Recenzia: Netopier zaspomínal na monarchiu

02.01.2012 15:08

Pavel Unger, hudobný kritik / 2. januára 2012

Každé zmodernizovanie Netopiera dopadlo neúspešne – tvrdí Miro Grisa, režisér novej inscenácie Straussovej operety na prvej slovenskej scéne. Názor, s ktorým isto nie je sám, mu doprajme. Salzburská Neuenfelsova verzia spred desaťročia, s kokaínovou seansou a silným politickým apelom, riadne rozkývala verejnú mienku. Svet dostal tému na dlhý čas.

Andrea Vizvári ako Adele, Jakub Pustina ako Eisenstein, Adriana Kohútková ako Rosalinda v operete Netopier.

Autor: Alena Klenková

Bratislavský Netopier názorový pingpong naisto nevyvolá. Niet s čím polemizovať, všetko je jednoznačné. Z predlohy nič neodkrojil, nič jej nepridal. Miro Grisa si so scénografom Milanom Ferenčíkom dosýta vychutnali nie šálku, ale liter spoločnej kávy so šľahačkou. Aspoň že podanej v značkovom servise. Vyhli sa nevkusu a dokázali pomocou fungujúcej (opravenej?) točne šokovať impozantnou zmenou obrazov.

Režisérova revízia textu šťastne obišla prihlúple aktualizácie, prijateľný bol aj výstup Froscha (Ivan Krúpa, Peter Marcin), často zraniteľné miesto predlohy. Snahu sfotografovať kolorit monarchie nespochybnilo vari nič. Okrem folklórnej tanečnej vložky v plesovej scéne. Dokonca sympatická bola viacjazyčnosť, keď v jednej z alternácií sa v próze stretli slovenčina s češtinou a v speve s nemčinou.

Partitúra Netopiera opäť dala najavo, že nemilosrdne trestá každý prešľap. Zbičovala hudobné naštudovanie Rudolfa Geriho a pozornosť od hrozne odohranej predohry nerozptýlili ani projekcie na opone. Geri pozná "šmrnc" operety, má s ňou nadostač skúseností - nie však s veľkým orchestrom. Ten ho jednoducho neposlúchal. Zahalil lesk, transparentnosť i farbu. Rytmických kolízií počas generálky a premiéry bolo za pol sezóny.

Dve dostupné obsadenia nemali hviezdne ani slabé miesta. Svižnejšia, mladistvejšia a herecky prirodzenejšia bola zostava na verejnej generálke. Česko-slovenský manželský pár tvoril pohybovo skvelý, v próze i hlasovo istý Jakub Pustina a neafektovaná, tónovo lyrickejšia Petra Perla Nôtová. Vo výškach najväčšmi jasali Andrea Vizvári (Adele) a brilantne rozohraný Ondrej Šaling (Alfred).

Daniel Čapkovič bol vtipným a kultivovane spievajúcim Falkem. Monike Fabianovej k naplneniu vokálnej charakteristiky princa Orlofského chýbali len sýtejšie hĺbky. Premiérový večer odviedli rutinovane, ale aj s náznakom hereckej maniery Miroslav Dvorský (Eisenstein), Adriana Kohútková (Rosalinda) a Tomáš Juhás (Alfred). V koloratúre druhej árie zaujala Jana Bernáthová ako Adele.
Netopier v SND má v letopočtoch zakódovanú jednotku. Historicky prvý priletel roku 1921, povojnový v 1991 a ostatný deň pred koncom roku 2011. Škoda, že sa jednotkou nedal oznámkovať.

Johann Strauss ml.: Netopier
réžia: Miro Grisa