roky 1875-1899

Názov opery

Iné názvy

Autor hudby

Rok

Popis

-----------------------------------------------------------------------

1875-1899

 

 

Carmen

Bizet, Georges Georges Bizet

1875

Asi najslávnejšia francúzska opera vôbec. Premiéroví kritici boli šokovaní jej zmesou romantiky a realizmu.

https://www.youtube.com/watch?v=PQI5LtRtrb0

 

Siegfried

Wagner, Richard Richard Wagner

1876

Tretia časť Prsteňa hovorí, ako Siegfried premohol draka Fafnera, získal prsteň a oslobodil Brunhildu.

 

Súmrak bohov

Wagner, Richard Richard Wagner

1876

V závere Wagnerovho operného cyklu sa uplatní prekliatie prsteňa, Siegfried a Brunhilda umierajú a svet bohov zaniká.

 

La Gioconda

Ponchielli, Amilcare Amilcare Ponchielli

1876

Popri Verdiho Aide jediná talianska grand opera, ktorá sa udržala na medzinárodnom repertoári.

 

Hviezda

letoile orig. L'étoile

Hzabrier, EmmanuelEmmanuel Chabrier

1877

Komický kúsok popísaný ako „kríženec Carmen s Gilbertom a Sullivanym, v ktorom je zamiešané veľa Offenbacha“.

 

Samson a Dalila

Saint-Saëns, Camille Camille Saint-Saëns

1877

Wagnerom silne ovplyvnená francúzska opera.

 

Evgen Onegin

Czajkovskij, Petr Iljic Petr Iljič Čajkovskij

1879

Najpopulárnejšia Čajkovského opera založená na Puškinovom románe vo veršoch. Skladateľ sa silne stotožňoval s hrdinkou Tatianou.

 

Herodiada

Massenet, Jules Jules Massenet

1881

Toto spracovanie biblického príbehu Salome bolo zatienené operou Richarda Straussa na rovnakú tému.

 

Hoffmannove poviedky

Offenbach, Jacques Jacques Offenbach

1881

Offenbachov pokus o vážnejšie dielo zostal po jeho smrti nedokončený. Dnes však je to jeho najčastejšie uvádzané operné dielo.

 

Simon Boccanegra

Verdi, Giuseppe Giuseppe Verdi

1881

Verdi túto operu dvadsať rokov po prvom uvedení zásadne prepracoval.

 

Parsifal

Wagner, Richard Richard Wagner

1882

Posledná Wagnerova opera je „slávnostnou hrou“ na motívy legendy o Svätom grálovi.

 

Snehulienka

jarná rozprávka

Rimskij-Korsakov, Nikolaj Andrejevič Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov

1882

Jedno zo skladateľovych najlyrickejších diel.

 

Lakmé

Delibes, Léo Léo Delibes

1883

Opéra comique vsadená do indického prostredia so slávnym Jasmínovym duetom a koloratúrnou Zvonkovou áriou.

 

Le Villi

Puccini, Giacomo Giacomo Puccini

1884

Ranná Pucciniho opera s množstvom baletných čísel.

 

Manon

Massenet, JulesJules Massenet

1884

Jedna z Massenetových najpopulárnejších oper.

 

Cigánsky barón

Strauss, Johann mladší Johann Strauss

1885

Zámerom tejto operety bolo prispieť ku zmierneniu vzťahov medzi Rakušanmi a Maďarmi habsburskej ríši.

 

Hzovanstina

Chovanština

Musorgskij, Modest Modest Musorgskij

1886

Druhý veľký epos z ruskej histórie už Musorgskij pred smrťou nestihol dokončiť.

 

Kráľom proti svojej vôli

Kráľom proti svojej vôli

Hzabrier, Emmanuel Emmanuel Chabrier

1887

Ravel prehlásil, že by radšej bol autorom tejto komickej opery než Wagnerovho Prsteňa Nibelungov; zápletka Chabrierovho diela je však preslávená svojou zmätenosťou.

 

Otello

Verdi, Giuseppe Giuseppe Verdi

1887

Prvé veľdielo Verdiho posledného tvorivého obdobia bolo vytvorené na mimoriadne kvalitné Boitovo libreto.

 

Kral z Ys Král z Ys

Le roi dYs orig. Le roi d'Ys

Lalo, Édouard Édouard Lalo

1888

Bretónska rozprávka zhudobnená pod silným Wagnerovým vplyvom.

 

Cavalleria rusticana 

Sedliacka česť

Mascagni, Pietro Pietro Mascagni

1890

Celosvetovo obľúbená jednoaktovka býva často uvádzaná spolu s Leoncavallovou operou Komedianti.

 

Knieža Igor

Borodin, Alexander Alexander Borodin

1890

Borodin na tejto opere pracoval 17 rokov a nikdy ju celkom nedokončil. Najslávnejším číslom sú Polovecké tance.

 

Piková dáma

Czajkovskij, Petr Iljic Petr Iljič Čajkovskij

1890

V liste svojmu bratovi a libretistovi sám autor napísal „táto opera je majstrovské dielo“.

 

Priateľ Fritz

Priateľ Fritz

Lamico Fritz orig. L'amico Fritz

Mascagni, Pietro Pietro Mascagni

1891

Označuje sa ako neskorší príklad typu opera semiseria.

 

Jolanta

Czajkovskij, Petr Iljic Petr Iljič Čajkovskij

1892

Čajkovského posledná opera, lyrické dielo na libreto jeho brata Modesta.

 

La Wally

Catalani, Alfredo Alfredo Catalani

1892

Opera je obvykle považovaná za Catalaniho vrcholné dielo.

 

Komedianti

Leoncavallo, Ruggero Ruggero Leoncavallo

1892

Jedna z najslávnejších veristických opier, obvykle se uvádza spolu s Mascagniho operou Sedliacka česť.

 

Werther

Massenet, Jules Jules Massenet

1892

Popri Manon Massenetova najpopulárnejšia opera.

 

Falstaff

Verdi, Giuseppe Giuseppe Verdi

1893

Verdiho posledná opera na ďalšie z Boitových vynikajúcich libriet.

 

Perníkova chalúpka

Humperdinck, Engelbert Engelbert Humperdinck

1893

Známu rozprávku Humperdinck spracoval v plnom wagnerovskom štýlu.

 

Manon Lescaut

Puccini, Giacomo Giacomo Puccini

1893

Úspech Manon etabloval povesť Pucciniho, ako vedúceho súdobého skladateľa opier.

 

Thaïs

Massenet, Jules Jules Massenet

1894

Opera obsahuje slávnu medzihru Meditácia.

 

André Chénier

Giordano, Umberto Umberto Giordano

1896

Veristická dráma, ktorej libreto napísal Luigi Illica, je Giordanovou najpopulárnejšou operou.

 

Bohéma

Puccini, Giacomo Giacomo Puccini

1896

Debussy údajne po uvidení Bohémy povedal, že nikdo iný nevystihol Paríž tej doby lepšie než Puccini.

 

Kraľovské deti

Kráľovské deti

Humperdinck, Engelbert Engelbert Humperdinck

1897

Pôvodne melodráma spájajúca piesne a hovorený dialóg. Autor dielo prepracoval v roku 1907 do podoby skutočnej opery.

 

Fedora

Giordano, Umberto Umberto Giordano

1898

Giordanova druhá najpopulárnejšia opera.

 

Sadko

Rimskij-Korsakov, Nikolaj Andrejevič Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov

1898

Pieseň indického kupca z tejto opery sa v Rusku tešila nesmiernej obľube.

 

Popoluška

Massenet, Jules Jules Massenet

1899

Opera dosiahla obrovský úspech hneď po prvom uvedení a len v roku 1899 sa hralo päťdesiat repríz.

 

Čert a Káča

Čert a Káča

Dvořák, Antonín Antonín Dvořák

1899

V českých komických operách je neprítomnosť milostnej zápletky výnimkou.

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk