Premiéra: Belliniho Námesačná na javisku košickej opery

17.10.2013 21:49

 

Košice

 

Košická opera premiéruje dielo belcantovej opernej literatúry Belliniho Námesačná, ktorá je prvou opernou premiérou novej divadelnej sezóny v Štátnom divadle Košice. Napriek tomu, že sa v Košiciach hrala už koncom 19. storočia dá sa toto uvedenie považovať za košickú premiéru v rámci profesionálnej košickej opernej scény.

 

 

Námesačná, Opera ŠD Košice, 2013

foto: Joseph Marčinský

 

Premiéra je naplánovaná na piatok 18. októbra 2013 v Historickej budove ŠD. V réžii českého režiséra Václava Málka a v hudobnom naštudovaní dirigenta Petra Valentoviča sa predstavia domáci aj hosťujúci umelci. Hlavnú postavu stvárni domáca sólistka Michaela Várady v alternácii s hosťujúcou Nikolou Proksch. V ďalších úlohách sa predstavia domáci Marek Gurbaľ a Michal Onufer v postave Rodolfa, domáca Lenka Čermáková a hosťujúca Andrea Nemcová v postave Teresy, Hosťujúci Ondrej Šaling ako Elvino, domáce Tatiana Paľovčíková a Janette Zsigová v postave Lisy a Notára budú spievať domáci Anton Baculík a Pavol Cebák.

 

 

Opera mala svoju premiéru v roku 1831 a jej predloha vychádza z baletnej pantomímy Príchod nového pána. Príbeh pohybujúci sa na hranici reálnej skutočnosti, nekonečnej fantázie a farebného snenia sa odohráva na začiatku 19. storočia v malej švajčiarskej dedinke, ktoré je vďaka nočným potulkám mladej Aminy svedkom neočakávaných udalostí. O popularizáciu tejto opery sa výrazne pričinila aj svetoznáma sopranistka Maria Callasová, ktorej 90. výročie narodenia si v roku 2013 pripomína celý hudobný svet. Námesačná sa na Slovensku počas trvania profesionálneho divadla (od roku 1920) uviedla len dvakrát, z toho v roku 1988 to bolo koncertné prevedenia a o desať rokov neskôr aj prvé scénické stvárnenie na javisku SND.

 

 

Námesačná, Opera ŠD Košice, 2013

foto: Joseph Marčinský

 

 

„Námesačná je typom virtuóznej belcantovej opery, čo znamená, že vyžaduje spevákov, schopných vyrovnať sa s vysokými speváckymi nárokmi,“ povedala o opere na stretnutí Klubu priateľov opery v Košiciach asistentka réžie Daniela Petrovská. Ako doplnil dirigent Peter Valentovič, ktorý operu v Košiciach hudobne naštudoval, celá opera je založená na krásnych melodických líniách, ktoré vedú speváci, aj orchester. „Zaujímavosťou je napríklad to, že Bellini využíva nástroje v orchestri ako duet ku spevákom. Belliniho hudba je úžasná. Je potrebné sa do nej započúvať ušami vtedajšej doby. Bola veľmi moderná a určite špecifická, jeho typické motívy a dramatickosť zneli na tú dobu veľmi novátorsky. Samozrejme nesmieme zabúdať na samotné belcanto – krásne melódie na jednoduché motívy, ktoré ako hudobný podklad dáva orchestre spevákom. Niekomu sa môžu zdať banálne, ale vytvoriť z nich nádhernú hudbu nie je vôbec jednoduché. Navyše v Belliniho hudbe je všetko transparentné a každú malú chybičku je počuť. Celkovo v talianskej hudbe a predovšetkým v belcante sa využíva viac harmónie ako kontrapunktu. Každá mala ozdoba, každé spomalenie alebo zrýchlenie by malo byt opodstatnené a vyžaduje ohromnú koncentráciu a muzikalitu spevákov,“ hovorí o Belliniho hudbe Valentovič.

 

 

Námesačná ako opera je na rozdiel od iných operných titulov aj operou zborovou. „Vyžadovalo to dlhodobú prípravu hneď z niekoľkých dôvodov. Tým prvým je veľké množstvo textu v taliančine a tak zbor potrebuje oveľa viac času na jeho fixáciu. Druhým dôvodom sú často náročné nástupy po recitatívoch sólistov, ktoré vyžadujú veľkú pozornosť a bývajú pre zbor všeobecne náročnejšie, ako dlhšie kompaktné frázy. A v neposlednom rade je interpretácia a frázovanie tohto typu opery sčasti odlišné od bežného klasicko – romantického repertoáru. Zbor preto musí takpovediac prepnúť svoje hudobné myslenie a zmeniť nasadenie aj vedenie hudobnej frázy,“ hovorí o Námesačnej zbormajster Lukáš Kozubík.

 

 

Námesačná, Opera ŠD Košice, 2013

foto: Joseph Marčinský

 

 

Premiéra

Vincenzo Bellini: Námesačná

Opera ŠD Košice

18. a 19. október 2013

 

Inscenačný tím

 

Hudobné naštudovanie | Peter Valentovič

Réžia | Václav Málek

Scéna | Jaroslav Záděra

Kostýmy | Soňa Valentová

Dirigenti | Marek Prášil, Peter Valentovič

Dramaturg | Linda Keprtová

Zbormajster | Lukáš Kozubík

Asistent réžie | Daniela Petrovská

Korepetítor | Júlia Grejtáková

Koncertní majstri | Peter Michálik, Jozef Bikár

 

detail inscenácia a obsadenie TU...

 

 

 

 

www.sdke.sk

 

 

Zostavil: Ľudovít Vongrej

zdroj: ŠDKE

Foto: ŠDKE, Joseph Marčinský

článok zaradený do: Aktuality

 

Tip na kliknutie

 

Vincenzo Bellini: Námesačná

Peter Valentovič nielen o Námesačnej

Režisér Málek o Námesačnej: Spln má veľkú moc

Námesačná vstúpi do košického divadla prvýkrát

V zákulisí premiéry košickej Námesačnej čakajú aj dieťa

 

Fotogaléria: Premiéra: Belliniho Námesačná na javisku košickej opery

Táto fotogaléria je prázdna.

Diskusná téma: Premiéra: Belliniho Námesačná na javisku košickej opery

Námesačná

opera-lover 20.10.2013
Riadna nakladačka na Operapluske. Fúúúúúú

Námesačná

HV 19.10.2013
Najlepšie celé predstavenie zvládol zbor pod vedením úžasného Lukáša Kozubíka. Bol to pekný dar k jeho meninám a zaslúžil si najväčší aplaus. Okrem zbormajstra zvládal počas skúšok aj úlohu korepetítora,ale občas aj dirigenta. Veľkú úlohu mala aj M. Várady, ktorá si to zaspievala bravúrne a naplno. Čo sa týka Šalinga, pripájam sa k vyššie uvedenej poznámke, ale oproti predstaveniu v BA v opere Ernani, bol oveľa lepší,lebo na Ernani som trpla, že kedy skončí predčasne a odíde z javiska. Určite to nie je ľahké spievanie, ale vedenie divadla nesie zodpovednosť za každého hosťa.
Škoda, že je to neznáme dielo a bolo poloprázdne divadlo.:(((((((((
Je super inscenácia a zaslúži si pochvalu režisér ako aj kostými.

Re:Námesačná

NN 20.10.2013
Salinga ste asi videli v SND v inom, lebo Ernani sa v SND nikdy nehral. Mohli to byt Puritani, ci Dcera pluku, no uz mu vsetky tieto belcantove aj mozartovske roly zobrali.

Re:Námesačná

Nambr uan 28.10.2013
Oddelenie propagacie pred premierou Namesacnej zaspalo dobu. Bellini nie je Verdi, Namesacna nie je Bohema, Nabucco, ani Vesela vdova. Bezny clovek meno Bellini prehliadne resp. prepocuje asi tak, ako znamu melodiu z reklamy na pizzu. Namesacna je dielo hodne kosickeho operneho posluchaca. Staci prist, pohodlne sa usadit, zavriet oci...a pocuvat. Jedna krajsia melodia za druhou.

Re:Re:Námesačná

numero uno 29.10.2013
Predpokladam, ze si mali obrovsky zazitok z vykonu tenoristu. Mozno ze odd. propagacie zaspalo dobu, no pana S. staci pocut raz a navzdy zanevriet na operu.

Re:Re:Re:Námesačná

Nambr uan 30.10.2013
Koli jednemu spevakovi nezahodim celu inscenaciu. Aj skokanov na lyziach skace v sutazi tusim 50, z nich len 3 mozu byt najlepsi. Tych ostatnych nepustime startovat? Uznam, estetika vykonu u spevaka je ina disciplina ako u lyziarskeho skokana. V pripade dotknuteho tenora by urcite pomohla aj patricna davka sebareflexie. Ked by k nej vsak prislo teraz, zlikvidoval by celu inscenaciu, kedze je v svojej ulohe obsadeny sam. Uznate, ze by to bola skoda. Je tam totizto stale co obdivovat :-)

Hrozny tenor

Belkanto? 19.10.2013
Na premiera sa Ondrej Saling nedal pocuvat. Bolo to hrozne utrpenie pre divakov. A asi aj pre neho :(

Re:Hrozny tenor

Mikulas 21.10.2013
Bol som na druhej premiere 19.10., ale Saling sa mi celkom pacil. Samozrejme, ze to nebol Juan Diego Florez, ale vyspieval vsetko a s ctou. Nie som nijaky superodbornik, nemam absolutny hudobny sluch, ale rad pocuvam na https://www.metoperafamily.org/ za 15 Eur mesacne spickove inscenacie z vyse stovky, ktore tato stranka ponuka. Ked idem na predstavenie, nejdem tam kritizovat, ale potesit sa. Samozrejme, niektory spevak (spevacka) ma nadchne viac, iny menej, dalsi vobec, ale urcite by som sa takto pohrdlivo nevyjadroval o nijakom spevakovi.

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk