Vladimír Blaho: Bršlíkov recitál v Bratislave

06.06.2012 12:14

 

Recenzia

 

Sú tenoristi, ktorí si myslia, že na city publika sa dá zaútočiť len spievaním Nessun dorma alebo Di quella pirra. Tí rozumnejší, ktorí dokážu odolať tlaku manažérov či vlastnej ješitnosti, vedia, že to tak nie je. Medzi nich patrí aj Slovák Pavol Bršlík, ktorý sa ako v poradí druhý predstavil v Redute v rámci cyklu Veľké slovenské hlasy organizovanom agentúrou Kapos (v spolupráci s agentúrou House of Music) 5. júna.

 

 

Pavol Bršlík

Foto: Stanislava H.Hricová

 

 

Inteligencia speváka sa prejavuje už v tom, aký program dokáže zostaviť pre svoj recitál. Bršlík odolal tlaku, aký často pociťujeme pri otváracích koncertoch sezóny v budove SND, kde zaznievajú hlavne notorické „trháky.“ Pôvodne mozartovský, dnes už aj čiastočne belcantový tenor (čiastočne preto, že niektoré vysoké rossiniovské party alebo Donizettiho Tonio z Dcéry pluku sú pre jeho v rozsahu mierne limitovaný tenor zatiaľ zakliate) zostavil spolu so šikovným izraelským klavíristom Amirom Katzom ozaj pútavý program zodpovedajúci momentálnemu štádiu spevákovho umeleckého vývoja. Snaď okrem Ferrandovej árie z Cosí fan tutte, Alfredovej árie z Traviaty a Cileovej Arlezánky všetky ostatné čísla programu (ak nepočítame prídavky) boli novinkami, ktoré doteraz Slovensko obchádzali. Osobitne si cením zaradenie Belliniho a Lisztových piesní, ale aj efektnú Lalovu áriu z Kráľa z Ysu či Angelo casto e bel z Donizettiho (či skôr Salviho) Vojvodu z Alby.

 

 

Amir Katz, klavirista

 

Na rozdiel od väčšiny lyrických tenoristov Bršlík nie je typickým „výškarom“ pre trojčiarkovú oktávu, ale spevákom detailne si vypracúvajúcim interpretáciu každej piesne či árie. Zmysel pre štýl, dynamická mnohotvárnosť, schopnosť spevom vyjadriť obsah spievaného a citová zainteresovanosť na míle vzdialená od akademického prejavu, to všetko sú vzácne devízy tohto speváka. Mýlny názor, že Mozarta treba spievať vyslovene nadľahčeným, málo farebným tónom, tento špecialista na opery salzburgského rodáka vyvrátil svojou interpretáciou Ferrandovej Un aura amorosa spievanej spočiatku plným farebným tónom, a len v závere ozvláštnenej spievaním v mezzavoce. To je niekedy jediným diskutabilným bodom jeho interpretácie, keď sa občas začne príliš približovať k falzetu (najokatejšie v závere prvej časti árie z Lalovej opery, ale tu i tam aj inde). Na Bršlíkovom prejave vidno, že má za sebou spoluprácu s významnými dirigentskými osobnosťami, že sa vie poučiť aj zo zvukových nahrávok a že dokáže spievať nielen srdcom ale aj hlavou. Po náročných a efektne zaspievaných piesňach Liszta (Tre sonetti del Petraca) kvalitne zvládol aj tri nasledujúce árie, ktorým možno azda vytknúť len to, že v Donizettim i Cileovi sa nepísanými výškami v závere rozhodol spievať na efekt, čo mu až tak nesvedčí. Možno ho strhla atmosféra v koncertnej sále, ktorá sa zaslúžene stupňovala do nadšenia publika. To si vynútilo až tri prídavky.– Rossiniho Tarantellu, Donizettiho Una furtiva lagrima a priam dokonale odspievanú áriu Lenského z Eugena Onegina. V nej Bršlík vyvrátil názor, že výrazový diapazon lyrických hlasov je zákonite užší. Zostáva nám veriť, že spevák zostane čo najdlhšie pri interpretácii Mozarta, nižšie položeného predverdiovského belcanta, prípadne francúzskej lyrickej opery a vyhne sa tak osudu mnohých dnešných (v menšej miere aj minulých) spevákov, ktorí si nevhodnou voľbou repertoáru skrátili svoju umeleckú životnosť.

 

 

Autor: Vladimír Blaho                                           

 

     

Pavol Bršlík, tenor 

Foto: Milan Krupčík

 

           

 

Pavol Bršlík a Amir Katz: autogramiáda po koncerte v Bratislave

 

 

Veľké slovenské hlasy

5. júna 2012 Malá sála Slovenskej filharmónie v Bratislava
Pavol Bršlík, spev, Amir Katz klavír


program koncertu

1. časť


Alessandro Stradella :Pietà, Signore!


Wofgang Amadeus Mozart: Un’aura amorosa

ária Ferranda z opery Cosi fan tutte


Vincenzo Bellini:

Dolente immagine (Výber z cyklu Sei ariette da camera)
Malinconia, ninfa gentile Vanne, o rosa fortunata Bella Nice, che d’amore
Ma rendi pur contento Vaga luna che inargenti


Édouard Lalo: Vainement, ma bien-aimée

ária Mylia z opery Le Roi d’Ys


2. časť


Franz Liszt:

Tre sonetti del Petrarca, S. 270 (Pace non trovo)

Benedetto sia ´l giorno I vidi in terra


Gaetano Donizetti: Angelo casto e bel 

ária Marcella z opery Le duc d´Albe


Giuseppe Verdi: De´ miei bollenti spiriti

ária Alfreda z opery La Traviata


Francesco Cilèa: É la solita storia del pastore

lamento Federica z opery L´arlesiana

 

 

 

súvisiace články

Veľké slovenské hlasy: Koncert Pavla Bršlíka

Pavol Bršlík: Slovenské hlasy sú krásne

 

 

 

                                                                                         

 

 

Diskusná téma: Vladimír Blaho: Bršlíkov recitál v Bratislave

na zamyslenie

Eva 08.06.2012
Nádherný zážitok.
.................................
Otázka na usporiadateľov a štátne orgány:
Čo keby ministerstvo kultúry niečo pridalo súkromným agentúram a z malej sály by sa veľké slovenské hlasy presťahovali do veľkej sály?
Stretla som veľa sklamaných, ktorí nedostali na tento koncert lístky...

Re:na zamyslenie

Martin 08.06.2012
súhlasím a nielen do veľkej sály SF ale hlavne na javisko opery SND kde všetci títo kvalitní a špičkoví umelci patria!!!!!!!!!!!!!!!!!!

KONCERT

alica n 06.06.2012
vynikajúci zážitok, VDAKA

Re:KONCERT

fanusik 07.06.2012
potvrdzujem nas Pali je King

Pridať nový príspevok

Pridajte sa k nám a spoznajte svet opery

 

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk