2012                      

 

 

Diskusná téma: Anketa opernej kritiky

anketa...

vlado 17.07.2012
Iste, snaha sa ceni....ale ...usporiadat anketu na zaklade nazorov dvoch pisucich kritikov ( p.Mojzisova , p. Unger) to sa mi zda az moc odvazne...a neda mi sa pytat : Kde je Jenisov Jago? / nic proti p. Z. Vongrejovi/ , Kde je p. Lenard? / pri vsetkej ucte k ocenenym dirigentom , ale vobec sa nedaju s nim porovnavat../ a ak na Slovensku nie je udalostou sezony ucinkovanie umelcov ako su L. Nucci a N. Santi tak potom fakt neviem....

Re:anketa...

M.P. 17.07.2012
Vlado, hlasovali piati, ak ked je pravdou, ze znami su len p.Mojzisova a p.Unger. Kedysi bolo 5-6 dennikov a kazdy mal svojho kritika, dnes mame dva. Aj ja sa pytam, kde je Jenisov Jago a L. Nucci? S p.Lenardom s vami nesuhlasim, jeho Otello mi tam nechyba. Nepochopila som celkom poslednu anketovu temu, kde sa pise aj o podujatiach v divadlach aj mimo nich. Potom tam mohli byt aj BHS. To je taka bezbreha otazka, ktora by mala byt v buducnosti doriesena. Ale urcite vitam tuto anketu na portali, ktory je citany (na rozdiel od Hudobneho zivota, ktory nema ani svoju internetovu verziu) a bolo by fajn, keby sa ujala.

Na margo veci

Robert Bayer 16.07.2012
Podotykam, ze oslovit opernych kritikov s cielom vyhodnotit anketovym stylom slovensku opernu sezonu nie je originalnym napadom "Opera Slovakia". Na totoznom principe bola zalozena "Cena opernej kritiky Hudobneho zivota v roku 2010". Opomenutie tohto faktu povazujem za vyslovene hruby prehresok voci zurnalistickej etike. Vela tvoriveho elanu a viac profesionalnej cti praje Robert Bayer

Re:Na margo veci

Opera Slovakia 16.07.2012
Pán Bayer, nikde netvrdíme, že táto anketa je jedinečný projekt Opera Slovakia. Samozrejme, že aj tá vaša, ktorá bola veľmi kvalitná a v porovnaní s touto bola viac oficiálnejšia a hlbšia, bola malou inšpiráciou. Vieme, že aj vy ste robili podobnú anketu, ale tá bola trocha odlišná. Anketa opernej kritiky je súčasťou sumarizácie sezóny.

Re:Na margo veci

Pavel Unger 16.07.2012
Robert,
práva Vaša iniciatíva pred dvoma rokmi sa v našich kruhoch stretla s mimoriadne pozitívnym ohlasom a bolo nám s viacerými kolegami ľúto, že naštartovaná "Cena opernej kritiky HŽ" padla do zabudnutia. Vedenie redakcie HŽ v nej, žiaľ, nehodlalo pokračovať, takže takt, že v pozmenenej podobe (nazdávam sa, že bez použitia Vašej "licencie") žije ďalej, je jednak hodné pochvaly a zároveň je to ocenenie Vášho - v našich reláciách - originálneho projektu. Možno sa to v úvodnom texte dalo spomenúť, no v našom opernom mikrosvete každý vie, že otcom myšlienky vyhodnotiť sezónu formou ankety a udelenia virtuálnej Ceny... ste Vy. Mňa osobne teší, že máme aj na Slovensku operný portál (a to hovorím úprimne, nepovažujúc to za "konflikt záujmu" s mojim pravidelným prispievaním na Opera Plus), venujúci sa tomuto "menšinovému" žánru. Každá veta, ktorá v akomkoľvek mediálnom priestore o opere zaznie, má cenu zlata... Keďže dosiaľ nevyšla žiadna sumarizácia sezóny (obávam sa, že ani nevyjde), dáva aj tento výstup (samozrejme, limitovaný tým, že nie každý z nás vidiel všetko) aký-taký obraz o opernom dianí na Slovensku. Fakt, že u čitateľov zarezonoval, hovorí, že cesta, ktorú ste v HŽ otvorili a pán Vongrej sa snaží na ňu nadviazať, bola správna! Berte to, prosím, aj z tejto stránky :-) PU

Re:Na margo veci

Robert Bayer 16.07.2012
Kulturna publicistika a jej autori ziju aj zo vzajomneho profesneho a socialneho sietoveho prepojenia. Bez ohladu na typ a organizaciu media. Nezabudajme na to prosim ani na Slovensku. Este raz prajem vela zdaru, elanu a stale sa rozsirujuci okruh citatelov. Dakujem za Vase komentare, pani kolegovia! Srdecne z Bayreuthu Vas Robert Bayer

Re:Re:Na margo veci

Naďa Hrčková 08.09.2012
Pan Bayer, Vase výhrady sú smiešne, ankiet môže byť hocikoľko,nemáte na ne patent v HŽ, ktorý na ne už navyše kašle, nebol schopný udržať ani ich kontinuitu, keď už raz začal, ba nie je schopný už v internetovej forme dávať ani úryvok zo svojich článkov, aby nalákal čitateľa. Asi Vám vadí, že sa niekto iný ako Vaše výsosti opováži ako vôbec prvý na Slovensku robiť internetový portál o opere.A dokonca je tak opovážlivý, že ešte robí aj nejakú anketu. Aká nehoráznosť. Ste naozaj smiešny!

Re:Re:Re:Na margo veci

citatel OS 30.09.2012
:-)))))) trafili ste kliniec po hlavicke!

Re:Re:Re:Na margo veci

Robert Bayer 21.11.2012
Vážená pani Hrčková, smiešna je tu jedine Vaša hysterická reakcia plná nemiestnych výčitiek a nadinterpretácie. Nešlo mi o nič iné, len o poukázanie na princípy citácie a novinárskej cti. S pánom Vongrejom sme si to už vydiskutovali, všetko je v najlepšom poriadku. Mimochodom, Opera Slovakia nie je ani zďaleka prvým slovenským internetovým projektom venujúcim sa opere. Prajem Vám pevné nervy a do budúcna viac citu pre mieru, slušnosť a objektivitu.

k ankete

Martin G. 15.07.2012
Som rád, že kvalitná opera sa robí aj mimo Bratislavy v oveľa ťažších ekonomických podmienkach, za polovičné (či ešte nižšie) platy. Teší ma, že si to respondenti všimli a že napriek tomu, že štyria z piatich žijú v Bratislave, sa nestali "bratislavocentristami".

1 | 2 >>

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk