Premiéra: Jej pastorkyňa na javisku košickej opery

01.03.2012 08:18

Košice

 

Opera Štátneho divadla Košice pripravila svoju druhú premiéru tejto divadelnej sezóny. Po 35 rokoch sa v piatok 2. marca 2012 do repertoáru košického divadla vracia opera v troch dejstvách Leoša Janáčka: Jej pastorkyňa. Posledná premiéra Jej pastorkyne sa v košickej opere konala 25. novembra 1977.

 

Toto majstrovské dielo českého realizmu napísal Janáček podľa divadelnej hry Gabriely Preissovej a prináša autentický obraz o podobe moravského vidieka na konci 19. storočia. Dielo sa hlavne v zahraničí uvádza aj pod menom Jenufa. Rozpráva komorný, veľmi emotívny príbeh o dievčine Jenufe, ktorá porodí nemanželské dieťa, o jej nevlastnej matke Kostolníčke a dotýka sa samotnej krehkej podstaty ľudského bytia. Tvorba opery trvala deväť rokov. (1984-1903) a dosiahla svetového uznania. Hráva sa na všetkých popredných svetových operných scénach. Svetová premiéra opery sa konala 21. januára 1904 v Brne, neskôr ju upravil skladateľ, dirigent a šéf opery Národního divadla v Prahe Karel Kovařovic. Slovenská premiéra opery sa konala 7. júla 1941 v SND. Libreto opery napísal skladateľ podľa drámy Gabriely Preisovej.

 

Noty opery Jej Pastorkyňa

 

 

Leoš Janáček, hudobný skladateľ

 

Bol významným českým pedagógom skladateľom, zbormajstrom, publicistom, hudobným teoretikom... Narodil sa 3. júla 1854 v Hukvaldoch na Morave. Študoval v Brne, Prahe, Lipsku a vo Viedni. Bol zakladateľom organovej školy a konzervatória. Po Leošovi Janáčkovi je pomenovaná aj Janáčkova akademie múzických umění v Brne (JAMU). Jeho hudba spočiatku nebola uznávaná až ku koncu života sa dožil popularity. Dnes je Janáček v repertoári asi každého svetového operného divadla. Celý život zbieral ľudové piesne, ktoré dôkladne študoval a upravoval. Týmito ľudovými piesňami sa nechal inšpirovať k jeho vlastným dielam. Janáček sa vo veľkej miere venoval aj teoretickej stránke hudby. Svoje články o štúdii a folklóre uverejňoval najmä vo vlastnom časopise Hudební listy, ale aj v iných periodikách. Písal balety, zbory, kantáty, symfonické skladby, komorné skladby, mnohé úpravy ľudových piesní a iné. Janáček chcel napísať veľa opier, našli sa náčrty mnohých nedokončených. Nakoniec napísal deväť opier, ktoré sa skutočne hrali a to opery: Šárka, Počátek románu, Její pastorkyňa, Osud, Výlety páně Broučkovy, Káťa Kabanová, Liška Bystrouška, Věc Macropulos a poslednú operu Z mrtvého domu. Leoš Janáček zomrel 12. augusta 1928 v Ostrave.

 

Jej pastorkyňa v Košiciach

 

 

Hudobné naštudovanie novej inscenácie zverilo vedenie opery Štátneho divadla do rúk známeho dirigenta a hudobného riaditeľa ostravskej opery Roberta Jindru, réžie sa ujal jeden z najvýraznejších súčasných českých divadelných režisérov, šéf činoherného súboru Moravského divadla Olomouc Michael Tarant.

 

Jolana Fogašová (Kostelnička) a Zsolt Vadász (Števa)

Foto: Štátne divadlo Košice

 

V novom naštudovaní sa predstaví medzinárodný sólistický ansábel zložený z domácich a hosťujúcich umelcov. Z domácich sólistov sa v Jej pastorkyni predstavia Jaroslav Dvorský, Viera Hronská, Lucia Knoteková, Viktória Marková, Michaela Várady, Janette Zsigová József Havasi, Marián Lukáč, Marek Gurbaľ, Martin Gurbaľ, Alena Fialeková, Zuzana Orlovská a iní.

 

Z hosťujúcich umelcov sa v úlohe Kostelničky alternujú slovenská sopranistka Jolana Fogašová a česká sopranistka Magda Málková.

Jolana Fogašová je finalistkou Medzinárodnej speváckej súťaže L. Pavarottiho a je stálym hosťom významných zahraničných operných scén, ako aj opery SND v Bratislave. V decembri 2012 účinkovala s José Carrerasom na Vianočnom koncerte v Košiciach. Spolupracuje s poprednými svetovými dirigentskými osobnosťami. Jej spolupráca sa spája so zvúčnými menami ako napr. Z. Mehta, F. Luisi, P. Boulez a iní.

 

Jolana Fogašová: Janáček je neuveriteľne originálny a výborný dramatik

 

Prečítajte si pohľad poprednej slovenskej sopranistky Jolany Fogašovej na operné dielo českého skladateľa Leoša Janáčka: Její Pastorkyňa. Sopranistka sa divákom košickej opery predstaví v roli Kostolníčky v novej opernej inscenácii Štátneho divadla Košice od 2. marca 2012.

,,Janáčkove diela spievam takmer 15 rokov a vždy sa nesmierne teším na každú produkciu, či opernú alebo koncertnú. Najčastejšie spievam Janáčkove diela najmä v zahraničí, tam jeho hudbu doslova milujú. Takmer vždy nás po skončení predstavenia alebo koncertu odmenia ľudia standing ovacion".

celý článok

 

 

 

Sólistka Moravského divadla v Olomouci M. Málková sa košickému publiku predstavila v prvej premiére sezóny v postave Abigail vo Verdiho Nabuccovi.

 

Neznámou pre košického diváka nie je ani sopranistka Eva Dřízgová – Jirušová, ktorá bude spievať úlohu Jenufy. Je poprednou sólistku opery Národního divadla moravskoslezského v Ostrave a stálym hosťom v Národním divadle v Prahe, v Státní opeře Praha, v Národním divadle v Brne a v Slovenskom národnom divadle v Bratislave. V postave Jenufy alternuje s nemeckou sopranistkou Maidou Hundeling, ktorá je stálym hosťom v operných divadlách v Nemecku a na popredných českých scénach.

 

V postave Stařenky sa predstaví mladá česká sopranistka Ilona Kaplová, sólistka Slezského divadla v Opave. V roku 1998 získala 1. cenu na Súťažnej prehliadke konzervatórií v Pardubiciach, v roku 2003 sa stala semifinalistkou medzinárodnej súťaže Hans Gabor Belvedere vo Viedni a v roku 2010 získala cenu Divadla J. K. Tyla na Medzinárodnej speváckej súťaži A. Dvořáka v Karlových Varoch. Študovala na Univerzite Mozarteum v Salzburgu a ako hosť účinkovala vo viacerých slovenských a českých divadlách.

 

Debut v košickom divadle čaká v postave Lacu tenoristu Jana Vacíka, ktorý bol v rokoch 1988 – 1993 sólistom prestížnej Bavorskej štátnej opery v Mníchove a v roku 1999 debutoval v milánskej La Scale. Je stálym hosťom Národného divadla v Prahe a ďalších scén nielen v Európe, ale aj v Ázii. Spolupracuje s poprednými opernými producentmi, režisérmi a dirigentmi ako A. Everding, J. Herz, H. Kupfer či R. Abbado, J. Bělohlávek a R. Mutti.

 

Tenoristi Josef Moravec a Zsolt Vadász alternujú v postave Števu. Moravec je absolventom pražskej AMU a Sibeliovej akadémie v Helsinkách. Na Medzinárodnej speváckej súťaži Antonína Dvořáka v Karlových Varech získal III. cenu v kategórii Junior a Cenu Viléma Zítka. Vadász vyštudoval Operetnú akadémiu v Budapešti a patrí medzi popredných sólistov Budapeštianskeho operetného divadla a Maďarskej národnej opery v Budapešti.

 

 

Režisér Michael Tarant s Marekom Gurbaľom

Foto: Štátne divadlo Košice

 

 

Dirigent Robert Jindra je absolventom Pražského konzervatória v odbore klasický spev, dirigovanie študoval u Miroslava Košlera, Jana Kasala a Miriam Němcové.

Od roku 2004 pôsobí v pražskom Národnom divadle, v súčasnosti vo funkcii dirigenta, od minulého roka je aj umeleckým šéfom opery Národného divadla moravsko – slezského v Ostrave. V Košiciach sa rozhodol naštudovať verziu opery z roku 1916 tzv. Kovařovicovu. Tá vznikla 12 rokov po premiére opery v Brne, keď Janáček ustúpil vtedajšiemu šéfovi Národného divadla v Prahe a kvôli uvedeniu svojho diela na prvej českej scéne mu povolil urobiť úpravy.

 

Podľa Jindru je Janáček výnimočný z viacerých dôvodov.

 

Robert Jindra, dirigent

 

Dôvodov bolo viacero. Netvrdím, že táto verzia je vo všetkých smeroch ideálna, jediná možná alebo, že ju treba považovať za tú najlepšiu. Faktom ale ostáva, že samotný Janáček s Kovařovicovými úpravami súhlasil. Napriek tomu, že trendom v súčasnom opernom svete je uvádzanie pôvodnej verzie, domnievam sa, že „Kovařovicova“ verzia je prehľadnejšia aj prirodzenejšia. Zvláštnosťou košického naštudovania bude, že sme sa v prvom dejstve rozhodli inscenovať celý výstup Kostelničky. Ten sa pri uvádzaní tejto verzie bežne kráti.

Janáčkove opery vychádzajú predovšetkým z prirodzenej ľudskej reči. Je preto veľmi dôležité nájsť správny rytmus spievaného textu a z neho odvodiť vhodné tempá tak, aby spievané frázy vyzneli úplne prirodzene a maximálne sa odpútali od operných manierov. Už táto skutočnosť si od dirigenta vyžaduje iný spôsob uvažovania. Janáčkova hudba je neobyčajne emotívna a je preto nevyhnutné, aby orchestrálny zvuk nebol len doprovodom, ale predovšetkým dokresľoval a umocňoval jednotlivé scénické situácie a často aj charakteristiku jednotlivých postáv.

Janáčkovu hudbu košické publikum ani interpreti až tak veľmi nepoznajú a Jej pastorkyňa nie je repertoárový titul, ktorý by sa bežne uvádzal. V začiatkoch skúšobného obdobia som cítil isté obavy súboru z tohoto diela. Ale zároveň aj veľkú snahu, túto novú, neľahkú úlohu zvládnuť, snahu pochopiť a stotožniť sa s Janáčkovou hudbou. To považujem za správny a zásadný krok k úspešnej realizácii“.

 

Robert Jindra, dirigent: Janáčkova hudba je neobyčajne emotívna

 

Český dirigent Robert Jindra hudobne naštudoval dielo Leoša Janáčka: Jej pastorkyňa v opere Štátneho divadla v Košiciach. Premiéra opery: 2. marca 2012. V rozhovore s dirigentom sa dozviete o práci v košickom súbore, ako aj jeho bližší pohľad na Jánáčkovu najpopulárnejšiu operu.

celý článok


 
 
 

 

 

Režisérom predstavenia je popredný český režisér Michael Tarant. Súčasný šéf činohry Moravského divadla v Olomouci má na svojom konte viac ako 140 činoherných, operných aj baletných inscenácií, s ktorými získal mnohé ocenenia. Janáčkovu Jej pastorkyňu režíroval dokonca aj v Španielsku.

 

Michael Tarant, režisér

 

Každý región, v ktorom som mal možnosť Janáčka režírovať, je naozaj veľmi svojrázny, chrániaci si svoju nespochybniteľnú identitu. Aj keď režisér pripravuje inscenáciu, ktorú už dokonale pozná, musí prinášať stále novú a novú investíciu. Každý herec či spevák, režiséra istým spôsobom inšpiruje, prináša mu rôznorodé podnety, nachádzajú spolu nové cesty, ktoré prispievajú k celkovému vyzneniu inscenácie“.

 

Režisér Michael Tarant vysvetľuje zboru svoju predstavu hromadnej scény

Foto: Štátne divadlo Košice

 


Realizačný tím

 

Hudobné naštudovanie: Robert Jindra

Réžia: Michael Tarant

Dramaturg a asistent réžie: Linda Keprtová

Scéna a kostýmy: Dana Hávová

Dirigent: Igor Dohovič, Robert Jindra

Choreografia: Oleksandr Khablo

Zbormajster: Šimon Marinčák

Koncertný majster: Jozef Bikár, Peter Michalík

Korepetítor: Pavol Farkaš, Júlia Grejtáková

Inšpicient: Magdaléna Kovalčíková, Klaudia Kovalčíková

Šepkár: Dana Gažová, Anna Szekeresová

 

Osoby a obsadenie

 

Stařenka: Viera Hronská, Ilona Kaplová

Laca: Jaroslav Dvorský, Jan Vacík

Števa: Josef Moravec, Zsolt Vadász

Kostelníčka: Jolana Fogašová, Magda Málková

Jenufa: Eva Dřízgová, Maida Hundeling

Stárek: József Havasi, Marián Lukáč

Rychtář: Marek Gurbaľ, Martin Gurbaľ

Rychtářka: Alena Fialeková, Zuzana Orlovská

Karolka: Lucia Knoteková, Viktória Marková

Pastuchyňa: Lucia Bujňáková, Soňa Jungová

Jano: Michaela Várady, Janette Zsigová

Barena: Barbara Išky, Eva Nováková

Tetka: Michala Benediková, Dana Laššáková

Muž z lidu: Štefan Hundža, Ján Tóth

Žena z lidu: Mária Hudáková, Jana Trojáková

 

Spoluúčinkuje orchester, zbor a balet ŠD Košice.

 

 

 

 

 

 

www.sdke.sk

 

súvisiace články

Jolana Fogašová: Janáček je neuveriteľne originálny a výborný dramatik

Robert Jindra, dirigent: Janáčkova hudba je neobyčajne emotívna

 

 

 

Pripravil: Ľudovít Vongrej / 1. marca 2012                   

 

 

 

Diskusná téma: Premiéra: Jej pastorkyňa na javisku košickej opery

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk