Opera nehryzie!

07.05.2012 23:03

 

Daniel Rabina

 

Moji priatelia vedia, že som operný fanatik. Asi 5 rokov dozadu mi „ruplo v bedni" a jedného dňa ma prestalo baviť počúvať pop, jazz, rock... Toto všetko som vymenil za Operu a klasickú hudbu ako takú. Som si istý, že je za tým istý flashback z detstva o ktorom možno napíšem nabudúce, no od istého dňa počúvam „klasiku" na raňajky, na obed, večer, v posteli, vo fitku, v aute, vo vani, pri ...., no proste všade a hlavne vo veľkých dávkach.

 

„Klasika" okolo mňa vytvára istý bezpečnostný, ťažko preniknuteľný planktón, ktorý má chráni pred nekultúrnou stupiditou našej každodennej mediálnej reality, česť výnimkám. Nehovoriac o tom, že si ju užívam a každá chvíľa v jej spoločnosti má „wellness" účinok na moje nervové bunky. Bez nej si svoj život jednoducho neviem predstaviť. Z tohto dôvodu sa z času na čas snažím nalákať svojich priateľov na operné predstavenie či už vo forme návštevy divadla alebo priameho prenosu z Metropolitnej opery a ponúknuť im tento nesmierne chutný kokteil adrenalínu, humoru a vášne. No narážam na odpor. Dovoľte, aby som na nasledujúcich  riadkoch zmietol z povrchu zemského tie najotrepanejšie predsudky, ktoré počúvam stále dookola.


 

Takto vyzerá operný spevák súčasnosti. Slovenský tenorista

Pavol Bršlík

vystúpi 5.júna v Bratislave na sólovom koncerte.

Foto: Stanislava H.Hricová


 

Opera je nudná...“

Označiť operu za nudnú považujem za jeden z najhorších paušálne používaných predsudkov. Stalo sa mi x krát, že som sa na opere zabavil lepšie ako na „akože komediálnych“ filmových blockbusteroch, ktorými sa tak radi pýšia naše poloprázdne multiplexy. Nevyčerpateľní hitmakeri ako Rossini, Mozart či Donizetti boli majstrami komických opier, ktoré v spojení s približne nadaným režisérom (pozor, nebýva pravidlom!) zaútočia na vašu bránicu tým najneodolateľnejším spôsobom.

 

Už som raz bol a bolo to hrozné!“

Čo si vyberiete - to máte. Určite máte vo svojom okolí človeka, ktorý sa vyzná a odporučí vám, ktorá inscenácia stojí za to, aby bola tou „vašou prvou“, prípadne tou „reparátovou“ o ktorú vás v prípade prvého zlého zážitku ponížene žiadam. Dovoľte, aby som prispel niekoľkými tipmi aj ja. Z aktuálnych inscenácií jednoznačne odporúčam Janáčkovú Jenůfu, Donizettiho Nápoj lásky, Čajkovského Onegina, Mozartovu Čarovnú flautu alebo Pucciniho Toscu. Všetky som videl a dám za ne ruku do ohňa. Ľutujem, že v SND stiahli z repertoáru skvelého Orfea a Euridiku (Ch.W.Gluck), teda kus, ktorý podľa mňa spĺňal všetky kritéria byť svetovým a nie nadarmo získal v roku 2009 Dosky ako Inscenácia roka. Dôvodom na jeho stiahnutie z repertoáru nerozumiem a asi ani nikdy nebudem. Ale to už je iná téma... Ozaj, pokiaľ si chcete urobiť skutočne príjemný podvečer, vyberte sa do Viedne, kde nájdete Theater an der Wien, ktoré je fajnšmekrami vďaka svojim inovatívnym a odvážnym inscenáciám považované za jedno z najlepších divadiel súčasnosti. Osobný tip: Divadlo je priamo na legendárnom trhovisku Naschmarkt, kde kúpite tú najlepšiu baklavu v našich končinách! :-)

 

A sú tí naši speváci vôbec dobrí?“

Tak to teda sú! Dajte si tú námahu a preklikajte sa na stránku vášho divadla, kde nájdete pri každom predstavení zoznam spevákov, ktorí v ten-ktorý večer spievajú. Za všetky mená spomeniem aspoň pár, ktoré vás určite nesklamú: Ľubica Vargicová, Adriana Kučerová, Katarína Juhásová-Štúrová, Eva Hornyáková, Lenka Máčiková, Linda Ballová, Monika Fabiánová, Terézia Kružliaková, Helena Becsé-Szabó, Mária Porubčinová, Lucia Duchoňová, Andrea Vizvári, Peter Mikuláš, Miroslav Dvorský, Ľudovít Ludha, Pavol Bršlík, Tomáš Juhás, Ondrej Šaling, Pavol Remenár, Dalibor Jenis, František Ďuriač, Gustáv Beláček, Ján Ďurčo... Vidíte, že mien pri ktorých sa rozhodne nudiť nebudete, je viac ako dosť! Ak by ste ich nevideli v rozpisoch divadiel, použite vyhľadávač Ticketportalu alebo iného „vstupenkového obchodu“. Zistíte, že taký Pavol Bršlík bude mať 5.júna v Bratislave vlastný sólový koncert na ktorom bude spievať iba pre vás. A pokiaľ z istých dôvodov naozaj veľmi trváte na zahraničnom pôvode speváka, tak nech sa páči: 14.júna vystúpi v Bratislave fenomenálny Američan Lawrence Brownlee, považovaný za jedného z najlepšich tenoristov súčasnosti. A aby toho nebolo málo, 28.júna do SND zavíta Leo Nucci - absolútna operná legenda, ktorá bude hostovať vo Verdiho Foscariovcoch.

 

Operní speváci sú tuční a škaredí...“

Neuveríte, ale aj toto som počul! Priatelia, tak vedzte, že u všetkých „o pár riadkov vyššie menovaných spevákoch“ vám garantujem, že nielen dobre spievajú, ale aj vyzerajú. Časy, keď operní speváci vyzerali ako poltonové monštrá s dvojitými bradami, pripomínajúce voľne pohodenú scénickú kulisu, sú už dávno preč. Trend je taký, že operný spevák o seba poctivo dbá, chodí do fitka, dokonca som zaregistroval prípad jedného nemenovaného ruského barytóna, ktorý s príchodom päťdesiatky podstúpil facelifting. Why not? Návštevník opery má nielen uši, ale aj oči a chce sa kochať nielen zvukom, ale aj obrazom. Takže, nebojte sa, je dosť možné, že z operného predstavenia odídete nečakane platonicky zamilovaní...:-)

 

Nemám si čo obliecť..“

Tak s týmto si naozaj nerobte starosti. Opera je síce všeobecne považovaná za žáner vážnej hudby (tento výraz nemusím...), to však neznamená, že aj váš outfit musí byť smutný a nudný. Pozor, neberte to tak, že som blahosklonný k tým, ktorí sa do opery vyberú v roztrhaných rifliach a v tričku s Homerom Simpsonom (aj keď táto predstava mi pripadá ako lákavá..:-). No nikde nieje napísané, že do opery treba chodiť oblečený výhradne v sivom obleku či v čiernych šatách. Uvoľnite uzdu svojej fantázie a berte návštevu opery ako jedinečnú možnosť ukázať ostatným, že sa viete obliecť nielen vkusne, ale aj originálne. Ste predsa na umeleckej pôde! Páni, nebojte sa farebných motýlikov či šatiek okolo krku, vaše vrecko taktiež volá po svojej farebnej vreckovke. Dámy, odviažte sa a ukážte, že ste nielen krásne, ale aj sexi! Zvlášť na operách s neprehliadnuteľným erotickým podtónom ako sú Don Giovanni, Carmen, Manon alebo Traviata sa to priam žiada. Nebojte sa výraznejšieho make-upu alebo návštevy lepšieho kaderníckeho salónu, kde vám radi pomôžu s kreatívnym poňatím vášho účesu. Pri tomto bode prosím berte ohľad na tých návštevníkov, ktorí sedia v rade za vami. Zaplatili si za lístok presne tak ako vy..:-)

 

Čo dodať na záver? Hádam len toľko, že pri odporúčaniach k jednotlivým inscenáciám alebo spevákom som vychádzal z mojich osobných skúseností. Som presvedčený, že aj v Banskej Bystrici či v Košiciach je veľa skvelých možností na zažitie opernej „nirvány“. Budem veľmi rád, pokiaľ sa o ne spolu podelíme.

 

 

Autor: Daniel Rabina

 

 

Diskusná téma: Opera nehryzie!

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

Pridajte sa k nám a spoznajte svet opery

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk