Opera Jána Cikkera Coriolanus je nominovaná na Dosky 2012
Medzi najlepšie inscenácie predošlej divadelnej sezóny je nominovaná aj operná inscenácia banskobystrickej opery Coriolanus Jána Cikkera v réžii Romana Poláka. O nomináciách 17. ročníka ankety rozhodovalo 24 respondentov – divadelných teoretikov a publicistov.
Ján Cikker CORIOLANUS, ŠOBB
Autor fotografie: Jozef Lomnický, 2011
Divadelné ocenenia sezóny Dosky sa od založenia v roku 1996 stali najznámejšou cenou odovzdávanou na Slovensku v oblasti divadla. Vyhlasovatelia ankety sú Asociácia súčasného divadla a Asociácia Divadelná Nitra.
Spoluorganizátor: Divadlo Andreja Bagara v Nitre
Autori projektu DOSKY: Silvia Hroncová, René Parák, Zuzana Uličianska
Autor návrhu ceny: Aleš Votava
Autor realizácie ceny: akad. arch. Tomáš Lupták
Ceny v podobe drevenej dosky so strieborným štítkom môžu byť udelené za umelecký výkon, ktorý mal premiéru v profesionálnych divadlách na území Slovenska v predchádzajúcej sezóne, a to v žánroch: činoherné divadlo, opera, muzikál, bábkové divadlo, balet i súčasný tanec. DOSKY sa udeľujú bez ohľadu na štátnu príslušnosť tvorcov. Dosky 2012 budú udelené aj v kategóriách najlepšia scénografia sezóny, najlepší kostým, najlepšia hudba a objav uplynulej sezóny.
Ceremoniál odovzdávania cien sa uskutočňuje pravidelne v Štúdiu Divadla Andreja Bagara v Nitre v prvý deň Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra, to znamená, že v roku 2012 to je 21. september od 21:30. Záznam z ceremoniálu odvysiela RTVS na Dvojke 30. septembra 2012.
Zo štvorice nominovaných predstavení v kategórii Najlepšia inscenácia sezóny, pre náš portál Opera Slovakia vyberáme opernú inscenáciu Coriolanus, ktorú v stručnosti predstavíme.
Ján Cikker: Coriolanus
Štátna Opera v Banskej Bystrici uviedla toto dielo v slovenskej premiére 14. októbra 2011
Ján Cikker napísal túto operu podľa Shakespearovej hry Coriolanus. Z piatich dejstiev a 29. obrazov Cikker napísal operné libreto v troch dejstvách a 14. obrazoch. Na scéne opery SND v Bratislave k uvedeniu tohto diela vôbec nedošlo, hoci niektorí odborníci tvrdia, že ide o najlepšiu Cikkerovu operu.
Svetová premiéra opery sa konala dva roky po jej napísaní a to 3. apríla 1974 v Národnom divadle v Prahe. Dňa 3. novembra 1974 uviedlo Coriolana Národné divadlo v Mannheime, v preklade Kurta Honolku. Nemecká premiéra Coriolana od Jána Cikkera mala v mannheimskom divadle búrlivý úspech u obecenstva, ktoré vedelo ťažké moderné dielo aj náležite oceniť. Bol to nekonečný potlesk a ovácie prítomnému skladateľovi a všetkým účinkujúcim." Nemeckú premiéru inscenoval Harry Buckwitz.
Inscenačný tím nominovanej inscenácie Coriolanus
Hudobné naštudovanie a dirigent: Marián Vach.
Réžia: Roman Polák
Dramaturgia: Lenka Horinková
Scéna: Jaroslav Valek
Kostýmy: Peter Čanecký
Choreografia: Stanislava Vlčeková
Zbormajster: Ján Procházka
Roman Polák, režisér
,,Keď som si prvýkrát vypočul Cikkerovu operu Coriolanus, bol som prekvapený veľmi zaujímavou a prekomponovanou štruktúrou tohto diela. Na jednej strane na mňa hudba pôsobila veľmi akčne, na druhej strane lyrické a meditatívne party mali ďaleko k prvoplánovitosti. Je to naozaj zaujímavá, zvláštna a nezvyčajná hudba, ktorá napriek zdanlivej komplikovanosti má v sebe veľmi silný emotívny tmel.
Ďalej ma zaujala štruktúra diela. Libreto napísal Cikker sám podľa Shakespearovej divadelnej hry. Shakespeara skutočne pochopil, a to nie prvoplánovo. Jeho opera je v dobrom slova zmysle naozaj shakespearovská. Vytvára akčný dej, nepočíta so scénografiou. U Shakespeara herec príde na javisko a povie, že je pri mori, vzápätí príde ďalší a povie, že je v paláci. Shakespear má veľmi ďaleko k vonkajšej iluzívnosti. Jeho postavy sú psychologicky nejednoznačné, preto je ich možné rôzne vykladať. A to je dobre. Preto neustále provokuje inscenátorov k rôznym inscenačným verziám. Cikker prebral od Shakespeara strihovú skladbu. Tá skladba je takmer filmová - sme na bojisku a vzápätí sme niekde inde. Zároveň hru veľmi dobre zoškrtal.“
Roman Polák, režisér opery Coriolanus: Cikker Shakespeara skutočne pochopil
Marián Vach, dirigent
,,V opere nie je veľa dominantných postáv, okrem Coriolana, v druhom pláne sa nachádza Virgilia a Volumnia, ostatné postavy sú komponované na malej hudobnej ploche.
Čo sa týka kompozičnej prepracovanosti považujem Cikkera za pokračovateľa Beethovena, a to v jeho motivickej práci a harmonickom štýle. Skladateľ nič nenechal na náhodu, všetko do detailu prepracoval. Neskôr sa však sťažoval, že jeho melodika nie je pochopená. Dnes, keď sa na Coriolana dívam po hĺbavom štúdiu, zisťujem, že melodika má svoju logiku. Vychádza z tvorivých postupov skladateľov belcanta, u ktorých základ harmónie tvorí melódia. Niektoré spevné motívy v jeho tvorbe sú inšpirované Janáčkovou nápevkovou metódou. Okrem toho, v partitúre predpisuje rôzne pazvuky, fistulu, šelest – to všetko sa nachádza aj u Janáčka. Cikker nebol len vynikajúci skladateľ, určite by dokázal napísať aj dobrú drámu. Vedel z kontextu veľkého Shakespeara vybrať to podstatné. Podarilo sa mu rozvrstviť dramatické situácie a vložiť ich len do štrnástich obrazov. V rámci nich rozčlenil hru na menšie úseky. Niektoré obrazy trvajú len pár minút. Správnym načasovaním dejových strihov docielil neustále dianie a pohyb na scéne.“
Marián Vach, dirigent: Opera Coriolanus je podľa môjho názoru čímsi výnimočná
V Coriolanovi oživujú Shakepeare a Cikker osamelého človeka, búriaceho sa proti všetkému. Chce byť dôsledný a chce dodržať to, čo si myslí. Je zajatcom svojej povahy, človekom, ktorý drží svoje slovo, upozorňuje, že manipulátori ľudu sú podvodníci, rozpráva otvorene a zisťuje, že keď chce byť zásadový musí prejsť na druhú stranu. Zrádza vlasť a spolčí sa s nepriateľom Ríma. Veľkú úlohu tu zohráva pocit pomsty za nedocenenie. Coriolanus je človek plný vášní a ambícii. Je sám, nepochopený vo svojom presvedčení aj v okamihu smrti.
Ján Cikker CORIOLANUS, ŠOBB
Autor fotografie: Jozef Lomnický, 2011
Cikker vo svojich operách vystriedal viaceré prostredia: slovenské, turecké, anglické, ruské, francúzske a týmto libretom ku Coriolanovi siahol aj do rímskej antiky. Predstavil v nich rozličné typy ľudí bojujúcich za spravodlivosť, nekompromisných v bojoch, ľudí lakomých a nemilosrdných, odbojných i revolucionárov, plných ľudskosti i pomstychtivých atď. Z Coriolana Cikker nechcel urobiť hrdinu bez hany a bázne. Videl v ňom aj charakterové slabiny, rozpornosť v činoch, človeka s dobrými i zlými vlastnosťami, ktoré napokon zapríčinia jeho krutý životný údel.
Detail nominovanej inscenácie nájdete TU...
Nominácie z tejto produkcie získali aj Roman Polák a Martin Popovič.
Coriolana si budú môcť diváci pozrieť aj v Historickej budove Slovenského národného divadla v bratislave 30. septembra 2012 v rámci Bratislavských hudobných slávností. viac TU...
Nominácie za sezónu 2011/2012
Najlepšia inscenácia sezóny
Ján Cikker: Coriolanus, réžia Roman Polák, Štátna opera Banská Bystrica
Anna Jablonská: Pohania, réžia Marián Amsler, Činohra Slovenského národného divadla,Bratislava
Michal Ditte: Psota, réžia Iveta Ditte Jurčová, Divadlo Pôtoň, Bátovce
Ján Rozner – Peter Pavlac: Sedem dní do pohrebu, réžia Ľubomír Vajdička, Slovenské komorné divadlo Martin
Najlepšia réžia sezóny
Marián Amsler za inscenáciu Pohania, Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava
Lukáš Brutovský za inscenáciu Výnosné miesto, Divadlo Lab Divadelnej fakulty VŠMU, Bratislava
Roman Polák za operu Coriolanus, Štátna opera Banská Bystrica
Najlepší mužský herecký výkon sezóny
Marek Geišberg za postavu Raskoľnikova v inscenácii Zločin a trest, Štátne divadlo Košice
Dano Heriban za postavu Jána v inscenácii Sedem dní do pohrebu, Slovenské komorné divadlo Martin
Martin Popovič za postavu Coriolana v opernej inscenácii Coriolanus, Štátna opera Banská Bystrica
Najlepší ženský herecký výkon sezóny
Zdena Studenková za postavu Arkadinovej v inscenácii Čajka, Činohra Slovenského národného divadla,Bratislava
Kristína Turjanová za postavu Džiny v inscenácii Dvaja úbohí Rumuni hovoriaci po poľsky, Divadlo Andreja Bagara v Nitre
Božidara Turzonovová za postavu Natálie v inscenácii Pohania, Činohra Slovenského národného divadla,Bratislava
Najlepšia scénografia sezóny
Pavol Andraško za scénu k inscenácii Stratiť ruku v Spokane, Činohra Slovenského národného divadla,Bratislava
Zuzana Formánková za scénu k inscenácii Psota, Divadlo Pôtoň, Bátovce
Martin Kotúček a Juraj Kuchárek za scénu k inscenácii Pohania, Činohra Slovenského národného divadla,Bratislava
Najlepší kostým sezóny
Marija Havran za kostýmy k projektu Slávy Daubnerovej Iluminárium, Divadlo P.A.T., Bratislava
Katarína Holková za kostýmy k inscenácii Eugen Onegin(podľa A. S. Puškina), Divadlo Jána Palárika v Trnave
Tomáš Kypta za kostýmy k inscenácii Čajka, Činohra Slovenského národného divadla,Bratislava
Najlepšia hudba sezóny
Róbert Mankovecký za hudbu k inscenácii Oidipus, Slovenské komorné divadlo Martin
Slavo Solovic za hudbu k inscenácii Pohania, Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava
Jozef Vlk za hudbu k tanečnej inscenácii Rose/3Balet, Balet Bratislava
Objav sezóny
Ivana Kubáčková za postavu Hanni v inscenácii Taká fajn baba ako ty, Mestské divadlo Žilina
Alexandra Palatínusová za herecký výkon v inscenácii Pohania, Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava
Lukáš Brutovský za réžiu inscenácie hry Výnosné miesto, Divadlo Lab Divadelnej fakulty VŠMU, Bratislava
článok zaradený do Operné správy
Tip na kliknutie
Premiéra: Ján Cikker - Coriolanus
Marián Vach, dirigent: Opera Coriolanus je podľa môjho názoru čímsi výnimočná
Roman Polák, režisér opery Coriolanus: Cikker Shakespeara skutočne pochopil
Nadčasový Coriolanus v opere apeluje
(recenzia predstavenia)
článok zaradený do Operné správy
Pripravil: Ľudovít Vongrej / 31. augusta 2012 / Bratislava
Diskusná téma: Opera Jána Cikkera Coriolanus je nominovaná na Dosky 2012
Neboli nájdené žiadne príspevky.
Pridať nový príspevok