Sila a slabosť idú ruka v ruke

25.03.2013 21:41


Dialógy karmelitánok, najrozsiahlejšie Poulencova opera mala slovenskú premiéru 22. marca 2013 v opere Štátneho divadla Košice. Z hľadiska dramaturgie ide o veľmi zaujímavý titul. Opera ŠD má už druhý rok internú dramaturgičku a aj vďaka tomu je jej repertoár pestrejší a zaujímavejší. Dialógy karmelitánok je v poradí druhou premiérou opery ŠD a uviedla sa pod záštitou Mons. arcibiskupa Bernarda Bobera.

 

 

Dialógy karmelitánok, ŠD Košice, 2013

Foto: Joseph Marčinský

 


Dialógy karmelitánok je pomerne nová opera, jej svetová premiéra sa paradoxne konala v taliančine v roku 1957 a až pár mesiacov na to mala premiéru v pôvodnej verzii, vo francúzštine v Paríži. Libreto napísal Emmet Lavery a to podľa novely Gertudy le Fort Posledná na popravisku, ktorá bola spracovaná v hre G. Bernana. Jedná sa o veľmi citlivý príbeh z čias francúzskej revolúcie. Ústrednou postavou príbehu je mladé dievča, Blanche, ktorá sa rozhodne vstúpiť do rádu karmelitánok ako únik pred vonkajším svetom, kde nedokáže žiť. Dočasné útočisko jej poskytne kláštor karmelitánok, z ktorého sa rozhodne ujsť po tom ako vypukne revolúcia a karmelitánkam hrozí nebezpečenstvo. V závere, kedy sú všetky karmelitánky vydané na smrť pod gilotínou, za nimi prichádza Blanche, verejne priznáva, že aj ona je jednou z nich a umiera ako posledná. Mladá režisérka a dramaturgička opery ŠD KE, Linda Keprtová, spojila vo svojej réžii prvky tradičné i moderné. Veľmi pôsobivo zobrazila dva svety, svet reálny a „iný svet“. Jej režijná koncepcia stála na myšlienke, že sila a slabosť idú ruka v ruke. Postava Blanche, ktorá je počas celej opery v strachu, uteká pred svetom, ktorému sa v závere postaví. Niet pochýb, že ide o veľmi emocionálny príbeh, ktorý sa režisérka snažila ešte podporiť. Linda Keprtová veľmi dobre vystihla tragiku. Najemotívnejšou scénou bol záver opery, kde postupne jedna karmelitánka za druhou umierajú pod gilotínou. Miestami až hororovú atmosféru umocňovalo svietenie na minimalistickej scéne, ktorej autorkou je režisérka sama. Práve strohosť a minimalizmus nielen scény, ale aj kostýmov Danice Hanákovej a rekvizít korešpondovalo s prísnosťou rádu karmelitánok.
 

 

Dialógy karmelitánok, ŠD Košice, 2013

Foto: Joseph Marčinský

 


V inscenácii sa prelínalo realistické herectvo hlavných postáv so štylizovaným herectvom zboru. Výraznou stránkou bolo využívanie symbolov (stoličky, bábika či kríž). Postavu Blanche v ten večer stvárnila česká sopranistka Lucie Kašpárková, ktorá zažiarila svojim lyrickým sopránom. Výkonov, ktoré stojí zato spomenúť bolo viacero. Jeden z najlepší podala Adriana Hlavsová, v postave umierajúcej matky predstavenej. Vo veľmi expresívnej scéne šialenstva a smrti stihla predviesť plastickosť svojho hlasu a emotívnosť hereckého výrazu. Lucie Hilscherová, ktorá stvárnila postavu matky Márie má nádhernú farbu hlasu a v daný večer ju predstavila v plnej kráse. Z karmelitánok vynikali aj Michaela Varády ako sestra Konstance, či Michaela Bregantin ako sestra Jeane a Tatiana Paľovčíková ako Madame Lidione. V hlavných mužských postavách, brata a otca Blanche sa predstavili, Zsolt Vadász a Marián Lukáč. Tenor Zsold Vadás postavu Chevaliera de la Force po speváckej a hereckej stránke zvládol veľmi dobre a to isté možno povedať o  Mariánovi Lukáčovi, ktorý vystihol dramatickú polohu markíza de la Force. Hudobné naštudovanie opery realizoval hosťujúci dirigent Ondrej Olos. V jeho naštudovaní vysoko dramatické vrcholy kontrastujú s intímnymi okamihmi. Poulencova hudba obsahovala až mrazivo-desivé momenty predovšetkým v orchestrálnych medzihrách, čo si Olos veľmi dobre uvedomil.

 

 

Dialógy karmelitánok, ŠD Košice, 2013

Foto: Joseph Marčinský


Na záver už stačí len dodať, že Dialógy karmelitánok majú za sebou úspešnú premiéru a verím, že sa stanú divácky atraktívnou inscenáciou.

 

Autor recenzie: Daniela Petrovská, študentka muzikológie v Brne

 

článok zaradený do: Recenzie, prečítali sme

 

Tip na kliknutie

 

Dialógy karmelitánok v košickej opere sú v plnom prúde

Premiéra opery Dialógy karmelitánok v Košiciach pod záštitou arcibiskupa

Linda Keprtová: Opera Dialogy karmelitek si v sobě nese půvab a kouzlo něčeho mimořádného.

Francis Poulenc: Dialógy karmelitánok

90 účinkujúcich v Dialógoch karmelitánok

Slovenská premiéra opery Dialógy karmelitánok v Štátnom divadle Košice

 

 

Diskusná téma: Sila a slabosť idú ruka v ruke

S&S

Autor 03.04.2013
Objektivitu a nezaujatost, nazvem to ak chcete recenzie, by mohol vysvetlit samotny autor. Ak by mu na tom len trosku zalezalo. Naopak, mne su adresovane obvinenia z jedovatosti, zatrpknutosti, neukojenosti. Okrem toho, reagujem na recenziu, nie na reakciu. Aj ked obe su vysledkom subjektivneho vnimania, ta prva ma vyssiu tzv. pridanu hodnotu, je mienkotvorna a teda by mala byt vysledkom pohladu spracovaneho skusenym recenzentom a tak odpublikovana . Takymto, pri vsetkej ucte, sl. Petrovska, nie je. Mne neide o to, aby sa nepisalo, skor opacne, ale...recenzia je recenzia, a studentska seminarka, je studentska seminarka. Preto, sl. Petrovska, Fullhade, otvorme oci, usi, Full HD!

Re:S&S

Fullhade 04.04.2013
Skusenym recenzentom sa stane niekto len vtedy, ked raz niekde zacne a dostane prilezitost... o tom tolko! Slecnu Petrovsku nepoznam ,ale fandim jej aby sa nedala odradit takymito( pre mna) bludmi. Usi mam chvalabohu dobre a otvorene spolu s ocami. Predstavenie pre mna bolo priblizne take ako napisala recenzentka. V beznych mediach sa pisu podstatne vacsie nezmysli a amaterciny a este sa aj dobre predavaju :))

Blahoželám košickému súboru!

Fullhade 02.04.2013
Ja osobne som sa potešil recenzii tohoto predstavenia. Akceptujem právo každého na vlastný názor. Jedovaté príspevky odrážajú len neukojené a zatrpknuté egá niektorých ľudí a vlastne tak trošku aj situáciu v malom Slovenskom opernom svete :). Opera sa mi veľmi páči a myslím si že je určite prínosom pre všetkých v súbore aj napriek ich občasnému šomraniu :)). Dáme ktorá písala tento článok držím palce a prajem veľa optimizmu do práce, lebo každý nový hlas je pre operu prínosom.

recenzia

Opera Slovakia 28.03.2013
Dovoľte prispieť do tejto tejto diskusie. Recenziu pána Ungera si nájdete na webe operaplus.cz. Pán Unger je pravidelným prispievateľom operaplus a keďže prevádzkovateľ portálu operaplus nedovolil preberanie ich recenzií na náš web ani do časti Recenzie, prečítali sme.., nemôžeme v rámci seriózneho prístupu zverejniť jeho recenziu. Opera Slovakia chce dať priestor aj novým recenzentom z radov študentov, ktorých je ako šafránu a len publikovaním sa vyprofilujú. Mladí potrebujú príležitosť, tak im ju dajme. Koniec koncov, názor tejto študentky je názorom v demokratickej krajine. Opera Slovakia je nezávislý portál, ktorý ponúka priestor pre široký okruh publicistov a snažíme sa priniesť aj viac recenzií k jednotlivým dielam práve z dôvodu viacerých uhlov pohľadu. Každý čitateľ si tak nájde texty toho publicistu, ktorý mu vyhovuje.

S&S

Autor 26.03.2013
Žasnem nad tým, ako sa dá v súčasnosti písať recenzia. Podľa rukopisu vidno, že Daniela Petrovská má výborný sluch, dokáže počúvať - silných našepkávačov, ktorí zapredali košické operné divadelné prostredie cudzím "vtierkam" moravskočeského gulášu. Daniela otvorte konečne oči aj uši!!!

Re:S&S

Pozorovateľ 27.03.2013
Nevinil by som sl. Petrovskú za to, že jej schopnosti poslucháčske i divácke sú na takej či onakej úrovni, ani by som ju neodsudzoval za to, že jej vyjadrovacie dispozície ešte nedosiahli úroveň ( veľmi priemerný študentský výkon na tému Recenzia ) hodnú uverejňovania v priestore, ktorý je mienkotvorný. Skôr v tom vidím záujem pána Vongreja zavesiť sem aspoň široko-ďaleko jedinú reakciu, nech už je akákoľvek. Otázka, prečo je tu tento stav, je na dlhšiu diskusiu a v diskusii ako vieme sa niekedy i nepríjemne iskrí. Tým sa kruh uzatvára - ku každej téme je tu otvorené diskusné okno ale nikto nediskutuje. Ľudí pália totiž iné problémy, o ktorých by radi rozprávali tak aby sa o nich každý dozvedel. Lenže to by sa mohlo začať iskriť a to je nežiadúce.

Re:Re:S&S

Autor 28.03.2013
Obviňovanie? Prosím Vás, recenziu dotknutej inscenácie od p. Ungera si tu neprečítate. Prečo asi? Nie preto, aby ľudia okolo 3 operných domov na SK čítali práve tieto nezmysly, ba až konšpirácie?

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk