Karol Kevický o opernej sezóne 2011/12 v Opere ŠD v Košiciach.

15.09.2011 18:10

 

Košice

 

Karol Kevický, riaditeľ Opery Štátneho divadla v Košiciach, odpovedal na otázky Opery Slovakia.


Do Košíc sa vraciate po štyroch rokoch, za ten čas ste určite nadobudli mnoho nových skúseností. Ako teda vidíte budúcnosť Opery ŠDK a jej smerovanie?

Karol Kevický, šéf Opery v Košiciach.

Po umeleckej stránke je situácia v opernom súbore veľmi dobrá. Jednotlivé umelecké zložky urobili za posledné roky nesmierny progres a až na malé výnimky sa personálna situácia v orchestri a v zbore stabilizovala, čo pokladám za dobrý odrazový mostík do budúcnosti. Košická opera má výborný orchester, ktorý je stále viac žiadaným telesom aj mimo pravidelných divadelných predstavení. Máme veľmi kvalitný zbor pracujúci pod vedením dlhoročného zbormajstra pána Šimona Marinčáka, ktorý nedávno spoluúčinkoval s filharmonickým zborom milánskej La Scaly na koncerte v Miškolci, na konci minuloročnej sezóny sa predstavil na spoločnom projekte z dielne nemecko-maďarsko-slovenskej produkcie, v premiére opery F. Liszta Don Sanche alebo Hrad lásky, na prestížnom opernom festivale v nemeckom Bayreuthe a v decembri tohto roku bude mať tú česť sa predstaviť na koncerte legendárneho tenoristu José Carrerasa. Takže to sú umelecké úspechy, na ktoré by som určite chcel nadviazať, a ktoré by som, samozrejme, v budúcnosti rád zúročil. Z mimo umeleckých zložiek by som chcel dobudovať a skvalitniť fungovanie samostatného operného marketingu a manažmentu, zlepšil celkovú komunikáciu smerom von a k divákovi. Najväčší priestor na zlepšenie však vidím predovšetkým v dramaturgii – košická Opera potrebuje vlastného dramaturga, ktorý vytvorí jasnú tvár a profiláciu súboru a postaví dramaturgiu na konkrétnych umelcoch a režiséroch.

Premiéry na sezónu 2011/2012 sú už známe (G.Verdi – Nabucco, L. Janáček – Jej pastorkyňa, J. Offenbach – Orfeus v podsvetí). Prečo práve voľba týchto titulov?

Nabucco bol naplánovaný dávno predtým než som prišiel do Košíc, po Janáčkovi som siahol hlavne preto, že v kontexte dejín hudby tento ojedinelý velikán dlhé roky neprávom absentoval v repertoári divadla, no a posledný titul – opereta (presnejšie povedané opera buffa) Orfeus v podsvetí hlavne preto, že operetná tradícia v Košiciach je veľmi silná a ja by som bol rád, keby sa profilácia súboru okrem tradičných operných titulov s určitou pravidelnosťou (raz za dva roky) orientovala aj na klasickú operetu.                               

www.sdke.sk

Titul Jej pastorkyňa uvedie v tejto divadelnej sezóne aj Slovenské národné divadlo. Bude sa jednať o spoluprácu?

Nebude sa jednať o spoluprácu. Budú to dve na sebe nezávislé inscenácie s rozdielnou režijnou koncepciou a samostatným hudobným naštudovaním. Pri tomto titule je však dohodnutá spolupráce medzi Štátnym divadlom Košice a Moravským divadlom Olomouc.

Ako sme už spomínali, v tejto sezóne máte naplánované uviesť tri premiéry. Zaujímalo by ma, či už sú naplánované aj derniéry niektorých starších inscenácií?

Určite áno, košická Opera má v repertoári 15 operných titulov a pri momentálnej frekvencii hracích dní sa niektoré dostanú na javisko až po niekoľkých mesiacoch. Som zástancom častejšieho hrania menšieho počtu titulov, na druhej strane by som rád zachoval pestrú škálu dramaturgie. V tejto chvíli – okrem Čarovnej flauty (derniéru mala na konci minulej sezóny) ešte neviem povedať, ktoré inscenácie stiahneme z repertoáru. Potrebujem sa predovšetkým zorientovať podľa viacerých kritérií. Zaujíma ma predajnosť, návštevnosť, vyťaženosť domácich sólistov, reprízovosť, náklady na jednotlivé predstavenia a pod. V každom prípade o všetkých zámeroch budeme našich fanúšikov a divákov včas informovať na internetových stránkach divadla.

A na záver, na čo sa v rámci nadchádzajúcej sezóny môžeme tešiť? Nejakí zaujímaví hostia, či prípadne hosťujúce predstavenia?

Z dirigentov by som spomenul predovšetkým Jakuba Žídka, ktorý pripravuje Nabucca a Roberta Jindru, s ktorým som momentálne v jednaní a mal by prísť naštudovať Jej pastorkyňu. V Košiciach budeme môcť po prvýkrát privítať aj režisérov – Michaela Taranta (Janáček) a Lumíra Olšovského (Offenbach) a so sólistov sa nám predstavia Louise Hudson, Ludovic Kendi, Magda Málková, Richard Haan, Gustáv Beláček, Ján Babjak a iní.

Ďakujem za rozhovor.

 

Repertoár Opery Štátneho divadla v Košiciach.

 

Autor. D. P. / Košice 15. septembra 2011              

 

 

 

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk