Kontinuity VIII.: Anna Poláková-Hadravová a Imrich Jakubek

25.09.2012 23:36

 

Bratislava

 

,,Kontinuity", stretnutia divákov s osobnosťami slovenskej opery sprevádzané PhDr. Jaroslavom Blahom v Opere SND, úspešne pokračujú. Prvé, v tejto sezóne, boli venované dvom veľkým osobnostiam, sopranistke Anne Polákovej-Hadravovej a tenoristovi Imrichovi Jakubekovi, ktorí by sa tento rok dožili 90tín. V rámci týchto, v poradí už ôsmich, Kontinuít bola prezentovaná novovydaná kniha PhDr. Lýdie Urbančíkovej o Anne Polákovej-Hadravovej.

 

Kontinuity VIII, SND

Jaroslav Blaho, Milada Synková, Lýdia Urbančíková

Foto: Ľudovít Vongrej

 

 

Spolu s J. Blahom sme sa vrátili do začiatkov kariéry oboch spevákov. Prvá časť Kontinuít bola venovaná Anne Polákovej-Hadravovej. O jej živote hovorila muzikologička, Lýdia Urbančíková.

 

Anna Poláková-Hadravová prišla do súboru košickej opery v roku 1949. Okamžite si získala publikum postavou Neddy v Leoncavallových Komediantoch. V krátkom čase naštudovala veľa postáv ako Mimi (Bohéma), Violettu (La Traviata), či Olympiu (Hoffmanove poviedky)... Aj keď bola lyrický soprán, problém jej nerobila ani koloratúra. Žiarila v postave Gildy (Rigoletto), či Rossiny (Barbier zo Sevilly). Nielen Košičania si pamätajú jej nezabudnuteľnú Violettu, ktorú vedela profilovať po speváckej aj hereckej stránke. Na jej Traviatu má krásne spomienky aj J. Blaho, ktorý ju videl v bratislavskom naštudovaní niekoľkokrát.

 

Anna Poláková-Hadravová

 

 

Anna Poláková-Hadravová počas krásnych 13 rokov v košickej opere spolupracovala s dirigentmi ako boli Ladislav Holoubek, Jozef Vincourek, či Tibor Frešo a režisérmi Kornelom Hájkom a Branislavom Kriškom. Jednou z jej najprofilovejších postáv bola Jenůfa z opery Jej pastorkyňa. Podľa slov Lýdie Urbančíkovej, bolo A. Polákovej veľmi ľúto, že ju nemohla spievať v origináli, ale v slovenčine.

 

V roku 1959 sa Anna Poláková dostala na služobnú cestu do Viedne, kde bola pozvaná na predspievanie do viedenskej opery a okamžite dostala ponuku na dva tituly. Na vycestovanie však musela mať víza, ktoré nezískala. Odísť z Košíc sa jej podarilo až o 3 roky neskôr. Po odchode do Bratislavy, vo svojej prvej sezóne SND, mala 5 premiér. Niet pochýb, že síce krátko, ale žiarila aj tam. Bratislavské javisko opustila ako 44-ročná, keď odišla s manželom a mamičkou do Viedne a svojej umeleckej kariéry sa vzdala. Síce v opere už nespievala, spevu sa venovala stále, či už koncertne alebo v komornom prostredí. Podľa slov muzikologičky, Lýdie Urbančíkovej bola po roku 1965 tendencia vymazať ju z povedomia, fotografie a publikácie, v ktorých sa nachádzali jej fotografie boli skartované, takisto nahrávky boli pozastavené a nemohli sa vysielať. Až neskôr, keď prišla zmena, Lýdia Urbančíkova vycestovala za ňou a pripravila reláciu v rámci, ktorej zaznela aj otázka: „Prečo zanechala javisko, kariéru a slávu?“ a Anna Poláková-Hadravová odpovedala: „Ja som si zvolila obyčajné ľudské šťastie.“

 

Anna Poláková-Hadravová, bola veľkou osobnosťou nielen operného sveta. Košické publikum opustila v roku 1962, bratislavské roku 1965 a tento svet pred štyrmi rokmi, 28.6.2008.

 

 

Druhá časť Kontinuít, bola venovaná tenoristovi Imrichovi Jakubekovi, ktorý by sa takisto ako Anna Poláková, tento rok dožil 90. narodenín. Hosťom PhDr. Jaroslava Blaha bol syn Imricha Jakubka, súčasný šéfdramaturg Opery SND, Slavomír Jakubek.

 

 

Imrich Jakubek

 

Imrich Jakubek vyštudoval Konzervatórium v Bratislave u prof. Žuravlevovej, po tom, čo odišiel zo štúdia medicíny. Jeho prvým pôsobiskom bola prešovská spevohra, kde naštudoval postavy ako Jeník (Predaná nevesta), či Alfredo (Traviata). Neskôr sa stal, spoločne s Annou Polákovou, sólistom košickej opery, kde naštudoval veľké postavy ako Cavaradossi (Tosca), Rodolfo (Bohéma), či Don Alvaro (Sila osudu). Po troch sezónach v Košiciach prešiel do Janáčkovej opery v Brne a neskôr v roku 1963 sa stal sólistom Opery SND. Okrem už vyššie menovaných postáv, bol nezabudnuteľným Calafom (Turandot) a takisto Radamesom (Aida).

 

O Imrichovi Jakubkovi sa veľa hovorilo v spojitosti s tým, že sa naučil spievať sám. Pravdou je, že jeho vokálny štýl bol výrazný. Sám sa pokúšal nájsť akýsi model belcantovej techniky. Podľa slov J. Blaha, by sme mohli k znakom jeho štýlu priradiť obdivuhodnú veľkú rezonanciu, nádhernú frázu, farbu hlasu pripomínajúcu stredomorský juh a prekvapujúco vzornú dikciu. Aj týmto pripomínal stredomorských tenoristov. Za svojho predchodcu ho označil aj Peter Dvorský.

Imrich Jakubek odišiel z javiska predčasne v dôsledku ťažkej ischemickej vady. Pôsobenie v Bratislave sa stalo jeho posledným. Zomrel v roku 1968, deň pred operáciou v Hradci Králové.

 

Slavomír Jakubek, Oskar Hadrava

Foto: ľudovít Vongrej

 

Ako už býva zvykom, aj na týchto Kontinuitách boli rozhovory J. Blaha popretkávané nádhernou hudbou, áriami a duetmi z nahrávok Anny Polákovej-Hadravovej a Imricha Jakubka. Okrem už spomínaných hostí, muzikologičky Lýdie Urbančíkovej a súčasného šéfdramaturga Opery SND Slavomíra Jakubka, sa zúčastnil aj manžel Anny Polákovej-Hadravovej, Oskar Hadrava.

 

Po Kontinuitách boli všetci diváci pozvaní na autogramiádu Lýdie Urbančíkovej, ktorej už v úvode spomínanú knižnú novinku o Anne Polákovej-Hadravovaj dostali.

 

Autogramiáda Lýdie Urbančíkovej

Foto: Ľudovít Vongrej

 

 

 

Pripravila: Daniela Petrovská / 25. septembra 2012                       

 

článok zaradený do Operné správy

 

Tip na kliknutie

Spomienka na Annu Polákovú – Hadravovú

Recenzia: Nezabúdajme na Annu Polákovú

 

 

Diskusná téma: Kontinuity VIII.: Anna Poláková-Hadravová a Imrich Jakubek

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

Pridajte sa k nám a spoznajte svet opery

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk