Mozartov Don Giovanni sa v Bratislave rozlúčil so sezónou

06.06.2012 22:12

 

Posledné predstavenie Dona Giovanniho v tejto sezóne sa dá určite považovať za svetlý okamih na scéne historickej budovy SND. Výnimočne skvelý výkon orchestra pod taktovkou Dušana Štefánka vytvoril priestor dobre vyladenému tímu protagonistov.

 

 

Don Giovanni

Na fotografii: M. Krajčík a P. Remenár (Don Giovanni)

SND

 

Predstavenie, tentokrát bez svetových hviezd, bolo kompaktné a malo ťah. Z výkonov bolo cítiť zohratosť, chuť spievať a baviť. Herecky mimoriadne zaujali Adriana Kohútková (Donna Elvíra), Jana Bernáthová (Zerlina), Pavol Remenár (Don Giovanni), ale najmä Martin Malachovský v roli Leporella. U Malachovského cítiť vyhratosť, ktorá sa opiera o bezproblémové zvládnutie textu a hudby. Na javisku sa pohybuje bezprostredne, prirodzene zabáva, dá sa mu veriť každý krok, každé gesto. Nešťastne pôsobí rola Dona Ottavia (Ondrej Šaling), ktorý sa často ocitá na pódiu mimo diania a v gestách, ktoré nepodporujú dej. Šaling, napriek nespornému talentu, tentoraz úplne nepresvedčil ani spevácky. Jeho vynikajúce dýchanie sa utápalo v častom využívaním glizánd v prechodoch z tónu do tónu, spev pôsobil príliš sladko a chýbalo mu niečo, čo by diváka strhlo. Hlas Jany Bernáthovej nie je nezaujimavý a cítiť v ňom potenciál. Problémom je, že sa v exponovaných polohách často ocitá mimo part. Na plnej, zamatovej farbe Adriany Kohútkovej sa zrejme prejavuje únava z množstva postáv, ktoré stvárňuje. Adrianino dokonalé naštudovanie, prirodzená komediálnosť a vrodený potenciál tentokrát nebol podporený potrebným kľudom, čo sa odzrkadlovalo v zbytočným tlaku. Výkon hlavného protagonistu, Pavla Remenára, bol kompaktný a jednoznačný. Nespomínam si na jediný tón či gesto, ktoré by ma vyrušilo. U Lindy Ballovej (Donna Anna) sa dostávame do inej ligy. Jej sebavedomie v pianach, ktoré vyznievajú farbou aj vo viachlasoch, jednoznačnosť ladenia, dokonalá technika, muzikálnosť a prehľad nútia aj úplného laika dopočúvať jej árie s rukami pripravenými vystreliť v potlesk, či vykríknuť bravo. Ballová má dar vracať ľudí do sedadiel opery, patrí na svetové pódiá a takéto výkony ju tam skôr či neskôr dostanú. Rola Jozefa Benciho (Komtúr) je rozsahom menšia, ale Benciho hlasovému diapazónu dokonale vyhovuje. Využitie mikrofónu vo finále síce podporuje expresivitu zážitku, stáva sa však kontraproduktívnym, keď sa k nemu pripájajú iní speváci. Práca s ozvučením by si pravdepodobne zaslúžila výraznejší cit zo strany technikov. Juraj Peter (Masetto) je skúsený harcovník. Mohol by vyznievať omnoho presvedčivejšie, ak by sa vyvaroval zbytočného „visenia“ na dirigentovi. Tento fakt sa bohužiaľ podpisuje na úprimnosti jeho hereckého aj speváckeho prejavu.

 

Bednárikova opera buffa, s príchuťou Felliniho, vystavaná na dokonalej scéne Vladimíra Čápa, zvádzala k plochej kritike, velebiacej takmer všetko a všetkých. Moje hodnotenie, prosím, vnímajte ako snahu byť konštruktívny a veľmi prísny. Raz niekto povedal, že standing ovation nie je standing ovation, ak ľudia nevyletia zo sedadiel skôr ako ide dolu opona. Ak sa tak u všetkých divákov nestalo, tak bolo cítiť, že prevažne mladé a neskúsené publikum malo viac chuti ako odvahy tak spraviť, a to je myslím pre všetkých zúčastnených ďaleko dôležitejšou vizitkou ako moje teoretizovanie. Bravo!

 

 

 

Autor: anpe                                                                      

 

 

Diskusná téma: Mozartov Don Giovanni sa v Bratislave rozlúčil so sezónou

?

sharpless 08.06.2012
niekto si potrebuje prihrievať polievočku v SND....tak mimo recenziu som dávno nečítal! hodnotenie sólistov je,ale úúplne mimo,ten,kto to písal je asi hluchý,v tomto obsadení som to videl...taká Zerlina s Máčikovou bola neporovnateľná,alebo Leporello pána Mikuláša s pánom Mal.,to je úplne iná káva,Donna Anna s Jenisovou Evou-tak to bola iná liga,,.. slečna Ballová ..jej rezavé výšky,neviem,či lahodia..škoda,že už ona nespieva Donnu Annu Jenisová

Re:?

Peter Konečný 08.06.2012
Pane, Vy ste videli iné predstavenie a to Vám stačí na to aby ste vedeli že toto bolo zlé? To mi pripadá, ako keby ste videli iný tenisový zápas a vedeli, že ani v tom, ktorý ste nevideli, Federer nič nezahral. A čo ak pán Malachovský podal životný výkon a slečna Ballová rezavé výšky nemala? Vysvetlite mi prosím, akým právom hodnotíte niečo, čo ste nevideli? A čo ak túto Vašu reakciu pán Malachovský práve číta? Povedali by ste mu do očí, že včera som Vás nevidel ale viem, že ste spievali zle? A čo ak by ste vy niečo vytvorili a niekto by si trúfol zhodiť Vašu prácu bez toho aby ju videl? Ako by ste sa cítili? Akým právom zhadzujete niekoho prácu bez toho aby ste ju videli?

silvester či 1.apríl

Džondovany 07.06.2012
...hej, hej je to taky folklór táto sťaby "recenzia". Ale veď treba sa zasmiať aj keď nemáme 1.apríl ani Sivester. Júúúj a Štefánek a Mozart - tí majä toľko spoločného ako plus 30 a minus 30 stupňov. Vlastne ani toľko nie, lebo vybral som zhodné čísla. Ale fajn, :-)

Re:silvester či 1.apríl

Martin Pavlík 08.06.2012
Prečítal som si tento článok z ktorého som mal dobrý dojem a zdal sa mi pekný a vhodný na posledné predstavenie Don Giovanniho v sezóne lebo tých pochvalných je málo. Prekvapila ma až diskusia k článku. Som divák a neviem ako sa má interpretovať Mozart. Džondovany skúste ma s tým zoznámiť lebo zrejme viete v čo nie je pán Štefánek vhodný na dirigovanie Mozarta aj napíšte konkrétne celkom by ma to teraz zaujímalo. Čo je typické pre Mozarta?

Re:Re:silvester či 1.apríl

Petra 09.06.2012
Dobrá otázka pán Pavlík aj mňa by to celkom zaujímalo ako sa má Mozart hrať lebo asi naši spoludiskutújúci to ovládajú keď to ,,skritizovali".

vtipná recenzia

issay 07.06.2012
je to kúpená recenzia...dobre som sa zasmial..čo ste napísali..,bol som na tom predstavení..výkony sólistov a orchestra,som zvyknutý na inú kvalitu,až na pani Kohútkovú,ktorá podala výborný výkon..Donna Anna bola z inej ligy-chýba jej vrúcnosť...asi ste si sedeli na ušiach!ale na pobavenie to bol dobrý vtip dňa!

na margo Zuzany

Peter Zvon 07.06.2012
Zuzanino hodnotenie, príspevok do diskusie, je ovplyvnený jej vzťahom ku konkrétnym osobám medzi účinkujúcimi. Text autora: anpe píše nezainteresovane svoj pohľad na vec a treba to prijať. Ak niekto nesúhlasí, trak môže v diskusii oponovať, ale adresne, citovať konrétne hodnotenie a pridať vlastný názor. Nie len celú kritiku označiť za nekompetentnú...atď.....Opera SND mala vždy úroveň a týmto spôsobom sa môže dvíhať. popritom ja som tiež nesúhlasil s hodnotením všetkých účinkujúcich v zmysle textu autora: anpe.

Re:na margo Zuzany

anonym 07.06.2012
Peter Zvon napísali ste to presne ako som toto hodnotenie poňal ja. Z niečim súhlasím a s niečim nie, ale konečne sa o opere na Slovensku začína takto verejne polemizovať a my si môžeme vymieňať názory. Tieto názory aj diváckej obce ktoré nikto nepozná môžu dvíhať a tlačiť na vyššiu úroveň operných predstavení, veď hrá sa pre divákov. Považujem to za správny krok. Nebolo zvykom aby sa takto divácky a nečakane ohodnotilo reprízové predstavenie a to môže niektorých dvíhať zo stoličky. Vidím že ako ľudia vnímajú operu. Na poslednom predstavení Don G. som nebol ale poznám výkony spomínaných umelcov a preto s niečim súhlasím a s niečim nie. Názor anpe beriem a rešpektujem! Roky sme zvyknutí len na odborný názor pár recenzentov s ktorými aj napriek tomu že je ten názor odborný, súhlasíme len vtedy ak je kladný. A ten býva kladný málokedy.

Re:na margo Zuzany

Zuzana 08.06.2012
Moja poznámka, ak ste si všimli, sa vôbec netýkala predmetného predstavenia ani konkrétnych osôb medzi účinkujúcimi. Týkala sa výlučne úrovne "recenzie". Proti diváckym a fanúšikovským diskusiám nemám nič a ani sa nimi nezapodievam.

???

Zuzana 07.06.2012
Táto recenzia je vtip, predpokladám. Úplne v nej absentuie štylistická schopnosť formulovať zmysluplnú vetu a odborná spôsobilosť písať o divadle, resp. opere. Tento pokus je žalostná ukážka ľudskej odvahy verejne sa vyjadrovať k odborným témam, prameniacej z naivity, hlúposti a nereálnej predstavy o svojich schopnostiach.

1 | 2 >>

Pridať nový príspevok

Pridajte sa k nám a spoznajte svet opery

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk