SND prezentovalo svoje plány

02.03.2013 14:43

 

Bratislava

 

Vedenie Slovenského národného divadla prezentovalo pred novinármi svoje plány a vízie do najbližšieho obdobia. Okrem predstavenia nasledujúcich dramaturgických plánov všetkých troch divadelných súborov generálny riaditeľ Marián Chudovský informoval aj o doterajšej činnosti a o plnení koncepcie, s ktorou vyhral konkurz na pozíciu šéfa SND.

 

 

Vedenie SND

foto: Ľudovít Vongrej

 

V úvode tlačovej konferencie na pôde SND generálny riaditeľ uviedol, že dôvodom na jej zvolanie bolo priebežne informovať novinárov o plnení koncepcie, s ktorou vyhral konkurz na pozíciu šéfa SND, ako aj v predstihu predstaviť nasledujúce dramaturgické plány všetkých troch divadelných súborov.

 

Marián Chudovský počas svojho sedemmesačného pôsobenia v SND sformoval vedenie, pracovné tímy a zaoberal sa aj formovaním organizačných štruktúr inštitúcie. V SND nedošlo k hromadnému prepúšťaniu, ale k racionalizácii a kumulácii pracovných funkcií, a tak namiesto pôvodného počtu 927 zamestnancov zamestnáva v súčasnosti okolo 900 ľudí. Ekonomická situácia SND, ktorá bola pri príchode súčasného vedenia v mínusových číslach sa zlepšila. Dlh divadla, ktorý pred siedmymi mesiacmi predstavoval sumu vo výške cca 700 000 EUR sa podarilo ku koncu minulého roku rôznymi, aj nepopulárnymi opatreniami znížiť na cca 17 000 EUR. Marián Chudovský uviedol: ,, Aj napriek tomu, že sme ešte stále v červených číslach, verím, že uplatňovaním ďalších úsporných opatrení to číslo vyrovnáme a prejdeme do normálnych čísel.“

 

Ku koncepcii rozvoja SND patrí aj autonómnosť všetkých troch divadelných súborov. To znamená, že každý riaditeľ súboru má voľnú ruku, či už v dramaturgii alebo v pridelených financiách. Zároveň pán Chudovský s odstupom času vyjadril spokojnosť s nastaveným riadením a smerovaním všetkých divadelných súborov.

 

Generálny riaditeľ vidí priestor pre umeleckú konfrontáciu aj vo väčšej otvorenosti voči divákom, ako aj voči iným divadelným súborom. Takýto priestor sa už raz vytvoril v čase šéfovania Mariána Chudovského v rokoch 2002 až 2006, kedy sa v SND konali dva ročníky medzinárodného Festivalu hudobného divadla v roku 2004 a 2006. ,,Radi by sme na to nadviazali v roku 2014. Hosťujúce súbory sú už prijímané aj v súčasnosti počas celej sezóny, ale diváci si to tak neuvedomia, ako keď to skoncentrujeme napr. do dvoch týždňov. Táto výzva do budúcnosti patrí aj pánovi Polákovi z činohry SND“, uviedol Marián Chudovský.

 

Generálny riaditeľ na základe svojej koncepcie rozvoja SND aj naďalej trvá na pevnom a jasne vyprofilovanom charaktere dramaturgickej práce.

 

SND sa vráti k tradícii vydávania ročenky s podrobnými dramaturgickými plánmi tak, ako to bolo za čias, keď stál Marián Chudovský na čele Opery SND (2002-2006). Pripravuje sa tiež publikácia zo zákulisia s fotografiami z prípravy inscenácií od fotografov, s ktorými SND spolupracuje, ale aj s fotografiami zhotovenými priamo niektorými umelcami.

 

V ďalšej časti tlač. konferencie predstavili šéfovia jednotlivých súborov svoje dramaturgické plány na nasledujúce sezóny, ako aj svoje stredno - až dlhodobejšie vízie. Pre náš portál Opera Slovakia podrobnejšie informujeme o plánoch Opery SND, ktoré predstavil jej riaditeľ a šéfdirigent Friedrich Haider.

 

Opera SND vo svojom dramaturgickom rozvrhu zohľadňuje na jednej strane aktuálny repertoár, ktorý preberá z predošlých sezón, na druhej strane sa usiluje dať programovej ponuke operného domu výrazné nové akcenty.

 

Po úvodných slovách riaditeľa Opery SND, ktoré venoval jeho pokročilým znalostiam slovenského jazyka a bližšom zoznámením sa s mestom, krajinou a súborom, informoval o krátkodobých, ako aj dlhodobých vyhliadkach a dramaturgickom pláne na najbližšie obdobie.

 

Friedrich Haider, riaditeľ a šéfdirigent Opery SND

 

,, Potreboval som istý čas, aby som sa zorientoval a spoznal túto inštitúciu zvnútra. Priamo od pána ministra kultúry som dostal explicitné poverenie, aby som súbor viedol k lepšej úrovni, rastu a aby som ho viedol aj k spôsobilosti viac sa etablovať v medzinárodnom kontexte.“

 

 

Šéf Opery SND sa vyjadril, že by mal nastať posun  k priamejšej komunikácii s opernou kritikou, pretože je súčasťou verejnosti, pre ktorú SND pripravuje svoje produkty.

 

,,Ak človek naskočí do idúceho vlaku, ako v tomto prípade, keď preberáme alebo nastupujeme do sezóny, ktorá už beží, alebo ktorá bola naplánovaná a je v pohybe, človek musí veľmi dobre zvážiť, čo a kedy môže meniť a čo za žiadnych okolností. Ak človek vymení príliš veľa priečok v dome, ktorý má byť renovovaný, môže sa ten dom aj zrútiť. Sú tu záväzky v podobe kontraktov, prípadne ústnych dohovorov, ktoré sa v slušnej spoločnosti rešpektujú. Ak chce byť operný dom solídnym partnerom, musí tieto vzťahy rešpektovať. Proces zmeny bude jednoducho rozložený vo väčšom časovom pásme, niektoré veci som zmenil v prvých troch dňoch, niektoré veci za tri mesiace a meniť sa bude aj naďalej.“

 

Pán Haider pripomenul, že rozhodnutia robí vtedy, keď je o nich sám presvedčený a v tom momente, ktorý sám volí.

 

,,Veľa sa hovorí o dramaturgii. Čo je to vlastne dramaturgia? To je v opere otázka. Dá sa urobiť aj tak, ako ju robia niektorí intendanti: nalistujú si operný lexikón a povyberajú diela, ktoré sa im pozdávajú, ale takto nevzniká skutočná dramaturgia. Na druhej strane sú tu diela, ktoré sa častejšie opakujú, ale ony sa opakujú práve preto, že sú geniálne a majú vždy čo priniesť, tak ako Rigoletto, Traviata, Barbier zo Sevilly. Majú nadčasový charakter a je úlohou a poslaním každého umelca, aby sa im postavil a vyrovnával sa s nimi vždy a opäť nanovo. Je oveľa jednoduchšie dirigovať Charpentierovu Louisu ako známe dielo. Čím viac sa dielo uvádza, tým je  populárnejšie a pozná viac interpretácií, Priestor pre každého nového interpreta veľmi známeho diela je oveľa užší a my ho volíme preto, aby sme do tohto priestoru našli kľúč. Toľko k dramaturgii opery, ktorá určite bude prinášať aj veľmi populárne diela, ktoré tu už boli a sú, ale aj menej známe, poprípade také, ktoré tu ešte vôbec nezazneli.

 

Zopár slov k mojej práci: veľa pracujem s orchestrom a súborom, urobili sme určitý pokrok, ale ešte to nie je to, čo očakávam. Svoje aktivity musím deliť medzi písací stôl a dirigentský pult. Mnoho práce treba od základu zmeniť, ošetriť, naštartovať a to vyžaduje skutočne viac priestoru a času. Jedným z procesov, ktoré budú pokračovať aj v budúcej sezóne, je tendencia zužovať sólistický súbor. Jednak z kvalitatívnych dôvodov ale aj preto, že sólisti predstavujúci určitú úroveň potrebujú viac príležitostí. Takže miesta, ktoré ostanú by som nechcel hneď nanovo obsadzovať v pevnom úväzku, ale pozývať hosťujúcich umelcov. Musíme ešte viac zvýšiť úroveň vokálnych sólistov, ale musím zároveň pripomenúť, že máme aj skutočne excelentných, vynikajúcich umelcov – spevákov.

 

V januári som takmer celý mesiac dirigoval v Berlíne, a nielenže som tam videl perspektívnych spevákov, ale mal som možnosť trošku bližšie spoznať aj operné štúdiá. A našiel som tam aj skutočne senzačného tenora z Kórey. V tejto práci pokračujem a snažím sa vyhľadávať mladé talenty, ktoré by sme tu doma vedeli prezentovať. Samozrejme, z finančných dôvodov nemáme celkom voľné ruky, ale dúfame, že nájdeme riešenie.

 

Nechcel by som pozývať zahraničných dirigentov, ale radšej by som dal viac príležitostí kvalitným domácim kádrom. Hosťujúcich dirigentov navrhujem volať iba v prípade, ak sú to výnimočné, excelentné osobnosti a ak je priveľa roboty, aby sa nám celá organizácia neprevrátila hore nohami. Rád by som prezentoval aj jeden svoj objav, slovenského dirigenta Petra Valentoviča, ktorý posilní dirigentov v Slovenskom národnom divadle. Pracuje v jednom z najlepších operných domov, vo Viedenskej štátnej opere a skutočne tam urobil úžasný dojem. V priebehu dvanástich dní preberal predstavenie baletu SND a dirigoval jeho predstavenie. Peter Valentovič, ktorého volám Peter Talentovič.

 

 

 

 

Nie je žiadnym tajomstvom, že operný dom nemá dobrú návštevnosť, ktorá sa pohybuje v rozmedzí zhruba 50 – 60 percent. Nanešťastie to súvisí aj so zlými skúsenosťami ľudí. Pýtam sa, ako je možné, že pri takom svetoznámom spevákovi, ako je Leo Nucci, nebolo auditórium plné. Možnože je problém aj v tom, ako ľudia vnímajú operné umenie alebo umenie vôbec. Príliš veľa ľudí v ňom vidí čosi konzervatívne, nesúvisiace s dneškom. A samozrejme, mnohé spôsobil aj  prepad hodnotového rebríčka, ktorého sme svedkami všade, nielen na Slovensku. Lacná zábava dominuje. Musím poblahoželať pánovi Polákovi k Barbierovi zo Sevilly, ktorého neprezentoval len lacnými gagmi a lacným humorom, ale vlastne istým spôsobom reflektoval spôsob, ako ľudia dnes vnímajú vážne umenie. Keď vietor a búrka strhne strechu z divadla, prominentné publikum vytiahne parazóly, ale herci a speváci sú tí, ktorí musia hrať ďalej aj v daždi. A o mnohých veciach ani nehovorím a myslím si, že je to skvelá inscenácia.

 

 

Rád by som sa veľmi aktivizoval aj v práci s mladším publikom a deťmi. Včera som mal rozhovor s pánom Mistríkom z Komenského univerzity a práve sme sa dohodli, že aj na tejto pôde sa budeme snažiť spopularizovať operné umenie, ale samozrejme že sa to bude spojí aj s inými školami. V nasledujúcej sezóne budeme mať dva detské projekty a to je viac v porovnaní s okolitými opernými divadlami. Najskôr to bude detská verzia opery Gaetana Donizettiho Nápoj lásky. Populárny herec Martin Vanek pre nás vytvoril interaktívnu verziu, v ktorej sa bude pokúšať vtiahnuť deti do operného predstavenia a veľa hovoriť aj o opernom divadle ako takom. Ďalším projektom je dielo Karneval zvierat od Camille Saint-Saënsa. Tu chceme vytvoriť komornú produkciu, s ktorou sa budeme môcť voľnejšie pohybovať, možno aj vonku, alebo aj niekde vo foyeri, jednoducho nejaký mobilný inscenačný tvar. Viem, že je to dlhodobejší proces, kým človek niečo dosiahne, ale chcem na tom veľmi intenzívne pracovať.

 

Mojím posledným želaním je, bolo aby sme k obligátnym štyrom premiéram pridali ešte čosi, aspoň piatu premiéru, a prial by som si ešte viac. Potrebujeme viac zmeny, viac pestrosti, pretože vieme, že tituly sa veľmi rýchlo obohrajú a po troch, štyroch sezónach strácajú svoju atraktivitu.

 

Prvou inscenáciu nasledujúcej sezóny bude opera Rigoletto, ktorú venujeme dvojstému výročiu narodenia Giuseppe Verdiho. Veľmi by sme si priali a tam aj mierime, aby to bola profilujúca a moderná inscenácia, ktorá bude komunikovať s dnešným publikom, ale na druhej strane nebude samoúčelná, nelogická a nezmyslená ako sa s tým človek nezriedka stretáva pri moderných inscenáciách. Bol by som rád, aby si pri tejto produkcii ani 15. - 16. ročný návštevník nepovedal, že je to len titul pre jeho babičku, ale aby ho nejakým spôsobom zaujala. Režísérom je Martin Schüler, toho času generálny intendant divadla v Cottbuse a je žiakom legendy Ruth Berghaus. Režiroval na rôznych nemeckých scénach a práve teraz režíruje Wagnerovu operu Súmrak bohov. Scénografom je jedna z veľkých osobností nemeckého výtvarného umenia, scénograf a zárovaň aj architekt Hans Dieter Schaal. Premiéra bude 4. októbra 2013.

 

Ďalšou premiérou, uvedenou 8. novembra 2013, bude svetová premiéra opery Ľubici Čekovskej Dorian Gray na známy námet Oscara Wildea. Libreto spracovala Kate Pullinger. Režisérkou bude mladá umelkyňa Nicola Raab, ktorá sa v súčasnosti veľmi presadzuje na zahraničných scénach. Dirigentom je mladý, veľmi talentovaný anglický umelec Christopher Ward, teraz asistent dirigenta Kenta Nagana v Mníchovskej štátne opere, kde už pracoval na veľkých operných partitúrach, čiže stretne sa tu internacionálny tím. Opera bude uvedená v svetovej premiére, keďže je to nové dielo autorky a taktiež zaznie v rámci medzinárodného festivalu World music days, ktorý bude po prvýkrát organizovaný v Bratislave, zároveň samozrejme vo Viedni, ale aj v Košiciach.

 

Treťou premiérou, ktorú uvedieme 31. januára 2014, bude Bohéma od Giacoma Pucciniho, bude to remake produkcie Lipskej opery v réžii Petra Konwitschneho. Vieme, že toto dielo je stále v repertoári, ale v klasickejšom podaní, a reflexia je veľmi slabá, jednoducho táto inscenácia má slabú návštevnosť. Nová produkcia bude veľmi poetická, zároveň jednoduchá, nasmerovaná na charaktery a na psychologické profily postáv, takže si od nej veľa sľubujeme. Scénografom a kostýmerom je Johannes Leiacker.

 

Ďalším titulom bude La Clemenza di Tito od W. A. Mozarta, dielo, ktoré bude mať slovenskú premiéru, keďže tu nebolo ešte nikdy uvedené. Táto premiéra súvisí aj s mojim osobným zámerom pestovať mozartovskú literatúru, pretože si myslím že sú to geniálne diela, ktoré majú byť nepretržitou súčasťou opernej prevádzky vyspelého operného domu. Režisérom je Jiří Nekvasil, ktorý je u nás dobre známy, scénu navrhne Daniel Dvořák, kostymérkou je Mária Fulková.

 

Poslednou premiérou 23. mája 2014 bude Piková dáma P. I. Čajkovského v hudobnom naštudovaní dirigenta Rastislava Štúra, ako režisér príde do opery hosťovať pán generálny riaditeľ Marián Chudovský. V inscenačnom tíme sú ďalej scénograf Jaroslav Válek a kostýmový výtvarník Peter Čanecký.

 

Čo sa týka budúcich sezón, máme už rozhovory s významnými osobnosťami svetovej opery, s významnými režisérmi, keď to zoberiem od konca, tak spomeniem Jonathana Millera, s ktorým som mal včera dlhý rozhovor a ktorý by bo Bratislavy rád prišiel inscenovať nejakú operu, potom je to Jürgen Flimm, toho času intendant berlínskej opery Unter den Linden s ktorým sa tiež dohovárame na nejakom zaujímavom titule, ďalej je to David Radok, vynikajúci český režisér, ktorý nás navštívil a s ktorým to vyzerá aktuálne na nejakú spoluprácu v najbližšom období a prirodzene Peter Konwitschny, ktorého už Bratislava pozná, ale tentoraz s ním plánujeme novú produkciu. Predmetom našej spolupráce by mala byť Janáčkova opera Věc Macropulos.“

 

Okrem týchto premiér, bude aj obnovená premiéra hudobnej drámy Eugena Suchoňa Svätopluk ako otváracie podujatie novej opernej sezóny v réžii Juraja Jakubiska, diriguje Dušan Štefánek. Dielo uvedie SND pri príležitosti 20. výročia úmrtia autora a súčasne ako svoj príspevok k oslavám 1 150. Výročia príchodu Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu.

 

V závere vám ponúkame prehľad pripravovaných inscenácii Činohry a Baletu SND.

 

ČINOHRA:

G. Flaubert - Madame Bovary, E. Gindl - Karpatský thriller, Ch. Brontëová - Jana Eyrová, E. Labiche - Slamený klobúk, J. Littnell - Láskavé bohyne, J. von Düffel / T. Mann – Buddenbrookovci, Kol. autorov - Desatoro, D. Hevier - Lemuel Gulliver.


BALET:

P. I. Čajkovskij – Luskáčik, Y. Vámos podľa W. Shakespeara - Sen noci svätojánskej

 

viac info na: www.snd.sk

 

 

Pripravil: Ľudovít Vongrej / Bratislava / 2. marca 2013

 

článok zaradený do: Operné správy

 

 

Diskusná téma: SND prezentovalo svoje plány

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk