roky 1600-1823

Názov opery

Iné názvy

Autor hudby

Rok

Popis

--------------------------------------------------------------------------------

1600–1699

 

Orfeus

LOrfeo orig. L’Orfeo

Monteverdi, ClaudioClaudio Monteverdi

1607

Orfeus je zvyčajne považovaný za prvé operné majstrovské dielo.

 

Odyseov návrat do vlasti

Il ritorno dUlisse in patria orig. Il ritorno d'Ulisse in patria

Monteverdi, ClaudioClaudio Monteverdi

1640

Monteverdiho prvá opera pre Benátky, založená na Homérovej Odysseji, ukazuje autorovo majstrovstvo v portrétovaní jedinečných osobností.

www.youtube.com/watch?v=w6MlsfcPcyM

 

Korunovácia Poppey

Lincoronazione di Poppea orig. L’incoronazione di Poppea

Monteverdi, ClaudioClaudio Monteverdi

1642

Monteverdiho posledná opera sa dnes často uvádza. Jej benátsky kontext môže vysvetliť úplnú neprítomnosť moralizujúceho tónu, častého v operách tých čias.

 

Ormindo

 

Cavalli, FrancescoFrancesco Cavalli

1644

Jedna z prvých Cavalliho opier znovu oživených v 20. storočí je považovaná za jedno zo skladateľovych najatraktívnejších diel.

 

Giasone

 

Cavalli, FrancescoFrancesco Cavalli

1649

V tejto opere po prvý krát došlo k oddeleniu árie a recitativu. Zároveň šlo o najpopulárnejšiu operu 17. storočia.

 

La Calisto

 

Cavalli, FrancescoFrancesco Cavalli

1651

Deviata z jedenástich opier, ktoré Cavalli napísal s Faustinim, je známa svojou satirou na božstvá klasickej mytológie.

 

Dido a Aeneas

 

Purcell, HenryHenry Purcell

1683

Často považovaná za prvú skutočnú operu v angličtine. Nebola prvý krát uvedená v roku 1689 v dievčenskej škole, ako sa niekedy uvádza, ale už v roku 1683 na dvore Karla II.

 

 Kráľovná víl

The Fairy-Queen orig. The Fairy-Queen

Purcell, HenryHenry Purcell

1692

Skôr semiopera než skutočná opera. Často považovaná za najlepšie Purcellove dramatické dielo.

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

1700–1749

 

Agrippina

 

Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel

1710

Händelova posledná opera komponovaná v Taliansku bola nesmierne úspešná a založila jeho povesť ako skladateľa talianskej opery.

 

Rinaldo

 

Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel

1711

Händelova prvá opera pre Londýnske javisko bola zároveň prvou operou v taliančine uvedenou v Londýne.

 

Giulio Cesare

 

Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel

1724

Opera známa svojou bohatou orchestráciou.

 

Tamerlano

 

Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel

1724

Dielo nadané veľkou dramatickou silou.

 

Žobrácka opera

 

Pepusch, Johann ChristophJohann Christoph Pepusch

1728

Satira na taliansku opera seria, autorom libreta je John Gay; formát Žobráckej opery si udržal popularitu až do súčasnosti.

 

Acis a Galatea

 

Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel

1731

Jediné autorove dramatické dielo na anglické libreto.

 

Orlando

 

Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel

1733

Ďalšia majstrovská Händelova opera, patriaca k jeho najlepším dielam.

 

Slúžka paňou

 

Pergolesi, Giovanni BattistaGiovanni Battista Pergolesi

1733

Model mnohých ďalších diel v štýle opera buffa vrátane Mozartových.

 

Hippolyte et Aricie

 

Rameau, Jean-PhilippeJean-Philippe Rameau

1733

Premiéra Rameauovej prvej opery vyvolala veľkú kontroverziu.

 

Ariodante

 

Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel

1735

Dodnes vysoko hodnotená hudobnými kritikmi.

 

Alcina

 

Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel

1735

Spolu s predošlou operou Ariodante bola súčasťou prvej Händelovej opernej sezóny v Covent Garden.

 

Les Indes galantes

 

Rameau, Jean-PhilippeJean-Philippe Rameau

1735

V tomto diele Rameau dal tradične ľahšiemu žánru opery-baletu emocionálnu hĽbku a silu.

 

Castor et Pollux

 

Rameau, Jean-PhilippeJean-Philippe Rameau

1737

Dielo najsôr nie príliš úspešné, bolo znovu uvedené v roku 1754 a od tých čias je prijímané ako jedno z autorových najlepších.

 

Semele

 

Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel

1744

Dielo bolo pôvodne uvádzané ako oratorium. Jeho dramatické kvality ho však v súčasnosti presadili aj na opernej scéne.

 

Platée

 

Rameau, Jean-PhilippeJean-Philippe Rameau

1745

Najslávnejšia Rameauova komická opera. Pôvodne určená k dvornej zábave, jej nové uvedenie v roku 1754 jej zaistilo nesmiernu popularitu celého francúzskeho publika.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

1750–1799

 

La buona figliuola

 

Piccinni, NiccolòNiccolò Piccinni

1760

Piccinniho dielo bolo vo svojej dobe nesmierne populárne v celej Európe. Do roku 1790 je známe 70 naštudovaní opery, ktorá bola uvádzaná vo všetkých európskych veľkomestách.

 

Orfeus

Orfeo ed Euridice orig. Orfeo ed Euridice

Gluck, Christoph WillibaldChristoph Willibald Gluck

1762

Gluckova najznámejšia opera. Prvé dielo, v ktorom sa skladateľ pokúsil reformovať výstrelky talianskej opera seria.

 

Alcesta

 

Gluck, Christoph WillibaldChristoph Willibald Gluck

1767

Gluckova druhá „reformná“ opera, vtedy obvykle uvádzaná vo francúzskej verzii z roku 1776.

 

Bastien a Bastienka

 

Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart

1768

Mozartov jednoaktový singspiel parodoval Rousseaov operný pokus Le Devin du Village.

 

Mitridates, kráľ pontský

Mitridate, re di Ponto orig. Mitridate, re di Ponto

Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart

1770

Štrnásťročný Mozart túto operu napísal pre ansábel virtuóznych spevákov a prevedenie trvá cez šesť hodín.

 

Lucio Silla

 

Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart

1772

Ďalšia opera Mozartovho dospievania. Po napísaní zaznamenala 25 repríz, a potom bola znovu uvedená až v roku 1929.

 

Ifigenie v Aulide

Iphigenie en Aulide orig. Iphigénie en Aulide

Gluck, Christoph WillibaldChristoph Willibald Gluck

1774

Gluckova prvá opera určená parížskemu javisku.

 

Záhradníčka z lásky

La finta giardiniera orig. La finta giardiniera

Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart

1775

Prvá významnejšia Mozartova opera buffa.

 

 Kráľ pastierov Kráľ pastierov

Il re pastore orig. Il re pastore

Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart

1775

Posledná opera Mozartovho dospievania bola vytvorená na Metastasiove libreto.

 

Il mondo della luna

 

Haydn, JosephJoseph Haydn

1777

Posledné z troch Haydnovych opier na Goldoniho libreta.

 

Armida

 

Gluck, Christoph WillibaldChristoph Willibald Gluck

1777

Gluck pre toto dielo použil libreto pôvodne zhudobnené Lullym a Armidu mal sám zo svojich opier najradšej.

 

Ifigenie na Tauride

Iphigenie en Tauride orig. Iphigénie en Tauride

Gluck, Christoph WillibaldChristoph Willibald Gluck

1779

Gluckove „posledné a snáď najväčšie majstrovské dielo“.

 

Idomeneus

 

Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart

1781

Dielo považované za autorovu prvú zrelú operu Mozart napísal po dlhšej prestávke, behom ktorej žiadne jeviskové dielo nevytvoril.

 

Únos zo serailu Únos zo serailu

 

Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart

1782

Prvé Mozartove majstrovské dielo komického žánru sa dnes uvádza veľmi často.

 

Berbier sevilský

 

Paisiello, GiovanniGiovanni Paisiello

1782

Paisiellova najznámejšia komická opera bola neskôr zatienená Rossiniho rovnomenným dielom.

 

Divadelný riaditeľ

 

Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart

1786

Ďalší Mozartov singspiel mal premiéru spolu so Salieriho operou Prima la musica, poi le parole

 

Figarova svadba

 

Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart

1786

Prvá zo slávnej rady opier, v ktorej s Mozartom spolupracoval libretista Lorenzo Da Ponte. Dnes je Figarova svadba najpopulárnejšou Mozartovou operou.

 

Don Giovanni

 

Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart

1787

Druhá z Mozartových opier na Da Ponteho texty, nespočetne krát premyslený a záhadný príbeh zvodcu Dona Juana. Premiéra sa konala v Prahe.

 

Così fan tutte

 

Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart

1790

Tretia a posledná Mozartova opera na Da Ponteho libreto, Così fan tutte (Také sú všetky) sa v 19. storočí uvádzala len zriedka, pretože zápletka bola považovaná za nemravnú

 

Titus

 

Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart

1791

Posledná Mozartova opera bola mimoriadne populárna zhruba do roku 1830, potom stratila obľubu, jej kritické hodnotenie začalo upadať a na pôvodnú úroveň sa dostalo až po druhej svetovej vojne.

 

Čarovná flauta

 

Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart

1791

Dielo hodnotené ako „apoteóza singspielu“ bolo v 19. storočí kritizované ako zmätené so strácajúcou jasnou formu.

 

Tajné manželstvo

Il matrimonio segreto orig. Il matrimonio segreto

Cimarosa, DomenicoDomenico Cimarosa

1792

Obvykle považované za Cimarosovu najlepšiu operu. Cisárovi Leopoldovi II. sa troj hodinová premiéra páčila natoľko, že spevákov prehovoril, aby dielo ešte toho dňa reprízovali.

 

Medea

 

Herubini Luigi Luigi Cherubini

1797

Jediná francúzska opera doby Revolucie, ktorá sa dnes pravidelne uvádza. Preslávená sopránovym partom, umožňujúcim zažiariť hviezdam, ako Maria Callasová.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

1800–1824

 

Fidelio

 

Beethoven, Ludwig vanLudwig van Beethoven

1805

Beethovenova jediná opera prezrádza skladateľové slobodomyselné názory.

 

Vestálka

La vestale orig. La vestale

Spontini, GaspareGaspare Spontini

1807

Spontiniho opera o zamilovanej vestálke mala silný vplyv na Berlioza a bola predchodkyňou francúzskeho žánru grand opera.

 

Hodvábný rebrík

 

Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini

1812

Ranné Rossiniho dielo je typickou ukážkou žánru farsa comica.

 

Talianka v Alžíri

 

Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini

1813

Richard Osborne toto dielo hodnotí ako „Rossiniho prvú majstrovskú buffo operu v plne rozvinutej dvojaktovej forme“.

 

Tankred

Tancredi orig. Tancredi

Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini

1813

Toto melodramma eroico (heroická melodrama) popísal básnik Giuseppe Carpani takto: „Je to kantiléna a stále kantiléna: krásna kantiléna, nová kantiléna, magická kantiléna, vzácna kantiléna.“

 

Turek v Taliansku

 

Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini

1814

Od ostatných Rossiniho opier sa líši častými zbormi a neprítomnosti árií.

 

Barbier zo Sevilly

 

Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini

1816

Najpopulárnejšia autorova opera buffa.

 

Otello

 

Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini

1816

Skladateľ Giacomo Meyerbeer napísal: „Tretie dejstvo Otella založilo jeho povesť tak pevne, že nim nemôže otriasť ani tisíc chyb.“

 

Popoluška

 

Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini

1817

Napísanie tejto komédie Rossinimu trvalo len o niečo viac ako tri týždne.

 

Straka zlodejka

 

Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini

1817

V tejto opere Rossini použil vtedy obľúbený motív záchrany hlavnej postavy.

 

Mojžiš v Egypte

 

Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini

1818

Dielo bolo vnímané ako posvätná dráma vhodné k uvádzaniu počas pôstu.

 

Jazerná panna

La donna del lago orig. La donna del lago

Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini

1819

Romantická opera inšpirovaná dielom Waltera Scotta.

 

Čarostrelec Čarostrelec

 

Weber, Carl Maria vonCarl Maria von Weber

1821

Weberove majstrovské dielo je prvou veľkou nemeckou romantickou operou.

 

Euryanta

 

Weber, Carl Maria vonCarl Maria von Weber

1823

Cez slabé libreto mala Euryanta veľký vplyv na ďalší vývoj nemeckej opery vrátane Wagnerovho Lohengrina.

 

Semiramis

 

Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini

1823

Posledná opera, ktorú Rossini napísal v Taliansku.

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk