Rigoletto bol témou košického Klubu priateľov opery

08.05.2013 20:30

 

Košice


Verdi Rigolettom začal revolúciu v opere

 

Prečo sa v kostýmoch spája minulosť s prítomnosťou, prečo sa po dlhšej dobe na scéne naplno využíva točňa, prečo je Rigoletto začiatkom revolúcie v opernej tvorbe? Aj odpovede na tieto otázky dostali v utorok 7. mája členovia Klubu priateľov opery ŠD Košice na pravidelnom stretnutí pred treťou opernou premiérou sezóny, ktorou bude v piatok 10. mája jedna z najhranejších svetových opier, Rigoletto Giuseppe Verdiho.

 

 

Predpremiérové stretnutie Klubu priateľov opery


 

Režisér Peter Gábor aj pred členmi klubu priznal, že režijný debut v Košiciach je preňho viac ako výnimočný. „Veľmi som sa pozvaniu do Košíc potešil. Je pre mňa veľmi zaujímavá situácia, že som na svete päťdesiat rokov a až teraz prvýkrát režírujem v Košiciach, s ktorými som spojený od narodenia. Pochádzala odtiaľ moja mama, žila tu moja stará mama a trávil som tu v detstve veľmi veľa času. Aj samotný začiatok skúšobného obdobia bol pre mňa výnimočný, pretože v deň keď sme začínali, som zároveň pochoval aj starú mamu. Je to pre mňa symbolická záležitosť, lebo sa mi istým spôsobom uzatvára kruh rodiny, ale zároveň sa otvára aj akási pracovná etapa. Verím, že tú emóciu som dokázal dať aj do tej práce, ktorú som robil," vyznal sa Gábor. 


Košický Rigoletto je preňho len treťou opernou réžiou. „Musím povedať, že Rigoletto ma veľmi oslovil. Nielen kvôli tomu, že som mal možnosť stretnúť sa ako režisér s Hugovou drámou Kráľ sa zabáva. V Rigolettovi je veľmi veľa otázok, spoločenských, sociálnych, je to dokonca aj sociálna dráma, ktorá ukazuje to rozvrstvenie spoločnosti, tú spodinu s tou takzvanou high society, teda mocou, ktorú reprezentuje vojvoda. Sú tam stále aktuálne spoločenské témy, ale aj výrazné a veľmi veľké ľudské témy, veľmi osobné, súkromné, intímne. Takže je to nabité stále aktuálnymi vecami,"  hovorí Gábor o Verdiho opere.

 

 

Členovia realizačného tímu na stretnutí Klubu priateľov opery


 

Tú Štátne divadlo Košice zaradilo do programu z viacerých dôvodov. Tým hlavným je to, že v tomto roku si celý svet pripomína 200. výročie narodenia génia svetovej opery. „Pre Rigoletta sme sa rozhodli aj preto, že sme zaznamenali záujem o túto operu zo strany našich priaznivcov, hoci naposledy tu mala premiéru dá sa povedať prednedávnom, v roku 2001. Zároveň sa nám hodil do dramaturgickej koncepcie sezóny, v ktorej sme chceli práve na jej konci ponúknuť titul pre širšiu verejnosť, titul, ktorý nie je divácky tak náročný, ako boli napríklad Dialógy karmelitánok," vysvetlila ďalšie dôvody dramaturgička opery Linda Keprtová.

Debut v Košiciach prežíva aj dirigent Peter Valentovič, ktorý má napriek mladému veku bohaté skúsenosti z celého sveta, od Južnej Afriky, cez Karibik, Istanbul až po Viedeň. „Rigoletto je naozaj revolučnou operou. Možno aj preto nebol spočiatku prijímaný tak pozitívne ako teraz. Verdi absolútne zmenil dovtedy zaužívanú formu, v opere nie sú zvlášť rozčlenené jednotlivé čísla. Hudba je plná kontrastov, Verdi využíva aj netradičné spojenia nástrojov, napríklad ultra hlboké kontrabasy, ale aj množstvo bicích, ktoré vytvárajú zvuk búrky. Tým všetkým začal akúsi zmenu v ponímaní opery a inšpirovalo sa ním množstvo ďalších skladateľov," hovorí o revolučnosti Verdiho partitúry Valentovič.

 

 

Dirigent Peter Valentovič ponúkol členom Klubu priateľov opery klavírny prierez

najzaujímavejších častí Verdiho partitúry


 

Zaujímavým spôsobom je v novom naštudovaní riešená aj scéna. „Dej opery sa odohráva v Mantove, ktorá je typickým vojvodským mestom, s nádherou umiestnenou uprostred a uličkami stále sa meniacimi k horšiemu ktoré ten stred obklopujú. Samotný dej je ako detektívka a aj scéna využíva tieto kontrasty bohatého stredu a chudobného okraja. Ale snažíme sa ich robiť tak, aby neboli rušivé," prezrádza scénograf David Bazika.

Okrem odpovedí na otázky súvisiace s prípravami premiéry si členovia Klubu vypočuli aj niekoľko hudobných ukážok, áriu Rigoletta z druhého dejstva v podaní Ludovica Kendiho a s klavírnym sprievodom Petra Valentoviča, ktorý na záver stretnutia ponúkol prítomným aj klavírny prierez hudobne najzaujímavejšími časťami opery.


 

Zdroj: ŠD Košice


 

článok zardený do: Operné správy

 

Tip na kliknutie

Košičania venujú premiéru Rigoletta jubilantke Gizele Veclovej

Sezóna v košickej opere vyvrcholí Rigolettom

 

 

 

 

Diskusná téma: Rigoletto bol témou košického Klubu priateľov opery

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk