Hviezdy dvoch generácií.

07.12.2011 13:37

 

Koncertná verzia opery Lucrezia Borgia bola  výnimočným zážitkom najmä vďaka dvom speváckym sólistom.

Slovenská operná scéna už nejednému spevákovi pomohla tým, že zavčasu nerozpoznala jeho talent a vypustila ho do sveta. Vďaka ich sporadickým návratom k nám doletí závan veľkých operných javísk.

 

Edita Gruberová a Pavol Bršlík. Doma ich nechceli, presadili sa vo svete.
Foto: PETER BRENKUS

 

Jeden z najnovších návratov talentov, ktoré sa presadili v zahraničí, sme si v koncertnom uvedení opery Lucrezia Borgia na festivale Bratislavské hudobné slávnosti mohli užiť dvojnásobne. Hlavnou hrdinkou večera bola nestarnúca svetoznáma speváčka Edita Gruberová,   jej javiskovým synom Gennarom – podobne ako v kritikmi ospevovanej mníchovskej produkcii – tridsaťdvaročný kysucký rodák Pavol Bršlík.
Elektrizujúce výkony

Fenomenálna sopranistka sa v svetovej špičke drží neuveriteľné štyri desaťročia. A že sa jej kariéra nekončí, dosvedčuje nielen kalendár plný termínov na ďalšie tri sezóny, ale aj stále úctyhodná forma. Krištáľovo jasný koloratúrny soprán rokmi nadobudol dramatický charakter a najmä vo vypätých polohách má elektrizujúcu intenzitu. Jej Lucrezia je do detailu prepracovanou štúdiou ženy, ktorú minulé i dnešné hriechy privedú k zúfalstvu hraničiacemu so šialenstvom.

Pavol Bršlík ako Gennaro presvedčil, že priamo úmerne s jeho renomé stúpajú aj jeho spevácke kvality. Bršlíkov krásny, chlapčensky prirodzený tenor vekom hustne, výšky získavajú na istote. Jeho doménou sú tak pohyblivé pasáže, ako i vláčne belkantové frázy. A vzácnym bonusom obdivuhodná muzikálnosť, podmaňujúca javisková prirodzenosť a nekaždodenná empatia voči speváckym partnerom.

Ani zvyšok speváckeho obsadenia, pochádzajúci z prostredia Opery Slovenského národného divadla, sa nenechal zahanbiť. V úlohe Lucreziinho krutého manžela Dona Alfonsa prezentoval Jozef Benci nielen impozantný objem a pôsobivú farbu sonórneho basu, ale aj rastúcu vokálnu kultúru.

Terézia Kružliaková obdarila postavu Gennarovho priateľa Orsiniho vrúcnosťou i výrazovou spontaneitou, Ondrej Šaling ako intrigán Rustighello opätovne dokladoval svoje kvality v charakterovom tenorovom odbore.
Lepšie ako v SND

Na rozdiel od nedávnej, hudobne nevýraznej inscenácie Lucrezie Borgia v Opere Slovenského národného divadla sme v tejto verzii mohli nádherné Donizettiho dielo obdivovať v celej jeho nadčasovej kráse a dramatickej účinnosti.

V neposlednom rade aj vďaka vynikajúcemu, napriek absencii scénickej zložky plnokrvne divadelnému naštudovaniu v podaní mladého ukrajinského dirigenta Andriya Yurkevycha.

 

Michaela Mojžišová

 

 

 

Zdroj:                


 

 

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk