Ľudovít Vongrej: Druhý rok Opera Slovakia

12.09.2013 18:54

 

Vážení čitatelia, dovoľte mi, aby som sa Vám prihovoril pri príležitosti druhého výročia spustenia portálu Opera Slovakia. (august 2013). Keď som dumal nad obsahom svojho príhovoru, prišla mi na um myšlienka nielen priblížiť Vám posledný rok fungovania portálu, ale aj vyjadriť sa k opernému životu na Slovensku, ktorý vnímam z viacerých uhlov pohľadu.

 

 

Ľudovít Vongrej

foto: Dominika Kordiaková

 

 

Ďalši rok Opera Slovakia za nami

 

Keďže dva roky sú pomerne krátkym časom na širšiu rekapituláciu, rád by som Vám priblížil, akou zmenou a vývojom prešiel náš a Váš portál za posledný rok. V prvom rade som veľmi rád, že sa návštevnosť OS zvýšila až dvojnásobne (prekročili sme hranicu 300 000 návštev) a narástol aj počet fanúšikov na facebookovej verzii OS. Pripravili sme pre Vás ďalšie rozhovory, spravodajstvo, súťaže, priniesli sme názory odborníkov a doplnili aj Kalendárium o mnohé osobnosti a udalosti opery na Slovensku. Toto dopĺňanie naďalej pokračuje ako viac-menej nekonečný proces. Veľká vďaka patrí dokumentaristke, pani Elene Blahovej, ktorá v podstatnej miere prispieva k odbornému napĺňaniu Kalendária. Pani Blahová tento rok oslávila životné jubileum a viac sa o nej dozviete v rozhovore pri tejto príležitosti TU... Úspešne sa ujala aj Anketa opernej kritiky, ktorú sme pripravili v spolupráci s renomovanými opernými kritikmi a publicistami. Anketu nájdete TU...

 

Keďže sa k nám postupne sa pridávajú ďalší spolupracovníci, môžeme pre Vás pripraviť rôznorodejšie spravodajstvo a publicistiku. Vám, čitateľom, ďakujeme aj za pripomienky, námety a aj naďalej sa budeme veľmi tešiť, ak svojimi podnetmi prispejete k formovaniu Opera Slovakia. Pribudli aj ďalší mediálni partneri a vytvorili sme novú rubriku Operný mediálny monitoring, kde si nájdete publicistiku z iných médií.

 

Naším najbližším zámerom je zabezpečiť financovanie portálu a tým pádom spustiť systémové plánovanie, keďže zatiaľ zverejňujeme len príspevky, ktoré nám publicisti ochotne píšu bez nároku na honorár. Patrí im za to veľká vďaka. Rád by som vyvrátil rôzne špekulácie o tom, že Opera Slovakia si kupuje dobré či zlé recenzie. Keďže všetci prispievatelia píšu pre nás zadarmo, je to absolútne vylúčené. Opera Slovakia je nezávislý mediálny priestor a články jednotlivých publicistov sa necenzurujú, ani nijako myšlienkovo nedeformujú.

 

Ďalším najbližším plánom je vytvoriť nový a moderný web Opera Slovakia, na ktorý hľadáme sponzora. Okrem iného by sa zjednodušilo a sprehľadnilo archivovanie článkov, audio-materiálu, ako aj fotodokumentácie. Po spustení nového webu bude naše články archivovať Slovenská národná knižnica a stanú sa oficiálnymi zdrojmi informácií.

 

 

Teraz mi dovoľte, aby som sa vyjadril k situácii okolo opery na Slovensku.

 

K tomuto názoru som dospel počas práce na formovaní OS, ako aj popri komunikácii s rôznymi inštitúciami, či osobnosťami.

 

Opera Slovakia monitoruje celý operný život na Slovensku. Najväčší podiel na ňom majú tri operné divadlá v Bratislave, Banskej Bystrici a v Košiciach a v menšej miere sa na ňom podieľajú aj Slovenská filharmónia, Štátna filharmónia Košice, Štátny komorný orchester v Žiline a iné umelecké inštitúcie.

 

Ďalšou súčasťou operného života je koncertná činnosť umeleckých agentúr a operný život regiónov. Veľkú zásluhu na výraznom pozdvihnutí operných koncertov na Slovensku má agentúra Kapos pod vedením pána Jána Koreckého. Vďaka nemu a náročnej práci jeho spolupracovníkov prichádzajú na Slovensko svetové operné hviezdy vrátane špičkových slovenských svetobežníkov. Tradíciu začína aj Vianočný koncert v Bratislave a ja verím, že sa udrží a vytvorí sa tradícia tohto koncertu.

 

Novinkou sú živé prenosy operných predstavení v kinách a cez internet, ktoré od novej sezóny začnú aj v mimobratislavských kinách vďaka spoločnosti CINEMAX. V Bratislave môžete naživo sledovať predstavenia Metropolitnej opery v Divadle Aréna. Na Slovensku zatiaľ žiadne operné divadlo takýto prenos (kino, internet) neuskutočnilo. Súčasťou operného života na Slovensku je aj doteraz jediný operný festival Zámocké hry zvolenské, ktoré sa už po 40. krát konali na Zvolenskom zámku.

 

Toto všetko patrí do tvorivej časti operného života na Slovensku. Jej druhou stranou je školstvo, spravodajstvo, publicistika, prezentačné akcie, napr. výstavy, operný marketing, dokumentaristika či tvorba audiovizuálnych materiálov. Túto časť operného života zastrešujú školy, rozhlas, televízia, printové a internetové médiá, hudobné inštitúcie, vedecké ústavy a iné.

 

Najväčšie nedostatky operného života na Slovensku sú podľa mňa v mimobratislavskej koncertnej činnosti, v povrchnom spravodajstve a publicistike najsledovanejších médií, v nedostatočnej tvorbe audiovizuálnych materiálov, ako aj vo výchovnom a motivačnom systéme. Na obzore nie je ani ďalší príliv mladých operných publicistov, dokumentaristov a operných kritikov. Rezervy vidím aj v marketingoch jednotlivých umelcov.

 

V poslednom období sme svedkami útokov na marketingové oddelenia jednotlivých divadiel prostredníctvom predovšetkým internetových diskusií. Nechcem ich obhajovať, ale podľa mňa problémy zďaleka nespočívajú len v marketingových oddeleniach.

 

Hovorí sa, že činohra sa predáva sama. Prečo je tomu tak? Z jednoduchého dôvodu. Herci sa prezentujú nielen v súvislosti s predstaveniami, ale aj v médiách a ich reláciách, sú súčasťou titulných stránok časopisov, sú pozývaní na rôzne akcie. Činoherné divadlo sa hrá všade, máme divadelné festivaly na rôznych úrovniach. Nahrávajú sa filmy, seriály, dokumenty o hercoch a tvoria sa prezentačné materiály.

 

Som presvedčený, že aj naši operní umelci by mali mať oveľa priebojnejšie marketingy, podobne, ako je to u ich kolegov v zahraničí. Na Slovensku je veľmi málo sólových koncertov, recitálov a iných prezentácií domácich umelckých osobností. Chýbajú experimentálne projekty, sprievodné akcie, či všeobecnejšia popularizácia opery. Operné nahrávky vychádzajú len zriedkavo a pravdepodobne neexistuje ani jedno slovenské operné DVD. Chápem, že je to finančne náročné, ale zrejme treba systém financovania odpozorovať zo zahraničia, kde sa nosiče bežne vydávajú. Dnes by sa výsledok práce operného umelca nemal zamerať len na malý slovenský trh, ale na európsky a celosvetový. Súčasná generácia slovenských operných umelcov tak nezanechá takmer žiadne profilové CD. Ak sa v spoločnosti opera nepopularizuje, tak sa k nej stavajú aj možní sponzori a vzniká začarovaný kruh.

 

Opera vo svete

 

V dnešnom svete opera využíva všetky možné spôsoby šírenia svojho umenia. Od klasických predstavení v kamenných divadlách cez prenosy do kín či prostredníctvom internetu až po veľkolepé operné festivaly a koncerty pod holým nebom, neskôr vydané na CD, alebo DVD nosičoch. Neodmysliteľnou súčasťou sú sprievodné programy, kontakt operných umelcov s publikom, koncerty, autogramiády, vytváranie fan klubov, krsty CD a DVD albumov... Opera vo svete má aj modernú formu prezentácie počnúc dobre prepracovanými a aktualizovanými webstránkami umelcov a inštitúcií až po včasné propagovanie a publicistiku. Dnešný náročný divák posudzuje aj na základe graficky, obsahovo, či inak zaujímavých propagačných materiálov, stále populárnejšia je (dnes už na vysokej úrovni) fotografia, audio a video. Ak je takýto materiál nemoderný, nezaujímavý, divák si ho spojí so žánrom a aj podľa toho konkrétny žáner vníma. Divák sa stal erudovanejším, má širší rozhľad, ale nie len vďaka klasickým operným predstaveniam, ale najmä vďaka odvážnejšej dramaturgii, sprievodným akciám, dostupným informáciam a audiovizuálnym materiálom...

 

Operné domy spolupracujú v rámci rôznych medzinárodných operných organizácií a vymieňajú si tak, skúsenosti, kontakty... Svetová opera má svoje miesto v bežných periodikách, rozhlase a televízii prostredníctvom špecializovaných publicistov. Divadlá ponúkajú prenosy predstavení na veľkoplošných obrazovkách umiestnených priamo na budovách opier a predsa im neklesá predaj. Práve naopak, po zhliadnutí takéhoto operného predstavenia ľudia zatúžia vidieť ho aj naživo. Toto všetko zabezpečuje opere popularitu a kontakt s publikom.

 

Internet, internet, internet

 

Opera vo svete ho naplno využíva na medializáciu, spravodajstvo a publicistiku. Prostredníctvom internetu sme boli svedkami prvého celodenného prenosu z Kráľovskej opery v Londýne. Takto spoznali aj slovenskí diváci prácu a zákulisie jedného z najpoprednejších operných stánkov. Youtube.com ponúka množstvo kvalitných operných nahrávok, árií, profilov umelcov, dokonca kompletné opery, či hodiny spevu. Zo slovenskej opery na youtube.com nájdeme len minimálne množstvo videomateriálov. Prostredníctvom sociálnych sietí sa dnes dá pomerne jednoducho zistiť, na čom dnes svetové operné hviezdy pracujú a môžeme vidieť momentky či videá zo skúšok. Informácie chodia fanúšikom ako na podnose. Aj na Slovensku vidno zmeny, no sú ešte malé. Nová generácia už považuje za samozrejmosť vytvorenie svojho vlastného webového priestoru, minimálne informujú cez nie súkromné, ale osobné fan stránky na Facebooku, objavujú sa aj nahrávky na youtube.com, čo vnímam ako správny krok.

 

Ako je na tom slovenská opera vo svetle opery vo svete?

 

Opera je stále uzavretá v kamenných divadlách a zrejme to súvisí s opatrnejšou a konzervatívnejšou povahou Slovákov. Príliš veľa ľudí má u nás pocit, že opera nie je pre nich a nemajú nádej sa do nej dostať. Na druhej strane, prečo by mal niekto túžiť po niečom preňho tak vzdialenom a nepoznanom? Poznajú bežní ľudia súčasných operných spevákov, dirigentov, režisérov? V akom kontakte sú slovenskí operní umelci s divákmi? Otázne je, čia úloha by to mala byť. Divadiel, alebo jednotlivých umelcov? Kedy sa naposledy uskutočnil prenos opery zo slovenského operného divadla v rozhlase či televízii, ako je to bežné v zahraničí? Tento proces na Slovensku úplne zamrzol, no verím, že po stretnutí riaditeľa STV Václava Miku s novinármi, kde som položil aj túto otázku, sa ho podarí spustiť. Viac z tohto stretnutia sa dozviete TU...

 

Aj z našej ankety na Opera Slovakia, ktorú nájdete TU..., vyplynulo, že opera na Slovensku si žiada výrazné zmeny. Pokiaľ ide o samotnú operu, zmeny už badať. Okrem iného sa u nás začína sústredenejšie venovať aj detskému divákovi a SND pripravuje operný festival už koncom novej divadelnej sezóny 2013/2014. V SND vznikol nový projekt opery pre deti pod Názvom Opera je zábava! Ide o komentovaný prierez operou Gaetana Donizettiho Nápoj lásky, ktorý zábavným, ale pritom edukačným spôsobom podáva detským divákom herec Martin Vanek. Tento populárny herec a moderátor už podobný projekt v súvislosti s klasickou hudbou úspešne praktizuje v Slovenskej filharmónii a tak sa vo výraznej miere podieľa na popolurizácii klasickej hudby a opery. Viac o projekte Opery SND TU...

 

Práca na formovaní Opera Slovakia mi ukázala ucelenejší obraz opery na Slovensku. Začnem letom, kedy opera na Slovensku spí, pokiaľ hovorím o čisto letných mesiacoch júl a august. Výnimkou sú len Majstrovské kurzy Petra Dvorského v Piešťanoch, o ktorých sme informovali TU...

 

Na Slovensku sú mnohé hrady, zámky a kaštiele ako stvorené pre letné operné koncerty, či predstavenia pod holým nebom, aké poznáme zo zahraničia. Takéto podujatia sú na Slovensku ,,pole neorané“. Každým rokom k nám prichádza viac zahraničných turistov a preto si myslím, že nádherná atmosféra operných letných večerov by si aj u nás našla primerane početné publikum. Okrem hradov, zámkov, záhrad, slovenskej kuchyne a iných súvisiacich služieb by návštevníci spoznali aj našich výborných operných spevákov. Otázkou je, kto by mal takého podujatia organizovať. Sú to divadlá? Inštitúcie? Súkromné agentúry?

 

Dovolím si pripojiť fotografiu z uvedenia opery Svätopluk na Devíne v roku 1960. Aj takto žilo Slovensko operou kedysi. Dnes je tento priestor v dezolátnom stave.

 

 

Svätopluk na Devíne 17.7.1960

 

 

Ak sa presuniem do obdobia divadelnej sezóny, chýba mi na Slovensku regionálny operný život. Počet operných koncertov a predstavení mimo Bratislavy, Banskej Bystrice a Košíc je minimálny. Ľudia v regiónoch teda nemajú nádej vidieť operu naživo, ani sledovať jej prenos, alebo záznam v televízii, a ak je, tak vďaka slabej publicistike sa o nej ani poriadne nedočítajú. Väčšina tak nemá možnosť spoznať súčasných operných spevákov, čím spätne vo veľkej miere klesá návštevnosť operných divadiel a predstavenia s dobrými, ale pre mnohých ľudí neznámymi spevákmi sa ťažšie predávajú. Vzniká začarovaný kruh, z ktorého sa uniká veľmi ťažko.

 

V diskusii okolo poslednej premiéry v Opere SND sa objavili obavy z uvedenia titulu Richarda Wagnera Lohengrin, ktorý je v súčasnosti na Slovensku najväčšou opernou inscenáciou. Obavy sa nepotvrdili a aj napriek predpovediam, že titul nepriláka záujem diváka, Lohengrin zaujal odbornú i laickú obec. Niečo podobné sa udialo aj v prípade opery Dialógy karmelitánok v košickej opere. Mal by to byť signál pre dramaturgie divadiel, že aj menej známy a neobohraný repertoár dokáže dnešného diváka zaujať a mýty o tom, že náročnejšie tituly, či experimentálne projekty, ako aj na Slovensku veľmi chýbajúce koncertné prevedenia opier nemajú nádej prežiť, sú neoverenou a prázdnou frázou.

 

Ľahko sa píše takýto text do počítača, ťažšie sa realizuje jeho obsah. Snažil som sa len priblížiť svoj pohľad na slovenský operný život, ktorého úskalia sú témou mnohých diskusií, či už medzi umelcami, v inšitúciách, alebo v diváckej a odbornej obci. V tomto mojom príhovore som zároveň pomenoval to, čo je na slovenskej opernej scéne najviac diskutované. Portál Opera Slovakia vznikol z viacerých dôvodov, ktoré som vo svojom texte spomenul a tak sa vytvoril priestor pre spravodajstvo a publicistiku, pre poznanie histórie opery, jej udalostí a osobností, či priestor na diskusiu... Mnohé veci sa pohli aj vďaka Opera Slovakia. Na Slovensku je potenciál, stačí ho len spracovať, priniesť pozitívne myslenie a veci sa rozbehnú. Opera Slovakia mediálne pomôže akémukoľvek dobrému projektu.

 

 

                                                                                           Ľudovít Vongrej

                                                                                           šéfredaktor Opera Slovakia

 

 

Ak by mal niekto záujem napomôcť zviditeľneniu Opera Slovakia vo vašej škole, firme, či organizácii, pripájam plagát na stiahnutie.

 

Opera Slovakia plagat.pdf (4,7 MB)

 

 

článok zaradený do: Operné korzo

 

 

Fotogaléria: Ľudovít Vongrej: Druhý rok Opera Slovakia

Táto fotogaléria je prázdna.

Diskusná téma: Ľudovít Vongrej: Druhý rok Opera Slovakia

Gratulácia

Eva Halászová 11.10.2013
Ludko, krásny článok! Nech sa ti darí naďalej aj v naplňaní obsahu!

Gratulujem a klobuk dolu

Alojz Tinka 07.10.2013
Drzim vam palce.
Ziskali ste dalsieho citatela a fanuska i tu, za velkou mlakou.

Re:Gratulujem a klobuk dolu

Ľudovít Vongrej 10.10.2013
Ďakujem pán Tinka za gratuláciu, aj za obsiahlejší mail. Pozdravujem rodákov za veľkú mláku.

opera slovakia

operní fanynka z Prahy 28.09.2013
Take blahopreji a dekuji za hodnotni a nejlepsi operní web , vase ctenárka z Prahy

Vdaka

Stefan 27.09.2013
Vsetko najlepsie!
Tesim sa kazdemu clanku co sa tu objavi. Som rad, ze portal existuje
a ze si mozem aj tu precitat nieco z onoho kuzelneho sveta. :)
Je to pre mna nalepsi relax.
Drzim palce!

cena pre Operu Slovakia

Jana Moravkova 27.09.2013
Som dennodennou čitateľkou tohoto webu a zaslúži si ocenenie Krištalove kridlo! za posun v oblasti operneho spravodajstva na Slovensku!!!!!!!!!!!!!

dakujem

Ľudovít Vongrej 17.09.2013
Ešte raz ďakujem za všetky gratulácie k dvojke :-) je to pre mňa a nás všetkých veľmi povzbudzujúce.

VSETKO len to NAJ NAJ NAJ

Jana Kurucova 17.09.2013
Happy Birthday, prajem veľa dalších uspesnych rokov!!!

blahoželám!

Michaela Mojžišová 14.09.2013
Srdečne gratulujem k narodeninám a vyjadrujem svoj obdiv i rešpekt voči nezištnému nasadeniu a krásnej zanietenosti šéfa portálu a jeho spolupracovníkov. Do ďalšieho roku existencie Vám želám mnoho tvorivých síl, super témy, rastúcu krivku návštevnosti (a štedrých donorov).

opera

Ivan Kováčik 14.09.2013
Blahoželám k výročiu a pevne verím, že sa Vám bude dariť aj naďalej, že nájdete finančné zabezpečenie na fungovanie toho, čo robíte....s pozdravom, Ivan Kováčik

1 | 2 >>

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk