Prípravy slovenskej premiéry opery Dialógy karmelitánok vrcholia

10.03.2013 16:41

 

Košice

 

V piatok 22. marca 2013, bude Historická budova ŠD Košice miestom historickej udalosti – slovenskej premiéry opery Francisa Poulenca Dialógy karmelitánok. Orchester pod vedením hosťujúceho Ondreja Olosa dolaďuje hudobné naštudovanie, na javisku pod vedením režisérky Lindy Keprtovej už dostávajú konkrétnu podobu jednotlivé scény.

 

 

 

 

 „Dielo F. Poulenca sme sa rozhodli inscenovať nielen preto, že v tomto roku uplynie 50 rokov od úmrtia tohto významného francúzskeho skladateľa, ale aj preto, aby sme do repertoáru divadla opäť dostali dielo s religióznou tematikou. Dej opery je situovaný do obdobia Veľkej francúzskej revolúcie - do nálady nedefinovateľnej morálky, kedy je každý donútený dotknúť sa svojho vlastného osudu a musí sa rozhodovať medzi strachom zo života a bázňou pred smrťou. Sestry karmelitánskeho rádu sú vystavené veľkým otázkam duchovného charakteru, s ktorými sa na ceste životom stretáva každý z nás, hoci v súčasnosti sa nad nimi zamýšľame veľmi málo. Opera je napísaná podľa skutočného príbehu 16 karmelitánok z francúzskeho mesta Compiégne, ktoré podľa sľubu čistoty a svojho svedomia chceli pokračovať v rehoľnom spôsobe života. Ale do ich života vtrhla ako krutá a ničivá sila revolúcia. Nielenže im to zakázala, ale rádové sestry fyzicky zlikvidovala na popravisku. Vďaka duševnej čistote, vernosti svojej viere a poslaniu, sú to však ony, kto je morálnym víťazom," hovorí o pripravovanej opere umelecký šéf Opery ŠD Karol Kevický.

 

 

 

 

 

 

Francis Poulenc patrí medzi skladateľov takzvanej Parížskej šestky spolu s Dariusom Milhaudom, Arturom Honeggerom, Georgesom Auricom, Luisom Durayom a Germainom Tailleferrom. Toto označenie pre skupinu francúzskych skladateľov ako prvý použil 16. januára 1920 v parížských novinách Comedie hudobný kritik Henry Collet v článku „Päť Rusov, šesť Francúzov a Eric Satie". V ňom Parížsku šestku porovnával so známou ruskou „Mogučou kučkou" (Mocnou hŕstkou), do ktorej patrili Milij Balakirev, Alexander Borodin, César Kjui, Modest Musorgskij a Nikolaj Rimskij-Korsakov. Podobne ako pri ruskej pätici z polovice 19. storočia aj u francúzskych skladateľov neznamenalo ich spojenie podobnosť v tvorbe. Všetci sa uberali vlastnými kompozičnými cestami, nezávisle od ostatných. Zaujímavosťou je, že veľký vplyv na Parížsku šestku mal básnik a kritik Jean Cocteau. Bol akýmsi „tlačovým hovorcom" a filozofickým vodcom. Parížska šestka predstavila svoj nový hudobný smer prostredníctvom manifestu, v ktorom kritizovalo romantiznus v hudbe a vyzývala k návratu k čistým hudobným formám a tonalite klasicizmu.

 

Práve Poulenc sa najviac vo svojom diele snažil obnoviť zásady klasickej a predklasickej hudby a jeho krédom bolo: „Písať to čo sa mi zachce, vo chvíli, keď na to mám chuť, to je moja skladateľská devíza." Dialógy karmelitánok napísal Poulenc v rokoch 1953 – 1956 a premiéru v talianskom preklade mali v milánskej La Scale v januári 1957.

 

S prvou košickou opernou premiérou v roku 2013 je spojená aj ďalšia zaujímavá skutočnosť. Dialógy karmelitánok na Slovensku ešte nezazneli. V susedných Čechách ich v posledných dvoch desaťročiach naštudovalo najprv Slezské divadlo v Opave (inscenácia získala cenu Libuška na festivale Opera 2001), neskôr ju s úspechom uvádzalo aj Moravské divadlo v Olomouci. Obe predstavenia sa hrali v češtine a tak košické uvedenie opery vo francúzskom origináli s titulkami bude aj česko-slovenskou premiérou.

 

 

 

 

Záštitu nad uvedením opery prevzal metropolita – arcibiskup košický Mons. Bernard Bober. „Uvedomujem si potrebu pomôcť súčasnému človeku rozlišovať skutočné hodnoty ľudského života od ich pseudopodôb. Som presvedčený, že táto opera môže mnohým vyjasniť zmysel religiozity, čiže opätovného zjednocovania ľudí na báze toho, čo skutočne dokáže spájať, a nimi sú predovšetkým hodnoty. Dialógy karmelitánok – dialógy medzi vonkajšou nepriazňou a vnútornou slobodou, sú dialógmi každého človeka medzi jeho pravým a nepravým ,ja'. Všetci potrebujeme svetlo a povzbudenie v dráme nášho života. Karmelitánky, hlavné predstaviteľky tejto opery, sa môžu stať pre mnohých z nás zrkadlom, spoločníčkami, či príkladom pri hľadaní východiska v našich životných labyrintoch," zdôvodnil arcibiskup Bober prijatie záštity nad touto inscenáciou.

 

Zdroj: ŠDKE

 

článok zaradený do: Operné správy

 

 

Tip na kliknutie

Dialógy karmelitánok v košickej opere sú v plnom prúde

Premiéra opery Dialógy karmelitánok v Košiciach pod záštitou arcibiskupa

 

 

Diskusná téma: Prípravy slovenskej premiéry opery Dialógy karmelitánok vrcholia

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk