Operná diva Edita Gruberová sa pripája k iniciatíve „art but fair“!

30.07.2013 06:46

 

Vo svojom exkluzívnom vyhlásení pre webovú stránku „art but fair“ „Primadonna assoluta“ žiada väčšiu ohľaduplnosť voči citlivosti speváckych hlasov, ako aj kratšiu, ale koncentrovanejšiu prácu na skúškach v medzinárodných operných domoch. Mohli by sa tým ušetriť finančné náklady bez nevyhnutnosti vzdať sa umeleckej kvality.

 

Edita Gruberová,

© Silvia Lelli



,,Chcem sa na webovej stránke „art but fair“ vyjadriť k pomerom na skúškach v medzinárodných operných domoch.

Na naštudovanie novej inscenácie je vo väčšine európskych operných domov určený skúšobný čas šesť týždňov. Na začiatku mojej kariéry a v jej ďalšom priebehu tento čas trval tri až tri a pol týždňa a väčšinou to viedlo k vynikajúcim výsledkom. Režiséri mali jasnú predstavu takže ich koncepciu mohli všetci spoluúčinkujúci speváci uskutočniť v stanovenom skúšobnom čase. Dirigenti boli od začiatku prítomní na javiskových skúškach a mohli tak hneď realizovať aj svoje požiadavky. Nasledujúce orchestrálne skúšky preto prebiehali bez zdržiavania.

V šesťtýždňovom skúšobnom procese režisér uskutoční svoju predstavu vo väčšine prípadov až po dvoch týždňoch. Nasledujúce skúšky sú pre všetkých spoluúčinkujúcich iba unavujúce. Dirigenti prichádzajú vo väčšine prípadov až na ansámblové skúšky a až potom sa zistí, že sa často scénická a hudobná koncepcia nedajú spojiť. Po štvortýždňovej, veľmi namáhavej práci na javiskových skúškach prichádzajú napokon ešte hudobné skúšky, kde je prvý krát prítomný aj dirigent. Kým dôjde k premiére, všetci účinkujúci sú unavení a výkony, ktoré od seba očakávajú, dokážu podať až na nasledujúcich predstaveniach po premiére. Ak musia byť od začiatku skúšobného procesu všetci speváci prítomní, musí tam byť aj dirigent, pretože je členom umeleckého tímu tak, ako aj režisér.

Ďalším problémom je úprava kulís, kostýmov a parochní. Zdráham sa nosiť zdeformované kostýmy alebo parochne a dokázala som si svoje požiadavky presadiť. Moji kolegovia sa neodvážili brániť voči týmto deformáciám, pretože sa obávali, že budú z inscenácie prepustení. Úlohou kostýmového výtvarníka je prispôsobiť sa fyzickej podobe speváka, a kostýmy a parochne upraviť tak, aby spevák nebol znetvorený a vydaný na posmech. Toto plodí dodatočný tlak.

Som presvedčená, že všetci speváci s profesionálnymi skúsenosťami dokážu uskutočniť scénickú a hudobnú koncepciu aj za skúšobný čas štyri týždne. Tým by sa náklady na spoluúčinkujúcich, stúpajúce s predlžovaním skúšok, znížili, podobne ako aj cena inscenácií pre operné domy.

V poslednom storočí sa réžia dostala až tak do popredia, že sa vôbec nedá zosúladiť s hudobnou stránkou diela a často sa inscenuje proti hudbe. Pre nás spevákov to znamená stres a frustráciu"

 

Edita Gruberová

Salzburg, 25. júl 2013

 

 

Pripravil: Ján Marták

Zdroj: https://artbutfair.org/en/weltstar-edita-gruberova-kritisiert-frustrierende-probensituation-im-internationalen-opernbetrieb/

 

 

www.gruberova.com

 

 

 

 

Fotogaléria: Operná diva Edita Gruberová sa pripája k iniciatíve „art but fair“!

Táto fotogaléria je prázdna.

Diskusná téma: Operná diva Edita Gruberová sa pripája k iniciatíve „art but fair“!

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk