Terézia Ursínyová: José Cura ako Otello

01.03.2012 08:26

 

Od premiéry novej inscenácie Verdiho štvordejstvovej opery Otello (21.-22.10.2011) v Slovenskom národnom divadle sa čakalo na ideálneho predstaviteľa titulnej postavy. Napriek snahám domácich i hosťujúcich tenoristov počas premiér sa podarilo naplniť očakávania ideálneho Otella až hosťovaním argentínskeho tenoristu svetového mena José Curu.

 

 

Otello SND 11.2.2012

Na fotografii: José Cura, Adriana Kohútková
(Autor fotografie: Alena Klenková, 2012)

 

 

Spieval už na minuloročnom Plese opery v Novej budove SND, kedy sa zrodila idea, pozvať tohto speváka najslávnejších svetových operných domov, dramatického tenoristu prvej triedy, do vtedy ešte len plánovanej inscenácie SND. Napriek istým ťažkostiam (voľné termíny umelca... atď.) sa podarilo zabezpečiť na jeho vystúpenie v SND dokonca dva dátumy: 11.2.a 2.3.2012 + nečakané, no o to milšie vystúpenie J. Curu v plesovej scéne Netopiera (9.2.). Cura je totiž osobnosť, ktorá pri všetkej svetovej sláve zostala „normálnym“ mužom s charizmou šarmantného bohéma, pristupujúceho i na podobné nápady vedenia SND.

 

José Cura / SND, Kryštálový ples, 2011

Foto: Anton Faraonov

 

Už vnímanie atmosféry hľadiska pred prvým hosťovaním J. Curu v bratislavskom Otellovi 11.2., bolo vzrušujúce: do posledného miesta preplnená Sála opery a baletu SND, veľké očakávania, v mnohom výnimočné obecenstvo.... Nástup hosťujúceho speváka na javisko – aj keď to nebýva zvykom – privítali diváci potleskom, čo určite „nabudilo“ všetkých účinkujúcich, nielen J. Curu. Predstavenie dirigoval Ondrej Lenárd, ktorý dodal Otellovi - premiérou počnúc, dňom slávneho hosťa pokračujúc - partitúre maximum oddanosti: v priam koncertnej zvučnosti, farebnosti nástrojových skupín, interpretačnej súhre, pochopení a vyladení orchestra, sólistov a zboru, prispôsobení sa farbe a nosnosti jednotlivých hlasov sólistov – navyše nie v ideálnej akustickej sále. Menšia nervozita medzi orchestrálnou jamou a javiskom sa po l. dejstve stratila, a tak sme mohli v hudobnej plnosti vychutnávať drámu lásky, otrávenej démonom zla. José Cura odmietol na sebe výpravné plášte, turbany a iné doplnky kostyméra Josefa Jelínka z pôvodnej podoby inscenácie: hral a spieval v  štylizovanom, viac civilnom než historickom oblečení, čo ešte viac priblížilo adresnosť diela smerom k dnešku: o rozklade osobnosti pod vplyvom intríg a stále prítomného (možného) zla. Curov Otello je krásny, charizmatický, prešedivený zrelý muž (nie prehnane zamaskovaný Maur), ktorého moc, sila i vrúcna láska k Desdemone pod vplyvom Jágovho intrigovania dostáva postupne negatívne, no rovnako vášnivé siločiary. Je to nielen vynikajúci spevák ale i herec, ktorý vie, ako dávkovať gestá v minimalistickej, ale účinnej miere.

 

 

Otello SND 11.2.2012

Na fotografii: José Cura, Adriana Kohútková, Martin Malachovský
(Autor fotografie: Alena Klenková, 2012)

 

 

Tak, ako dokáže stíšiť hlas do zvnútorneného mezza voce, aby ho postupne premenil na búrku tónov, dokáže aj zahrať metamorfózy svojich citov. Nezabudnuteľný bol napríklad obraz v 2. dejstve, kde priam zmrazený počúva Jagove plazivé intrigy, pričom mu „hrajú“ v nervóznych pohyboch iba ruky na stole, aby v závere dejstva prepukol do hnevu, ktorý ho privádza do bezvedomia. Alebo malé gesto vzdoru a hrozby Maura voči krížu v 4. dejstve, pred ktorým sa modlila Desdemona.... Vypovedalo viac o rasovom, náboženskom a psychickom rozklade kedysi mocného muža, než ďalšie vyústenie tragédie. José Cura sa stal ikonou bratislavskej inscenácie. Tam, kde je dokonalosť, ťažko hľadať jednotlivosti. Zažili sme komplexný dojem z naplnenia Verdiho geniálnej opery rovnako veľkým interpretom. Jago v podaní Dalibora Jenisa bol Curovi dôstojným hereckým partnerom, hoci niekedy chýba v jeho hlase plnší, uvoľnenejší tón. Adriana Kohútková bola Desdemonou, ktorá presvedčila množstvom výrazových speváckych i hereckých odtieňov.

 

TERÉZIA URSÍNYOVÁ

prečítané: Literárny týždenník č. 7-8 /2012, dátum 29.2.2012,str. 15

 

súvisiace články

Argentínsky svetoznámy tenor José Cura pricestoval do Bratislavy

José Cura: Frustrovalo ma byť sexsymbolom opery

SND Bratislava: José Cura vytesal z Otella drama

José Cura: Ak by nám Verdi nemal čo povedať, neuvádzali by sme ho


 

 

Diskusná téma: Terézia Ursínyová: José Cura ako Otello

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk