Vladimír Blaho: Veľkonočné Requiem so svetovým dirigentom

12.04.2012 07:35

 

K najvyhľadávanejším veľkým koncertným opusom bezpochyby patrí Verdiho Messa di Requiem, komponovaná pôvodne pri príležitosti smrti jeho predchodcu Gioachina Rossiniho, no ukončená a venovaná veľkému talianskemu spisovateľovi Alessandrovi Manzonimu, autorovi románu Snúbenci. Verdiho Requiem sme si opäť mohli vychutnať v SND.

 

Nello Santi, dirigent

 

Prvýkrát som počul v Bratislave Verdiho Requiem niekedy počiatkom šesťdesiatych rokov, no z interpretov si spomínam už len na Annu Martvoňovú a Imricha Jakubeka. Skladba sa potom pravidelne vracala do priestorov Reduty a neskôr aj do historickej budovy SND. Väčšinou to bol veľký sviatok pre všetkých milovníkov hudby. Naštudovanie Alda Ceccata so zahraničnými sólistami na rozhraní šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov nepatrilo k tým najvydarenejším, avšak o desať rokov neskôr Ondrej Lenárd mal k dispozícií vtedy exportnú zostavu domácich vokálnych sólistov – počeštenú Slovenku Gabiku Beňačkovú, vynikajúcu českú mezzosopranistku  Evu Randovú, k vrcholu svojich interpretačných schopností sa blížiaceho tenoristu Petra Dvorského a exportného koncertného speváka basistu Petra Mikuláša. Odvtedy som počul v Bratislave niekoľko naštudovaní Requiem, ktoré však nikdy (aspoň pokiaľ ide o sólistov) nepôsobili tak vyrovnane. Od čias kedy na BHS sopránový part odspievala čierna Američanka Michéle Crintonová, čo už je dobrých pár rokov, nevieme nájsť pre sopránový part v tejto skladbe ideálnu interpretku. Nebola ňou ani Sorina Munteanu, ktorá predtým tak zažiarila v Pucciniho Turandot, ani Ukrajinka Lara Biriukova s impozantným hlasom no dynamicky jednostrunne dramatickým spevom.


 

Ani tohoročné predvedenie Verdiho Requiem v novej budove SND, príznačne a veľmi vhodne naplánované na veľkonočné sviatky, nemalo v tomto smere šťastnú ruku. Výkon Talianky Adriany Marfisi bol len priemerný, speváčka má nepochybnú rutinu a kultivovanosť, hlavným problémom však bola malá hlasová sviežosť, ale tiež fakt, že speváčkin v objeme obmedzený fond a vo farbe skôr svetlý tón ju nútili k jednostranne lyrickej koncepcii. Tej sa prispôsobili – ale s podstatne zdarilejším výsledkom aj domáci speváci, mezzosopranistka Terézia Kružliaková  a basista Jozef Benci. Kým tá prvá len zopakovala svoj vysoko kultivovaný výkon z minulej interpretácie tohto partu, pričom sem-tam by sa zišlo aj trocha pridať na farebnosti a dramatickosti tónu, basista ma vyslovene prekvapil úžasným dynamickým rozpätím od jemných pián po razantné forte. Tenorista Miroslav Dvorský sa trocha vymykal z celkovej lyrickej koncepcie sólistického predvedenia, jeho farebný tenor znie krásne vo forte, ale v lyrickejších pasážach, ktorým má táto skladba neúrekom, bol malo presvedčivý a zvládal ich s istou námahou.


 

Mimoriadne veľký zástoj má v tejto skladbe zbor. Tentokrát (vari aj s ohľadom na málo vyhovujúcu akustiku sály) sa k zboru SND pridali aj speváci z Bratislavského miešaného zboru, takže o solídny výkon zborového telesa sa zaslúžili tak zbormajster SND Pavol Procházka ako Ladislav Holásek (BMZ). Napriek početnosti spevákov však vo vypätých dramatických vrcholoch by sa žiadal ešte podstatne údernejší zvuk.


 

Príchuť mimoriadnej udalosti však dodávala koncertu prítomnosť dirigenta. Doteraz sme v Bratislave nemali príležitosť stretnúť sa s dirigentmi svetovej extratriedy. Teraz vďaka šťastnej konštelácii prišiel Talian Nello Santi, ktorý v minulosti často sprevádzal dnešného riaditeľa opery Petra Dvorského ako speváka na najprestížnejších operných javiskách sveta. Santi už 54 rokov pôsobí v ako dirigent v Zürichu a napriek svojím 81 rokom je stále veľkým pojmom za dirigentským pultom. Potvrdil to aj pri svojom bratislavskom vystúpení (6. a 7. apríla), kedy pri úspornom geste dokázal preniesť napätie Verdiho hudby do zvuku orchestra i zboru, vygradovať najdramatickejšie miesta partitúry a na druhej strane vystihnúť aj kontemplatívne duchovné pasáže plné nežnej lyriky. Škoda len, že k dokonalému zážitku tentoraz chýbalo vyrovnanejšie kvarteto sólistov.

 

Autor: Vladimír Blaho

prečítané: www.noveslovo.sk

 

Giuseppe Verdi: Requiem
nová budova, Sála opery a baletu, 6. a  7. apríl 2012
 
Dirigent: Nello Santi a.h.
Zbormajster: Pavel Procházka
 
Soprán: Adriana Marfisi a.h.
Alt: Terézia Kružliaková
Tenor: Miroslav Dvorský, a. h.
Bas: Jozef Benci

 


súvisiace články

Slávny dirigent Nello Santi bude v SND dirigovať Requiem Giuseppe Verdiho

Ako dirigent som sa už narodil, tvrdí svetová hviezda Santi

Nello Santi: Verdiho Requiem je drámou ľudstva cez prizmu utrpenia Ježiša Krista

 

 

Diskusná téma: Vladimír Blaho: Veľkonočné Requiem so svetovým dirigentom

Requiem

operak 14.04.2012
Nello Santi bude mať 89 rokov 22.09.2020 !

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk