Otáznik Wagner, ale tentokrát veľmi veľký otáznik

21.04.2013 19:08

 

S blížiacou sa premiérou Lohengrina rastú očakávania, ale aj obavy. Tých obáv je podstatne viac než očakávaní a sú rôzneho charakteru. Slovenské národné divadlo má tendenciu servírovať inscenácie a interpretácie kolísavej kvality a vo mne začína rásť strach, že Wagner na to obzvlášť kruto doplatí.

 

Richard Wagner, skladateľ

(1813-1883)

 

Ani neviem, čím začať. Najlepšie bude rovno prejsť k lapsusom z útrob samotného divadla. Už máme na svete tlačovú správu. S hrdosťou som ju išiel čítať, veď Wagnera šialene milujem a konečne sa dožívam momentu, keď sa o ňom bude trošku viac hovoriť a písať. Najskôr ponúknem definíciu tlačovej správy prevzatú z

https://sk.wikipedia.org/wiki/Tla%C4%8Dov%C3%A1_spr%C3%A1va:

 

Používanie tlačových správ je bežné v oblasti vzťahov k verejnosti (public relations), ktorých cieľom je získať priaznivú pozornosť médií ku klientovi PR agentúry a/alebo publicitu pre produkty alebo podujatia tohto klienta. Tlačová správa poskytuje novinárom základ, na ktorom môžu postaviť svoj článok. Tlačové správy môžu oznámiť napríklad: plánované podujatia, zmeny v manažmente, ocenenia, nové produkty a služby, finančné výsledky, atď.

 

tlačová správa je vytvorená, aby novinárov povzbudila k napísaniu článkov o danej téme. Tlačová správa je vo všeobecnosti ovplyvnená cieľmi autora.

 

Poskytuje novinárom základ k vystavaniu vlastného článku… mein Gott!!! Len to nie. Slovenskí novinári majú teraz čerpať z tej narýchlo napísanej domácej úlohy, ktorú na svoj web zavesilo SND. Jej najväčšou slabinou sú chyby v najzákladnejších faktoch o najväčšom velikánovi hudobno-dramatickej tvorby. Najsmiešnejšie je však to, že s Wagnerovým rokom narodenia nenastal problém prvýkrát. Tlačová správa uvádza, že sa narodil v roku 1913, teda na Slovensku si v súšasnosti pripomíname iba 100. výročie jeho narodenia. Druhým neblahým prípadom je výstava v historickej budove, týkajúca sa tvorby Gustava Mahlera, kde jedna z tabúľ je venovaná aj Wagnerovi. Na nej je pre zmenu uvedený rok narodenia 1818… vo fyzike sa to robí tak, že odchýlky sa priemerujú, preto podľa údajov, ktoré ponúka rôznymi formami náš najprofesionálnejší kultúrny stánok, je rok Wagnerovho narodenia zaokrúhlene plus mínus 1866, teda rok po premiére Tristana a Isoldy.

 

V tlačovej správe je tiež menšia chybička ohľadom Wagnerovho konečného veku, ktorého sa dožil na svojej pozemskej púti. Nezomrel 70-ročný v Benátkach. Jednoducho nemohol. Mal 69 a do 70tych národiek mu ostávali 3 mesiace a ešte zopár dní. Marketingu sa darí. Veľa by som k tomu ešte povedal, ale v poslednej dobe bolo negatív už toľko, že nemám silu ďalej sa navážať.

 

Prejdime k inému otázniku. Ten sa týka javiskovej podoby Wagnerovho veľkolepého mýtu. Po dočítaní tlačovej správy sa naplnili moje najhoršie obavy. Už teraz viem, že budem musieť Lohengrina zvládnuť so zavretými očami, aby som divákov nerušil smiechom pri pohľade na tú paródiu. Vedci dosahujú veľké pokroky, myslím, že by nebolo na škodu Wagnera naklonovať a nechať ho nech si to pozrie. Stavím sa že by okamžite umrel na srdcové zlyhanie tak ako sa mu to už raz stalo 13. Februára 1883 v Benátkach. Dúfajme, že mne sa nestane presne to isté. Mrzí ma, že práve kvôli Lohengrinovi som si kúpil drahú premiérovú abonentku. Asi začnem hľadať paragraf, ktorý mi pomôže získať odškodné. Takisto ma mrzí, že ešte než vyšla úžasná tlačová správa, som si zaobstaral aj vstupenky na 2. premiéru a dve reprízy do konca sezóny. Myslím, že pár eur by sa patrilo naspäť za zákerne predanú všivavú mačku vo vreci od hnilých zemiakov.

 

Vytúžený Wagner na javisku SND bude presne tým, čím si nezaslúži byť a som si istý, že po roku pôjde z repertoáru preč (kiežby sa táto zlostná prognóza nenaplnila). Súvisí to s tým, že slováci (malé s je zámer) nerozumejú tej najšpičkovejšej hudbe a predstavovať im ju ešte v parodistickom hybride je dokonalý spôsob, ako im dielo sprotiviť. Nežiadam na javisku brnenie, ani lacný lesk stredovekej legendy. Odmietam však úzkoprsý sebecký náhľad režiséra Žagarsa. Lohengrin je príbeh o rytierovi, čo prišiel na labuti ponúkať lásku a spásu. To vojaci v druhej svetovej vojne neponúkali- ani na jednej, ani na druhej strane barikády. Je to najpoetickejší a najrozprávkovejší Wagnerov námet. To, čo uvidíme na javisku SND bude iba výsmech typický pre postmodernistickú psychopatiu.

 

Otázniky rastú i pri pohľade na obsadenie. Niektoré mená mi do partov Lohengrina nezapadajú, ale nikoho z nich vopred neodpisujem. Skôr by som povedal, že sa teším, ako sa so svojimi úlohami popasujú a touto cestou im prajem, aby im to vyšlo čo najlepšie. Taktiež som zvedavý, ako bude hrať orchester. Wagner to nie je ram ta ta ram ta ta ram tata Paaaaaaariiigi o caaaaara noi lascereeeeeeemo… No keďže šéf Opery Friedrich Haider očividne dáva ansámbl po hudobnej stránke do laty, v tomto smere sú moje obavy asi najmenšie.

 

Tlačové správy, inscenácia, distribúcia vstupeniek (tú konkretizovať nebudem, lebo oleja je priliateho už dosť): to všetko nasvedčuje tomu, že 200. výročie narodenia Richarda Wagnera bude pre SND významnou udalosťou iba na papieri. A pre mňa nenaplneným snom uvidieť konečne Wagnera. A nie nejakého Žagarsa.

 

Autor: Robert Veselý

Či skôr Smutný

 

článok zaradený do: Operné korzo

 

Tip na kliknutie

Otáznik Wagner

 

Diskusná téma: Otáznik Wagner, ale tentokrát veľmi veľký otáznik

psycho

domi 21.05.2013
Ale diletantskym panickam to zrejme ku stastiu staci. My, co mame vyssie naroky sa budeme musiet vynajst a chodit napriklad do tej Viedne

Re:psycho

lentakohudbe 25.05.2013
LOL, tak s tou Viednou ste to teraz zabili...v sezone 2013/14 robi Staatsoper noveho Lohengrina a reziser je Andreas Homoki...to bude urcite "tradicna inscenacia" :D

psycho

Domi 21.05.2013
Som zdesena, ako sa da klasika takto zmodernizovat. Wagner sa obracia v hrobe.

psycho

Robert 26.04.2013
Kinder macht neues tusim neznamena Deti, robte ine, aby to nemalo nic spolocne s tym co som vymyslel... staci?
Je nepodstatne ako si ho Wagner predstavoval ale ako si ho urcite nepredstavoval
PS ambivalentny je kazdy alegoricky hrdina, avsak v zagarsovych vymysloch Lohengrin uz prestane byt alegorickym
PS2zatial som nepostrehol ze by tematika Lohengrina bola vojenska- vo wagnerovej tvorbe vidim nasilie hlboko v pozadi a sledujem skor naliehave volanie po duchovne. v akom kontexte sa bude spievat spominana veta, ma v tejto inscenacii trapit nebude.
PS3 staci vediet do akeho obdobia to presunuli a stacilo vidiet toho parasutistu na obrazku- to bohato stacilo aby sa mi dvihol tlak na maximum a dviha sa mi aj teraz ked si to predstavim. chcel som pozvat vela znamych a kolegov ako to robim bezne pri inych tituloch- tentokrat som kazdemu vyslovene zakazal ist na to, pretoze s wagnerom to bude mat spolocnu asi iba muziku
PS 4 dakujem za odporucanie Roccovej rezie- viem ze je vynikajuca a nesnazi sa nasilne hrat na nieco cim Lohengrin nie je...
budte si isti ze ludia tomu vobec nebudu rozumiet. na slovensku wagnera skoro nikto nepozna a aj dobra inscenacia nie je zarukou toho, ze slovenskeho divaka zaujme, takze s tymto sa coskoro rozlucime. a Wagnera tu zas sto rokov neuvidime ked tak sledujem ponuku premier dalsej sezony

Re:psycho

klara wagnerova 27.04.2013
Vážený pán Veselý, či SmutnoVeselý, neboli ste náhodou v predošlom živote Sibyla, keď ste taký jasnozrivý??
Vy vopred viete, že Zagars urobil nejaké výmysly, že je to - citujem - "zákerne predaná všivavá mačka vo vreci od hnilých zemiakov", Vy ste si dokonca istý, že my, ostatní diváci, tomu nebudeme rozumieť...sama sa tak dobre nepoznám!
A to všetko na základe zopár statických fotografií, z ktorých vôbec nie je jasné, aká je réžia, ako to ide dokopy s hudbou, s libretom...navyše, Vy dokonca ZAKAZUJETE niekomu chodiť na toto predstavenie... to ma naozaj pobavilo.

Koľko ste vlastne videli wagnerovských inscenácií a ktoré? teraz nemyslím kašírky z MET na DVD ale živé predstavenia? čo poviete povedzme na Konwitschneho Ortrud ako školáčku s copíkmi v bielych ponožkách alebo "zmyšený" brabantský ľud á la Neuenfels, keď už sa teda bavíme konkrétne o Lohengrinovi??? netvrdím, že zrovna toto sú moje ideály ako inscenovať Lohengrina ale kritiky vynášam zásadne až keď niečo vidím a počujem na vlastné oči, po odohranom predstavení.
A čo sa týka zaradenia Wagnera do hracieho plánu ďalších rokov, buďte si istý, že tak skoro nebude, nie sme predsa nemecké divadlo...Ale v prípade, že by Vám teda bratislavský Lohengrin bol málo, tak mám dobrú správu - už v septembri premiéruje Brno Holanďana a v januári Praha Tannhausera. Predpokladám, že v tej Ostrave ste už boli, však? a toť za rohom, vo Viedni sa hrá Wagner rok čo rok, takže Vaša wagnerovská dušička naozaj nemusí hladovať:)

P.S.: keby ste si to rozmysleli a svoj zákaz navštíviť predstavenie aplikovali zo známych aj na seba, rada odkúpim lístok na premiéru:-)

Re:Re:psycho

Robert 27.04.2013
Za 1000 eur je permanentka na premieru Vaša ;-) potrebujem si prilepsit k zlemu platu vdaka ktoremu nemozem chodit ani do viedne ani do ciech. mna by viac tesilo keby sa wagner hral vo vlasti- ci sa hra inde a ako to mi je zatial ukradnute, kedze patrim k spolocenskej spodine
ano zakazal som priatelom a kolegom ist na Wagnera lebo nemam zaujem na tom aby sa im sprotivil na cely zivot. To Vás pobavilo? Mna v podstate tiez kedze som sa roky tesil ze raz niekoho blizkeho vezmem na Wagnera a mozno ho to aj zaujme. Som absolutne presvedceny ze nikto z mojho okolia by nieco taketo nestravil a to so mnou ludia chodia do opery radi cas od casu. Ale ja viem, my obycajni smrtelnici sme pre Vás len nechapavi sedlaci. To som uz davno pochopil z tych recenzii.
prosim Vás nechodte na mna s menami ako Konwitschny a Neuenfels. minimalne druhy menovany by mal zajst vyhladat odbornu pomoc
Nikde som netvrdil ze zrovna na Vás tento transvestizmus nezaposobi, ale skuste sa vcitit do 90 % osadenstva v auditoriu, ked si nejaka panicka precita v bulletine dej a bude pocas predstavenia sledovat titulky a ked sa pokusi dat to do suvisu s cirkusom na javisku, myslite ze ju to nadchne? akurat ju rozboli hlava. ked sa nebodaj vyberie do Opery aj niekto z mladsej generacie a bude vystaveny tym istym nezmyslom, myslite si ze sa na Wagnera vrati? V ludoch to vyvola zmätok a Wagnerovu reputaciu to zabije. ale Vás desiatich kritikov a scestovanych odbornikov na cele s panom ungerom to vynesie do nebies, takze Heil dir zagars!!!

Re:Re:Re:psycho

klara wagnerova 27.04.2013
Spiatočný lístok BA-Viedeň na vlak stojí 11,60 a najlacnejší lístok v Staatsoper 10euro, čo je spolu menej ako lístok 1.kategórie do SND. A tým by som asi ukončila túto nezmyselnú debatu s človekom, ktorý si sám seba tak málo váži, že sa nazve spoločenskou spodinou.
Kľudne si naďalej búchajte pästičkami a kopte nožičkami a pľuvajte jedovaté sliny okolo...

Re:Re:Re:Re:psycho

Robert 27.04.2013
To je pre mna stale dost :D ja som to o sebe nepovedal sam od seba, iba som odzrkadlil kam ma zaraduje slovensky lud ;-) ale to nebudeme rozmazavat. viem ze vas to stve ked sa ozve aj hlas z druhej strany, ale aspon vidiet aki ste objektivni a tolerantni
a mimochodom metro vo viedni stoji kolko? :-)

Re:Re:Re:Re:Re:psycho

diletant 27.04.2013
na statie do staatsky stoji listok 4 eura, hore 3 eura. ist zo stanice do divadla peso, to je pol hodinky. Ci snad aj to je privelka dan pre pana veseleho allias na fb RiacharWagnerGioachinoRossini. Nechcel by som zit na tomto svete s takym negativistickym postojom, ale to uz je vasa vec.

Re:Re:Re:Re:Re:Re:psycho

Robert 28.04.2013
a na zaklade coho ste prisli na to ze mam negativisticky postoj? :D za to ze sa mi bridi regieteatro? :D vyborny psycholog :D

1 | 2 >>

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk