Rigoletto sa do Košíc vrátil vo veľkom štýle

15.05.2013 07:35

 

Košice

 

Jedna z najhranejších svetových opier, Rigoletto Giuseppe Verdiho, sa na javisko ŠD Košice vrátila vo veľkom štýle. Premiérové predstavenia 10. a 11. mája priniesli výborné spevácke a herecké výkony, ktoré spolu s réžiou Petra Gábora, hudobným naštudovaním Petra Valentoviča a scénografiou Davida Baziku, nadchli premiérové publikum. To nové operné predstavenie vyprevadilo na cestu za divákom dlhotrvajúcim standing-ovations.

 

 

Po premiére Rigoletta, Opera ŠD Košice

foto: ŠD Košice

 

Prvá premiéra mala v piatok 11. mája slávnostný začiatok. Predstavenie divadlo venovalo výnimočnej divadelnej osobnosti, Gizele Veclovej, ktorá v prvých povojnových rokoch bola tvárou rodiaceho sa operného súboru v Košiciach a neskôr pri pôsobení na Novej scéne v Bratislave ju označovali ako prvú dámu slovenského muzikálu. "Keď sa po skončení 2. svetovej vojny v roku 1945 znovuoživovali Košice, jedným z prvých krokov bolo vybudovanie divadla ako druhej štátnej scény na Slovensku. Národné divadlo v Košiciach prišiel na nových základoch vybudovať a na predvojnovú činnosť VND nadviazať Janko Borodáč. Nemal ľahkú úlohu, popri činohre bola ambícia vybudovať aj operu a balet. Borodáč ako vtedy už výrazná osobnosť slovenského profesionálneho divadelníctva, snažil sa oprieť o čo najviac skúsených umelcov. „Neverila som, že sa opera dá tak rýchlo postaviť na nohy. Ale pevná vôľa pána riaditeľa a úsilie súboru prekonalo aj nemožnosti a dnes, zdá sa, že toto „dieťa" stojí pevne na nohách," hovorí v rozhovore vo Východoslovenskej pravde 23. decembra 1945 o budovaní opery v Košiciach protagonistka jej súboru Gizela Veclová. Tá Gizela Veclová, ktorá tri týždne predtým excelovala v postave Viollety v Traviate ako prvom opernom košickom titule, ale ešte predtým v októbri v postave Heleny v operete Poľská krv. Tá Gizela Veclová, ktorá v roku 1942 stála už počas štúdia na bratislavskom konzervatóriu na javisku SND ako sólistka jeho opery. Potom už prišiel celý rad postáv, stále väčších a väčších, spomeniem aspoň tie, ktoré pomáhali budovať košickú operu. Okrem Viollety to boli Marienka (Predaná nevesta), Rosina (Barbier zo Sevilly), Musetta (Bohéme), Rusalka, Tosca, Amélia (Maškarný bál), Pamina (Čarovná flauta), Čo-čo-san (Madame Butterfly), Margaréta (Faust a Margaréta), Cherubín (Figarova svadba), Tatiana (Onegin).

 

Ako krásne zvláštne a zároveň nádherne znie charakteristika jedného encyklopedického hesla. Gizela Veclová je „typ všestrannej dramatickej umelkyne, ktorá sa uplatnila vo viacerých dramatických žánroch". Teda nielen herečka, speváčka, ale dramatická umelkyňa. A zo všetkým, čo k takému životu patrí: profesionalita, entuziazmus a láska k divadlu. V prípade Gizely Veclovej je to aj neopakovateľný šarm, vnútorná energia, zmysel pre slovo, muzikalita, cit pre tanec, prosto syntetické herectvo, ktoré sa dnes už bežne nevidí. A naviac: jej neuveriteľný rozprávačský talent. Ak by ste robili rozhovor s Gizelou Veclovou nepotrebujete strih, stačí len nahrávať. Prúd zážitkov, spomienok a lásky k divadlu. 1. mája to bolo 90. rokov, ktoré pri príležitosti svojho narodenia oslavovala Gizela Veclová. Rodom Bratislavčanka, ale srdcom aj Košičanka. Naposledy na doskách nášho divadla ako nezabudnuteľná Golda vo Fidlikantovi na streche v roku 1990. Sme šťastní, hrdí a radi, že dnes môžeme spolu s legendou slovenského operného a hudobno-zábavného divadla, pripomenúť si toto krásne jubileum. Z celého srdca jej k tomu blahoželáme, aj v mene tých, ktorí už nie sú medzi nami a ktorí spolu s ňou stáli na našich javiskách a napĺňali naše divadelné domy do posledného miestečka. Život dámy Gizely Veclovej je obrazom nádherného a vrúcneho vzťahu k divadlu. Jemu žila a jemu ostala verná až dodnes.

 

Dámy a páni, ešte dnes popoludní sme sa tešili na osobné stretnutie s pani Gizkou. Žiaľ, zdravotné prekážky, ako to už občas v tomto krásnom veku býva, ale na ktoré sme u pani Gizky neboli zvyknutí, prekazili tento plán. Mám však pre vás všetkých odkaz: zo srdca vám ďakujem a odkazujem, že milujem nielen divadlo, ale aj všetkých divákov. Dnešná premiéra, pani Gizka, je venovaná vám," povedal pred predstavením riaditeľ ŠD Košice Peter Himič.

 

 

Po premiére Rigoletta, Opera ŠD Košice

foto: ŠD Košice

 

Po úvodných slovách sa už premiérové publikum naplno ponorilo do hudby operného génia a príbehu, ktorý nastavuje zrkadlo neduhom spoločnosti, ktoré sú aktuálne až do dnešných dní. Rigoletto sa vrátil na košické javisko vo veľkom štýle, o čom svedčí potleskom vyjadrené hodnotenie publika, ale aj popremiérové slová spokojnosti z úst riaditeľa divadla Petra Himiča či šéfa opery Karola Kevického.

 

 

Po premiére Rigoletta, Opera ŠD Košice

foto: ŠD Košice

 

 

Zdroj: www.sdke.sk

článok zaradený do: Operné správy

 

 

Tip na kliknutie

Premiéra: Rigolettom oslávia košičania 200 rokov od narodenia Verdiho

Rigoletto bol témou košického Klubu priateľov opery


 
 

 

Diskusná téma: Rigoletto sa do Košíc vrátil vo veľkom štýle

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk