Charizmatická Cecilia Bartoli doslova šokovala.

15.10.2011 13:23

 

Pavel Unger, operný kritik

Po štvrtkovom večere reklamný slogan "najlepšia koloratúrna mezzosopranistka na svete" nikomu neznel ako floskula. Bratislava dostala možnosť presvedčiť sa naživo, že Cecilii Bartoli tento superlatívny prívlastok právom prináleží. Prinajmenšom v repertoári skrývajúcom pod názvom Sacrificium hudobnú literatúru prvej polovice 18. storočia. Konkrétne vo svete árií písaných pre kastrátov.

 

Cecilia Bartoli

Autor: SITA

 

 

Bol to jednoducho šok. Zišlo by sa stopkami zmerať nekonečnú dĺžku frázy, vyšperkovanú v závere koloratúrou, ktorú Cecilia Bartoli ponúkla v poslednom prídavku. Po bezmála troch hodinách, vo svojom štrnástom sólovom výstupe. To, čo táto charizmatická Rimanka dokáže svojou fenomenálnou technikou, farebnosťou materiálu a šírkou výrazových nuáns sprostredkovať, je kdesi na hranici ľudských možností.

 

Tvorba barokových majstrov Nicola Porporu, Riccarda Broschiho, Leonarda Vinciho, Leonarda Lea, Francesca Araiu, nevynímajúc najhranejšieho z nich Georga Friedricha Händela, zaznela v celom spektre farieb, nálad a inštrumentačnej bohatosti. Nad krásou orchestra (skvelý súbor Il giardino armonico, hrajúci na dobových nástrojoch) a pod štýlovo maximálne zasvätenou taktovkou Giovanniho Antoniniho, čnel vokálny nástroj Cecilie Bartoli, stierajúci hranice hlasových odborov. V hĺbke mezzosoprán, vo výške soprán, absolútne plynulý prechod medzi polohami, jednoliaty timbre, láskanie sa s najjemnejšími dynamickými odtieňmi. A čo nadobro zatajovalo dych diváka, bol dych umelkyne. Na ňom má postavenú techniku, on jej umožňuje pohrávať sa s koloratúrnymi kaskádami, behmi, skokmi, čarovať tónom vo výraze.

 

Výber árií má Cecilia Bartoli dramaturgicky postavený tak, aby v kontraste k virtuozite a krkolomným ozdobám priniesol čísla rozmanitých emócií – lyrických, radostných, smutných, tklivých. Čo všetko sa dá vyjadriť hlasom! V pianissimovom trilku chvenie krídel motýľa (Leonard Leo), v ohnivej koloratúre kamennú lavínu (Francesco Araia), vo filigránskych nuansách spev slávika (Nicolo Porpora), duševnú trýzeň (Carl H. Graun), plač i smiech. Umelkyňa to všetko vie vyspievať, ale aj dotvoriť gestom, mimikou, kostýmom. Nie sú to len noty árií, sú to ich obsahy, ich príbehy. Vyžaruje z nej neskutočná energia, optimizmus, nepredstieraná radosť z muzicírovania.

Giovanni Antonioni s jeho súbor Il giardino armonico predniesol tiež rad samostatných čísel, predohier i krátky Sammartiniho Koncert pre zobcovú flautu, strunové nástroje a basso continuo. Zaskvel sa ako ansámbel a rovnako viacerí hráči v sólových pozíciách. Spolu s Cecilou Bartoli pripravili trojhodinový sviatok baroka, aký slovenská metropola sotva niekedy zažila.

 

prečítané: www.pravda.sk

priamy odkaz na článok nájdete tu...


 
 
 

 

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk