roky 1600-1823
Názov opery
Iné názvy
Autor hudby
Rok
Popis
--------------------------------------------------------------------------------
1600–1699
Orfeus
LOrfeo orig. L’Orfeo
Monteverdi, ClaudioClaudio Monteverdi
1607
Orfeus je zvyčajne považovaný za prvé operné majstrovské dielo.
Odyseov návrat do vlasti
Il ritorno dUlisse in patria orig. Il ritorno d'Ulisse in patria
Monteverdi, ClaudioClaudio Monteverdi
1640
Monteverdiho prvá opera pre Benátky, založená na Homérovej Odysseji, ukazuje autorovo majstrovstvo v portrétovaní jedinečných osobností.
www.youtube.com/watch?v=w6MlsfcPcyM
Korunovácia Poppey
Lincoronazione di Poppea orig. L’incoronazione di Poppea
Monteverdi, ClaudioClaudio Monteverdi
1642
Monteverdiho posledná opera sa dnes často uvádza. Jej benátsky kontext môže vysvetliť úplnú neprítomnosť moralizujúceho tónu, častého v operách tých čias.
Ormindo
Cavalli, FrancescoFrancesco Cavalli
1644
Jedna z prvých Cavalliho opier znovu oživených v 20. storočí je považovaná za jedno zo skladateľovych najatraktívnejších diel.
Giasone
Cavalli, FrancescoFrancesco Cavalli
1649
V tejto opere po prvý krát došlo k oddeleniu árie a recitativu. Zároveň šlo o najpopulárnejšiu operu 17. storočia.
La Calisto
Cavalli, FrancescoFrancesco Cavalli
1651
Deviata z jedenástich opier, ktoré Cavalli napísal s Faustinim, je známa svojou satirou na božstvá klasickej mytológie.
Dido a Aeneas
Purcell, HenryHenry Purcell
1683
Často považovaná za prvú skutočnú operu v angličtine. Nebola prvý krát uvedená v roku 1689 v dievčenskej škole, ako sa niekedy uvádza, ale už v roku 1683 na dvore Karla II.
Kráľovná víl
The Fairy-Queen orig. The Fairy-Queen
Purcell, HenryHenry Purcell
1692
Skôr semiopera než skutočná opera. Často považovaná za najlepšie Purcellove dramatické dielo.
------------------------------------------------------------------------------------
1700–1749
Agrippina
Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel
1710
Händelova posledná opera komponovaná v Taliansku bola nesmierne úspešná a založila jeho povesť ako skladateľa talianskej opery.
Rinaldo
Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel
1711
Händelova prvá opera pre Londýnske javisko bola zároveň prvou operou v taliančine uvedenou v Londýne.
Giulio Cesare
Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel
1724
Opera známa svojou bohatou orchestráciou.
Tamerlano
Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel
1724
Dielo nadané veľkou dramatickou silou.
Žobrácka opera
Pepusch, Johann ChristophJohann Christoph Pepusch
1728
Satira na taliansku opera seria, autorom libreta je John Gay; formát Žobráckej opery si udržal popularitu až do súčasnosti.
Acis a Galatea
Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel
1731
Jediné autorove dramatické dielo na anglické libreto.
Orlando
Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel
1733
Ďalšia majstrovská Händelova opera, patriaca k jeho najlepším dielam.
Slúžka paňou
Pergolesi, Giovanni BattistaGiovanni Battista Pergolesi
1733
Model mnohých ďalších diel v štýle opera buffa vrátane Mozartových.
Hippolyte et Aricie
Rameau, Jean-PhilippeJean-Philippe Rameau
1733
Premiéra Rameauovej prvej opery vyvolala veľkú kontroverziu.
Ariodante
Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel
1735
Dodnes vysoko hodnotená hudobnými kritikmi.
Alcina
Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel
1735
Spolu s predošlou operou Ariodante bola súčasťou prvej Händelovej opernej sezóny v Covent Garden.
Les Indes galantes
Rameau, Jean-PhilippeJean-Philippe Rameau
1735
V tomto diele Rameau dal tradične ľahšiemu žánru opery-baletu emocionálnu hĽbku a silu.
Castor et Pollux
Rameau, Jean-PhilippeJean-Philippe Rameau
1737
Dielo najsôr nie príliš úspešné, bolo znovu uvedené v roku 1754 a od tých čias je prijímané ako jedno z autorových najlepších.
Semele
Händel, Georg FriedrichGeorg Friedrich Händel
1744
Dielo bolo pôvodne uvádzané ako oratorium. Jeho dramatické kvality ho však v súčasnosti presadili aj na opernej scéne.
Platée
Rameau, Jean-PhilippeJean-Philippe Rameau
1745
Najslávnejšia Rameauova komická opera. Pôvodne určená k dvornej zábave, jej nové uvedenie v roku 1754 jej zaistilo nesmiernu popularitu celého francúzskeho publika.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
1750–1799
La buona figliuola
Piccinni, NiccolòNiccolò Piccinni
1760
Piccinniho dielo bolo vo svojej dobe nesmierne populárne v celej Európe. Do roku 1790 je známe 70 naštudovaní opery, ktorá bola uvádzaná vo všetkých európskych veľkomestách.
Orfeus
Orfeo ed Euridice orig. Orfeo ed Euridice
Gluck, Christoph WillibaldChristoph Willibald Gluck
1762
Gluckova najznámejšia opera. Prvé dielo, v ktorom sa skladateľ pokúsil reformovať výstrelky talianskej opera seria.
Alcesta
Gluck, Christoph WillibaldChristoph Willibald Gluck
1767
Gluckova druhá „reformná“ opera, vtedy obvykle uvádzaná vo francúzskej verzii z roku 1776.
Bastien a Bastienka
Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart
1768
Mozartov jednoaktový singspiel parodoval Rousseaov operný pokus Le Devin du Village.
Mitridates, kráľ pontský
Mitridate, re di Ponto orig. Mitridate, re di Ponto
Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart
1770
Štrnásťročný Mozart túto operu napísal pre ansábel virtuóznych spevákov a prevedenie trvá cez šesť hodín.
Lucio Silla
Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart
1772
Ďalšia opera Mozartovho dospievania. Po napísaní zaznamenala 25 repríz, a potom bola znovu uvedená až v roku 1929.
Ifigenie v Aulide
Iphigenie en Aulide orig. Iphigénie en Aulide
Gluck, Christoph WillibaldChristoph Willibald Gluck
1774
Gluckova prvá opera určená parížskemu javisku.
Záhradníčka z lásky
La finta giardiniera orig. La finta giardiniera
Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart
1775
Prvá významnejšia Mozartova opera buffa.
Kráľ pastierov Kráľ pastierov
Il re pastore orig. Il re pastore
Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart
1775
Posledná opera Mozartovho dospievania bola vytvorená na Metastasiove libreto.
Il mondo della luna
Haydn, JosephJoseph Haydn
1777
Posledné z troch Haydnovych opier na Goldoniho libreta.
Armida
Gluck, Christoph WillibaldChristoph Willibald Gluck
1777
Gluck pre toto dielo použil libreto pôvodne zhudobnené Lullym a Armidu mal sám zo svojich opier najradšej.
Ifigenie na Tauride
Iphigenie en Tauride orig. Iphigénie en Tauride
Gluck, Christoph WillibaldChristoph Willibald Gluck
1779
Gluckove „posledné a snáď najväčšie majstrovské dielo“.
Idomeneus
Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart
1781
Dielo považované za autorovu prvú zrelú operu Mozart napísal po dlhšej prestávke, behom ktorej žiadne jeviskové dielo nevytvoril.
Únos zo serailu Únos zo serailu
Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart
1782
Prvé Mozartove majstrovské dielo komického žánru sa dnes uvádza veľmi často.
Berbier sevilský
Paisiello, GiovanniGiovanni Paisiello
1782
Paisiellova najznámejšia komická opera bola neskôr zatienená Rossiniho rovnomenným dielom.
Divadelný riaditeľ
Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart
1786
Ďalší Mozartov singspiel mal premiéru spolu so Salieriho operou Prima la musica, poi le parole
Figarova svadba
Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart
1786
Prvá zo slávnej rady opier, v ktorej s Mozartom spolupracoval libretista Lorenzo Da Ponte. Dnes je Figarova svadba najpopulárnejšou Mozartovou operou.
Don Giovanni
Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart
1787
Druhá z Mozartových opier na Da Ponteho texty, nespočetne krát premyslený a záhadný príbeh zvodcu Dona Juana. Premiéra sa konala v Prahe.
Così fan tutte
Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart
1790
Tretia a posledná Mozartova opera na Da Ponteho libreto, Così fan tutte (Také sú všetky) sa v 19. storočí uvádzala len zriedka, pretože zápletka bola považovaná za nemravnú
Titus
Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart
1791
Posledná Mozartova opera bola mimoriadne populárna zhruba do roku 1830, potom stratila obľubu, jej kritické hodnotenie začalo upadať a na pôvodnú úroveň sa dostalo až po druhej svetovej vojne.
Čarovná flauta
Mozart, Wolfgang AmadeusWolfgang Amadeus Mozart
1791
Dielo hodnotené ako „apoteóza singspielu“ bolo v 19. storočí kritizované ako zmätené so strácajúcou jasnou formu.
Tajné manželstvo
Il matrimonio segreto orig. Il matrimonio segreto
Cimarosa, DomenicoDomenico Cimarosa
1792
Obvykle považované za Cimarosovu najlepšiu operu. Cisárovi Leopoldovi II. sa troj hodinová premiéra páčila natoľko, že spevákov prehovoril, aby dielo ešte toho dňa reprízovali.
Medea
Herubini Luigi Luigi Cherubini
1797
Jediná francúzska opera doby Revolucie, ktorá sa dnes pravidelne uvádza. Preslávená sopránovym partom, umožňujúcim zažiariť hviezdam, ako Maria Callasová.
----------------------------------------------------------------------------------------------
1800–1824
Fidelio
Beethoven, Ludwig vanLudwig van Beethoven
1805
Beethovenova jediná opera prezrádza skladateľové slobodomyselné názory.
Vestálka
La vestale orig. La vestale
Spontini, GaspareGaspare Spontini
1807
Spontiniho opera o zamilovanej vestálke mala silný vplyv na Berlioza a bola predchodkyňou francúzskeho žánru grand opera.
Hodvábný rebrík
Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini
1812
Ranné Rossiniho dielo je typickou ukážkou žánru farsa comica.
Talianka v Alžíri
Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini
1813
Richard Osborne toto dielo hodnotí ako „Rossiniho prvú majstrovskú buffo operu v plne rozvinutej dvojaktovej forme“.
Tankred
Tancredi orig. Tancredi
Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini
1813
Toto melodramma eroico (heroická melodrama) popísal básnik Giuseppe Carpani takto: „Je to kantiléna a stále kantiléna: krásna kantiléna, nová kantiléna, magická kantiléna, vzácna kantiléna.“
Turek v Taliansku
Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini
1814
Od ostatných Rossiniho opier sa líši častými zbormi a neprítomnosti árií.
Barbier zo Sevilly
Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini
1816
Najpopulárnejšia autorova opera buffa.
Otello
Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini
1816
Skladateľ Giacomo Meyerbeer napísal: „Tretie dejstvo Otella založilo jeho povesť tak pevne, že nim nemôže otriasť ani tisíc chyb.“
Popoluška
Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini
1817
Napísanie tejto komédie Rossinimu trvalo len o niečo viac ako tri týždne.
Straka zlodejka
Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini
1817
V tejto opere Rossini použil vtedy obľúbený motív záchrany hlavnej postavy.
Mojžiš v Egypte
Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini
1818
Dielo bolo vnímané ako posvätná dráma vhodné k uvádzaniu počas pôstu.
Jazerná panna
La donna del lago orig. La donna del lago
Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini
1819
Romantická opera inšpirovaná dielom Waltera Scotta.
Čarostrelec Čarostrelec
Weber, Carl Maria vonCarl Maria von Weber
1821
Weberove majstrovské dielo je prvou veľkou nemeckou romantickou operou.
Euryanta
Weber, Carl Maria vonCarl Maria von Weber
1823
Cez slabé libreto mala Euryanta veľký vplyv na ďalší vývoj nemeckej opery vrátane Wagnerovho Lohengrina.
Semiramis
Rossini, GioacchinoGioacchino Rossini
1823
Posledná opera, ktorú Rossini napísal v Taliansku.