Edita Gruberová si viedenským koncertom pripomenula svoj javiskový debut

22.02.2013 18:48

 

Primadona koloratúry, slovenská svetová sopranistka Edita Gruberová vo februári tohto roku oslavuje 45. výročie svojho javiskového debutu. Okrem iného aj koncertným prevedením opery Vincenza Belliniho La Straniera vo viedenskom Musikvereine.

 

 

 

 

Prenos koncertného prevedenia opery pri tejto príležitosti mohli diváci na celom svete vidieť prostredníctvom internetu 18. februára. Informovali sme o ňom aj na Opera Slovakia a štatistiky návštevnosti ukázali, že tento oznam bol jeden z najviac čítaných článkov v tomto mesiaci aj napriek tomu, že šlo len o krátku správu. Čitateľov teda mimoriadne zaujal obsah oznamujúci výnimočnú udalosť. Prenos zabezpečoval portál sonostream.tv. Edita Gruberová spolu s vynikajúcim sólistickým obsadením získala zaslúžený potlesk nadšencov a operných fanúškov. Po koncerte sa konala recepcia, kde sa to hemžilo novinármi a blesky fotoaparátov zachytávali jedinečné slávnostné okamihy. Svetové média sú teda plné správ o tomto výročí, avšak na Slovensku, v krajine kde sa debut uskutočnil, žiaľ nie.

 

Pri príležitosti tohto výnimočného koncertu sme oslovili dirigenta Pietra Rizziho.

 

 

Pietro Rizzo, dirigent

,,Je skutočne jedinečným zážitkom mať výsadu dirigovať koncert pri príležitosti 45. výročia prvého javiskového účinkovania Edity Grúberovej. Zažili sme skvelé koncertné prevedenie opery La Straniera vo viedenskom Musikvereine s veľmi dobrými sólistami: José Bros, tenor (gróf Arturo), Sonia Ganassi, mezzosoprán (Isoletta) a Paolo Gavanelli, barytón (barón Valdeburgo). V zaplnenej koncertnej sieni to bol samozrejme obrovský úspech Edity Grúberovej, s ktorou sa pracovalo úchvatne. Belliniho La Straniera je mojou prvou operou s Editou Grúberovou, niekoľko predstavení sme urobili už v júli v Mníchove a v novembri v Baden-Badene. Zaznamenali sme aj nahrávku, ktorá vyjde v septembri. Pracovať s Editou Grúberovou je skutočne výnimočné, pretože má nesmierne veľa skúseností a napriek tomu, že je nepochybne svetovou hviezdou, je veľmi jednoduchou, ale ušľachtilou osobou, s ktorou sa ľahko pracuje.“

 

 

Ako vnímate spevácke umenie Edity Grúberovej?

 

,,Je priam neuveriteľné, že vo svojom veku (66) má stále tak svieži a znejúci hlas, akoby bola o dobrých dvadsať rokov mladšia. Dokáže robiť všetko možné: koloratúry, vysoké tóny, pianissimá a hlas má nádhernú farbu. Technika je fantastická. Dokonalé ovládanie dychu umožňuje neslýchanú nadvládu nad hlasom, vyspievať dlhé frázy a diminuendá a priradiť mu akúkoľvek farbu. Podľa mňa zatiaľ nikto v jej veku nedokázal spievať s takou dokonalosťou.“

 

 

45. výročie debutu svetovej kráľovnej koloratúry sa pripisuje k dátumu 19. február 1968. Miestom bolo rodné Slovensko: na javisku Opery SND spievala postavu Rosiny v Rossiniho buffe Barbier zo Sevilly. Vo Viedni debutovala Kráľovnou noci v Mozartovej Čarovnej flaute. Spevácku kariéru odštartovala doslova raketovo.

 

Edita Gruberová


Edita Gruberová spev študovala na bratislavskom konzervatóriu a na Vysokej škole múzických umení. Už počas štúdia spievala v Lúčnici a hosťovala na scéne Slovenského národného divadla. Hoci vyhrala aj známu medzinárodnú spevácku súťaž vo francúzskom Toulouse, ponuka na angažmán jej neprišla z Bratislavy. Namiesto toho ju čakala opera v Banskej Bystrici, kde síce za dve sezóny naštudovala viacero veľkých postáv, ale zároveň jej bolo jasné jedno: tu skončiť nechce. Aj profesorka Mária Medvecká bola presvedčená o výnimočných kvalitách hlasu svojej žiačky, ktorej napokon, napoly tajne, vybavila v lete roku 1969 predspievanie vo viedenskej Štátnej opere. Výsledkom bola okamžitá elévska zmluva a už o pár mesiacov po vypočutí jej Kráľovnej noci z Mozartovej Čarovnej flauty vedenie rozhodlo, aby sa stala aj stálou členkou tohto špičkového operného súboru.

 

No hoci úspechy pribúdali (najmä v postave Olympie v Hoffmanových poviedkach J. Offenbacha), Edita Gruberová musela najskôr doriešiť jeden veľký problém. Či sa aj s manželom a s matkou vráti do normalizovaného Československa, alebo dajú všetci prednosť emigrácii. S jasným vedomím, že sa už do rodnej krajiny zrejme nikdy nebudú môcť vrátiť.

 

Ako sama neskôr spomínala, zvolila druhú možnosť, lebo si uvedomovala, že inak nebude môcť naplno rozvíjať svoj talent. Spočiatku sa však ocitla v situácii viac než napätej. Na dlhší čas sa napríklad stala jedinou živiteľkou rodiny. Musela sa rýchlo naučiť nielen po nemecky, ale študovať aj všetky postavy v origináli, bez pomoci kohokoľvek si zvyknúť na celkom iný spoločenský systém a získať si uznanie v kolektíve opery, kde tvrdý konkurenčný boj neušetril nikoho. No a k tomu všetkému do rodiny onedlho pribudli aj dve vytúžené dcéry.

 

Definitívnym potvrdením toho, že Edita Gruberová všetko zvládla a zároveň dozrieva v speváčku svetových kvalít, znamenal už rok 1973, kedy excelovala na letnom festivale v britskom Glyndebourne s Mozartovou Kráľovnou noci a o rok s tou istou kreáciou aj na Mozartových slávnostiach v Salzburgu pod taktovkou samotného Herberta von Karajana.

 

 

Edita Gruberová, Luciano Pavarotti

G. Verdi: Rigoletto

 

 

Od polovice sedemdesiatych rokov už Edita Gruberova začala patriť k najväčším stáliciam viedenskej Štátnej opery. Keď sa v roku 1978 objavila ako Zerbinetta v novom naštudovaní Straussovej Ariadny na Naxe, jej pätnásťminútová ária bola jednoznačnou senzáciou a kritika písala o divadelnej udalosti roka. Práve ona jej potom otvorila i cestu do milánskej La Scaly, Metropolitnej opery v New Yorku či londýnskej Covent Garden. V roku 1979 so Zerbinettou dokonca vystúpila aj na festivale Pražská jar vo vtedajšom Československu. Pôvodne vízum nedostala. Až keď vedenie opery vyhlásilo, že inak súbor nepricestuje a vznikne medzinárodný škandál, mohla prísť do Prahy, kde sa jej dostalo rovnakých ovácií ako vtedy už kdekoľvek inde na svete.

 

V osemdesiatych rokoch sa repertoár Edity Gruberovej rozširoval ďalej. Pribudli ďalšie mozartovské hrdinky (Donna Anna v Donovi Giovannim, Constanza v Únose zo serailu), ale spievala aj Massenetovu Manon, Verdiho Gildu v Rigolettovi a Violetu v La Traviate. Odborníci vysoko oceňovali aj jej návrat k predverdiovskej talianskej romantickej opere v Belliniho Norme, v Námesačnej, Donizettiho Marii Stuartovne a Anne Bolene, ktorá sa dovtedy uvádzala dosť zriedkavo. Zároveň sa stáva aj ideálnou predstaviteľkou veľkého romantického repertoáru, ktorý obohacuje vlastnou jedinečnou interpretáciou bez toho, že by pritom nerešpektovala kvality pôvodnej predlohy. Svedčila o tom Rossiniho Semiramis, Belliniho Elvíra v Puritánoch alebo Norma v jeho rovnomennej opere.

 

Po novembri 1989 sa síce meno Edity Gruberovej znovu vrátilo aj do nášho operného sveta, ale pre množstvo záväzkov sa už na javisko Slovenského národného divadla nikdy nepostavila. Poslucháči však mohli obdivovať jej jedinečný hlas na viacerých koncertoch. Stala sa aj čestnou predsedníčkou Bratislavských hudobných slávností a ako sama hovorí, občas príde z Viedne, kde stále žije, do Bratislavy celkom súkromne. Prejsť sa po jej uliciach, zaspomínať si na udalosti, ktoré tu prežila počas prvých dvadsiatich štyroch rokov svojho života – a zároveň zistiť, nakoľko sa mesto od čias jej mladosti zmenilo. Oceňuje, že v posledných časoch získalo oveľa krajší vzhľad a že v ňom preto cíti ten istý dych Európy, ako kdekoľvek inde.

 

V súčasnosti síce Edita Gruberová vystupuje na scénach svetových opier menej ako kedysi, ale záujem o ňu neklesá. Rovnako ako o nahrávky jej najslávnejších úloh, či hosťovania v rámci najrozličnejších festivalov. Sama však dáva pred scénickým naštudovaním opery prednosť jej koncertnému uvedeniu. Odôvodňuje to tým, že do nového súboru sa musí vždy vžiť a na to jej nestačia iba dve či tri skúšky, ako býva teraz obvyklé.

 

 

Pripravili: Ľudovít Vongrej, Ján Marták / Bratislava / 22. februára 2013

bibliografia čerpaná z osobnosti.sk

 

článok zaradený do: Operné správy

 

Tip na kliknutie

Vladimír Blaho: K 45. výročiu začiatku kariéry Edity Gruberovej

Edita Veľká - recenzia knihy o Edite Gruberovej z roku 2006

 

 

Diskusná téma: Edita Gruberová si viedenským koncertom pripomenula svoj javiskový debut

prenos koncertu

Eva Kováčová 23.02.2013
Upozorňujem, že dostupnosť záznamu z koncertu pre záujem je predĺžená do 1.marca

https://www.sonostream.tv/la-straniera-with-edita-gruberova/:

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk