Premiéra: Rigolettom oslávia košičania 200 rokov od narodenia Verdiho

09.05.2013 20:35

 

 

Košice

 

Treťou a zároveň poslednou opernou premiérou sezóny 2012/2013 v Štátnom divadle Košice bude 10. mája 2013, uvedenie novej inscenácie opery Giuseppe Verdiho Rigoletto. Réžiu predstavenia zverilo vedenie opery jednému z najúspešnejších slovenských režisérov posledných rokov Petrovi Gáborovi, hudobne operu naštudoval mladý slovenský dirigent Peter Valentovič.

 

 

Rigoletto, Opera ŠD Košice, 2013

foto: Joseph Marčinský

 

 

 

Stálica svetového operného repertoáru

 

Rigoletto patrí medzi stálice svetového operného repertoáru. Námetom pre libretistu Francesca Mariu Piaviu bola divadelná hra Victora Huga Kráľ sa zabáva z roku 1832. Tá mala od svojho uvedenia v Paríži vážne problémy s cenzúrou a tie sa pred premiérou (11. marca 1851 v Benátkach) nevyhli ani Verdiho opere. Hoci bolo libreto do veľkej miery prepracované, tiež nenašlo pochopenie u rakúskej cenzúry. Po dlhých ťažkostiach, zmenách prostredia a osôb sa Verdimu napokon podarilo obhájiť charakter svojich postáv. A to i napriek tomu, že zhýralý vládca sa musel stať bezmenným vojvodom dávnych dôb a bol odsunutý do pozadia. Opera hneď po uvedení dosiahla veľký svetový úspech, ale vzbudila i odpor talianskych kritikov, ktorý Verdimu vyčítali „germanizmus". Verdi na kritiku reagoval slovami: „Chcem svoju hudbu, či už je krásna alebo škaredá, nielen jednoducho písať, ale chcem jej dať charakter."

 

Rigoletto na Slovensku

 

Slovenská premiéra opery Rigoletto sa konala 30. júna 1920 v Opere SND. Odvtedy sa na Slovensku toto dielo inscenovalo osemnásťkrát. 8x SND, 5x Košice, 5x Banská Bystrica. Po Traviate sa tak na Slovensku stalo Rigoletto spolu s Trubadúrom druhé najviac premiérované Verdiho operné dielo. Naposledy v Košiciach premiérovali Rigoletta 9. marca 2001. Na javisko košickej opernej scény sa v novej podobe vracia po dvanástich rokoch.

 

Rigoletto k dvestoročnici narodenia majstra Verdiho

 

Celý operný svet si tento rok pripomína dvesto rokov od narodenia tohto velikána opernej literatúry, a preto sa aj súbor košickej opery rozhodol osláviť Verdiho „jubileum“ jednou z jeho najslávnejších opier. Rigoletto je opera známa predovšetkým vďaka charakteristicky prepracovaným melódiám, ktoré si spieva celý svet. Príbeh, ktorý bol v svojej dobe výrazným spôsobom cenzurovaný a kritizovaný, veľmi trefne vystihuje spoločnosť v celej svojej obnaženej prostote a okázalej hrubosti. A nielen tým je nám v dnešných časoch tak blízky,“ povedala o dôvodoch zaradenia Rigoletta dramaturgička opery Linda Keprtová.

 

 

Rigoletto, Opera ŠD Košice, 2013

foto: Joseph Marčinský

 

Premiéru košické divadlo venuje jubilujúcej speváčke Gizele Veclovej, ktorá v prvých povojnových rokoch patrila medzi prvé operné hviezdy vznikajúceho profesionálneho divadla v Košiciach a ktorú nazývali prvou slovenskou muzikálovou hviezdou. Umelkyňa v tomto roku slávila okrúhle životné jubileum.

 

Rigoletto v znamení debutov

 

Hudobné naštudovanie bolo zverené hviezdnemu dirigentovi Petrovi Valentovičovi, pre ktorého je to košický debut. „V prvom rade je to veľmi zaujímavá a na svoju dobu veľmi moderná opera. Sú tam využívané veľmi zaujímavé efekty ako napríklad veľmi nízke kontrabasy, takže sa musí hrať na päťstrunových nástrojoch, je tam búrka, sláčiky tam majú veľmi rýchle šestnástinové efekty, ktoré treba vycvičiť. Je tam množstvo dramatična a ja hovorím, že naštudovanie Rigoletta je ako detektívka. Určite to nie je jednoduché pre orchester , ale každý orchester to rád hrá, lebo je to veľmi dobre napísané s množstvom nádherných melódií,“ hovorí Valentovič o Rigolettovi.

 

Rigoletto, Opera ŠD Košice, 2013

foto: Joseph Marčinský

 

Rigoletto bude košickým režisérskym debutom Petra Gábora, no ako uviedol na tlačovej besede k premiére, režíroval už viacero opier. Pre súčasného šéfa činohry Národního divadla moravsko-slezského v Ostrave je práca v Košiciach podľa jeho vlastných slov výnimočná. „Košice znamenajú pre mňa spomienky na detstvo, mamu a starých rodičov. A hlavne prvé divadelné pokusy s kamarátmi. Hrávali sme divadlo na povale. Natiahli sme si plachtu ako oponu a zabávali celý dvor. Je to úžasný pocit dnes režírovať v tomto nádhernom divadle a ešte k tomu titul ako Rigoletto,“ hovorí režisér, ktorý sa k práci s operou dostal pred dvoma rokmi po desiatkach činoherných inscenácií. Ako dodal, s košickým ansámblom i dirigentom Valentovičom sa mu veľmi dobre spolupracovalo. „Dimenzia hudby a spevu atakuje vo mne emócie a provokuje fantáziu. Som veľmi rád, že som dostal príležitosť vstúpiť do sveta opery. Viesť dialóg s partitúrou a pochopiť myslenie skladateľa je proces, ktorý strašne fascinuje. Hudba dokáže zázraky a je súčasťou môjho života“.
 

Rigoletto je operou, ktorú musel Verdi pre cenzúru postaviť do nie najkonkrétnejšej historickej doby. Aj preto možno inscenátorov láka jej umiestnenie do rôznych historických období. Podľa Gábora košické naštudovanie bude prienikom historickej doby a súčasnosti aj preto, že po obsahovej stránke existujú paralely medzi dejom opery odohrávajúcim sa v inej historickej dobe a súčasnosťou. V realizačnom tíme sú aj scénograf David Bazika, kostymérka Katarína Holková, choreograf Ondrej Šoth.

 

 

Rigoletto, Opera ŠD Košice, 2013

foto: Joseph Marčinský

 

Rigoletto v znamení hviezd

 

Hlavnú postavu Vojvodu z Mantovy stvárni sólista Národního divadla Praha Peter Berger, ktorý sa do Košíc vracia po piatich rokoch a spieva túto postavu po prvýkrát, v alternácii so sólistom viedenskej Volksoper Vincentom Schirrmacherom, ktorý v košickej opere debutuje. Tento rodák z USA, s exotickými koreňmi, sa od detstva venoval hudbe, predovšetkým hre na klavír. Po štúdiách hudobnej pedagogiky na Royal Academy of Music v Londýne a na Juilliard School v New Yorku začal v roku 2001 študovať spev u profesora Jozefa Protschka na Vysokej hudobnej škole v Kolíne nad Rýnom. Získal množstvo ocenení za operné aj operetné postavy a bol aj finalistom súťaže Placido Domingo – Operalia v kanadskom Quebecu.

 

V ďalších úlohách diváci uvidia domácích aj hosťujúcich sólistov Martina Bártu, Ludovica Kendiho, Mariannu Hochelovú, Michaelu Várady, Michala Onufera, Árpáda Sándora, Lenku Čermákovú, Andreu Nemcovú, Máriu Jakabovú, Alenu Temesiovú, Miloša Horáka, Mariána Lukáča, Mareka Gurbaľa, Matúša Mazára, Antona Baculíka, Róberta Smiščíka, Martina Kovácsa, Jaroslava Mareka, Evu Novákovú, Ivetu Vajó, Titusza Tóbisza, Miroslava Sýkoru, Barbaru Išky a Janu Trojákovú.

 

 

Giuseppe Verdi: Rigoletto

Opera ŠD Košice

premiéry 10. a 11. mája 2013

 

Realizačný tím

 

Hudobné naštudovanie: Peter Valentovič

Réžia: Peter Gábor

Scéna: David Bazika

Kostýmy: Katarína Holková

Dirigent: Igor Dohovič, Maroš Potokár, Peter Valentovič

Zbormajster: Lukáš Kozubík

Choreograf: Ondrej Šoth

Dramaturg a asistent réžie: Linda Keprtová

Koncertný majster: Jozef Bikár, Peter Michalík

 

Osoby a obsadenie

 

Vojvoda z Mantovy: Peter Berger, Vincent Schirrmacher

Rigoletto: Martin Bárta, Ludovic Kendi

Gilda: Marianna Hochelová, Michaela Várady, Petra Perla-Nôtová

Sparafucile: Michal Onufer, Árpád Sándor

Maddalena: Lenka Čermáková, Andrea Nemcová

Giovanna: Mária Jakabová, Alena Temesiová

Monterone: Miloš Horák, Marián Lukáč

Marullo: Marek Gurbaľ, Matúš Mazár

Borsa: Anton Baculík, Róbert Smiščík

Gróf Ceprano: Štefan Hundža, Martin Kovács

Komtesa Ceprano: Eva Nováková, Iveta Vajó

Usiere di corte: Titusz Tóbisz, Miroslav Sýkora

Páža: Barbara Išky, Jana Trojáková

 

spoluúčinkuje orchester a zbor Opery ŠD Košice

 

www.sdke.sk

 

 

zdroj: ŠDKE

zostavil: Ľudovít Vongrej

článok zaradený do: Aktuality

 

Tip na klinkutie

Sezóna v košickej opere vyvrcholí Rigolettom

Rigoletto bol témou košického Klubu priateľov opery

Košičania venujú premiéru Rigoletta jubilantke Gizele Veclovej

 

 

Diskusná téma: Premiéra: Rigolettom oslávia košičania 200 rokov od narodenia Verdiho

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk