Pohľad popredného slovenského operného speváka (bas), na interpretáciu postavy Scrooge, v pripravovanej premiére Opery SND v Bratislave.
Ján Cikker: Mister Scrooge, 18. novembra 2011 v historickej budove SND.
V hlavnej postave: Peter Mikuláš.

Peter Mikuláš
Foto: Anna Klenková
lakomec Scrooge z môjho pohľadu interpreta
Scrooge je jeden z nás. Deformovaný človek mamonom, ktorý našťastie, aj keď trochu pozde, pochopí, aké sú ozajstné hodnoty v živote. Skrátka jeho ľudská štruktúra, jeho postoje sú jednoduché, ľahko čitateľné a herecky pomerne rýchlo zvládnuteľné.
S interpretáciou je to zložitejšie. Sólová hudobná línia je samostatná, na mnohých miestach na prvý pohľad až nezávislá od orchestrálneho sprievodu. Preto je prvý dotyk s touto kompozíciou do určitej miery šok. No pri dlhšom štúdiu sa z hudobného zápisu začnú vybaľovať veľmi múdre logické, tónové a harmonické vzťahy, ktoré postupným štúdiom prerastú až k naozaj pekným a farebne veľmi zaujímavým pasážam.
interpretácia tejto postavy
Ako som povedal, herecký výklad nie je zložitý. Scrooge je najprv namosúrený, zlý dedo, ktorý prechádza očistou, akousi sprchou vlastným svedomím, až sa z neho stane normálny cítiaci, chápajúci vyrovnaný človek. Na tomto mieste nie je azda priestor dumať, prečo sa tak stalo... Teraz hovorím len o herecko výrazových prostriedkoch.
Interpretácia hlasová, výrazová a nazvime to, muzikantská je veľmi komplikovaná a náročná. Spevácky part je rozsahovo mimoriadne vypätý a ťažko sa treba cezeň v prvotnom štádiu prípravy prebojovávať až do momentu, kým sa nevylúpnu hore spomínané, Cikkerom dobre utajené, naozaj funkčné tonálne a harmonické vzťahy sólového partu.
interpretácia hudby Jána Cikkera
Ja som z jeho tvorby interpretoval veľmi málo. Najväčší zástoj som mal možnosť plniť v jeho poéme Óda na radosť, napísanej na verše Milana Rúfusa.
Preto som veľmi rád, že práve cez Mistra Scrooga som sa dostal hlbšie do tajov jeho kompozície a som úprimne rád, že ma očarila.
Peter Mikuláš, sólista opery SND.
Publikoval: Ľudovít Vongrej / 13. novembra 2011 / Bratislava 