Vladimír Blaho: Objavená operná hviezda

22.04.2012 21:20

 

Pravda len pre nás Slovákov. Lebo vo svete posledné roky basista Štefan Kocán spieva na najprestížnejších operných scénach ako sú Teatro Liceo v Barcelone, National Opera Paris, Bavorská štátna opera, no predovšetkým new-yorská MET a v decembri spieval aj na otváracom predstavení sezóny v milánskom Teatro alla Scala. Teraz Agentúra Kapos, ktorá už sprostredkovala bratislavským milovníkom opery operné hviezdy typu Floréza a Bartoliovú a agentúra House of Music prišla s myšlienkou cyklu koncertov slovenských operných spevákov úspešných v zahraničí. Otváracím podujatím cyklu bol práve koncert Štefana Kocána v Malej sále Slovenskej filharmónie (21.4).

 

 

Štefan Kocán

Foto: Milan Krupčík

 

 

Kocán je v konečnom dôsledku žiakom legendárneho Jevgenija Nesterenka, čo sa na jeho chápaní opernej interpretácie prejavuje dôrazom aj na výrazovú stránku spevu. V prvej časti koncertu spieval 6 piesní P.I. Čajkovského a Piesne a tance smrti M. P. Musorgského. Kým pri prvom skladateľovi sa striedali lyrické a vášnivé nálady, čo spevák adekvátne prenášal do dynamiky svojho prejavu, Musorgského piesne už svojou „drsnosťou“ si vyžadujú výsostne dramatický prejav, ktorý nerobil Kocánovi nijaké problémy. Jeho hlas je pomerne objemný, pekne sfarbený, vie spievať na efekt, ale aj ponoriť sa do obsahu interpretovanej skladby. Jednoznačne najlepšie sa jeho hlas vyníma vo vyššej strednej polohe, kde tón je mimoriadne úderný a široký. Po prestávke predniesol ešte šesť operných árií z rôznych štýlových období. Začal populárnou Ombra mai fu z Haendlovho Xerxesa a pokračoval áriou Sarastra z Čarovnej flauty, pri ktorej dokázal, že hoci bol pôvodne školený ako barytón, nízku polohu zvláda  dostatočne farebným tónom. K ruskej tvorbe sa potom vrátil v árii Gremina z Čajkovského Eugena Onegina a piesni Varlaama z Musorgského Borisa Godunova, kde sa opäť sústredil na výrazovú rovinu predlohy. Napokon v árii Fiesca z Verdiho Simone Boccanegru potvrdil, že ani spevnosť a legátový spev taký potrebný v talianskom repertoári mu nie sú cudzie, kým v efektnej árii dona Basilia z Rossiniho Barbiera zo Sevilly sa opäť pocitovo dokonale zžíval s interpretovanou postavou intrigána.

 

 

Napriek tomu že spevák je dnes asi vo svete slovenskou opernou jedničkou (jediný z našich umelcov spieva momentálne v Metropolitnej opere), k svetovej superkategórii mu ešte čosi chýba. Napríklad častejšie dynamické nuansovanie aj vo vyššej polohe a isté dopracovanie tónu vo výškach, ktoré sú niekedy málo koncentrované a kratšie držané a tiež niekedy zbytočné opájanie sa krásou tónu. To však nič nemení na tom, že môžeme byť na tohto slovenského basistu naozaj hrdí. Bolo by žiadúce, keby sa ho podarilo získať aj do niektorej z inscenácií opery SND a prezentovať jeho úspechy v zahraničí v médiách aspoň tak, ako sa to deje u niektorých iných našich operných (ale hlavne neoperných) spevákov.

 

 

Autor: Vladimír Blaho

 

súvisiace články

Štefan Kocán. V zahraničí oslavovaný, na Slovensku neznámy

Štefan Kocán: Rozhodol som sa byť spevákom

Rozhovor s umelcom

 

 

 

22. apríla 2012 / Bratislava                                                       

 

 

Diskusná téma: Vladimír Blaho: Objavená operná hviezda

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

Pridajte sa k nám a spoznajte svet opery.

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk