Nello Santi: Verdiho Requiem je drámou ľudstva cez prizmu utrpenia Ježiša Krista

06.04.2012 22:49

 

Nello Santi je jednou z vrcholných dirigentských osobností operného sveta. Vďaka zmyslu pre tradíciu a špecifickému prístupu k vedeniu orchestra ho kritici zaraďujú medzi najvýnimočnejších dirigentov od čias Toscaniniho, de Sabatu a Furtwänglera. Santi je orchestrom často prezývaný „Papa Santi“; hráči tým chcú vyjadriť svoju úctu a rešpekt k jeho práci. Dnes maestro stále patrí k najviac vyhľadávaným dirigentom koncertných a operných diel súčasnosti. Prinášame vám jeho pohľad na Verdiho veľkolepé dielo Requiem, ktoré naštudoval s operným súborom SND.

 

 

Nello Santi

 

,,Verdi zhudobnil Requiem ako drámu Ježiša Krista, ktorý sa stal človekom a trpel za ľudstvo, pretože prišiel na svet kvôli tomu, aby ho vykúpil. Stal sa natoľko človekom, že trpel pravdivo, v jednom momente dokonca vraví: „Otče, nemôžeš ma takto trestať, aj keď som človekom, pretože som tvoj Syn!“ Utrpenie Krista je teda pravdivým, pretože On je človekom. Pokiaľ ide o jeho ľudskú hrdosť, je hrdým nie preto, že sa cíti ako človek dôležitým, ale preto, lebo je Synom Božím. A Boh predsa stvoril človeka na svoj obraz a podobu. Verdiho Requiem je drámou ľudstva, ktoré pokrýva Zem svojím utrpením.

 

 

Konečnú podobu svojho Requiem Verdi napísal na počesť svojho priateľa, básnika Alessandra Manzoniho, ktorý umrel v r. 1873 (nar. 1785). Avšak jeho počiatky siahajú do roku úmrtia Gioacchina Rossiniho (1792 – 1868). Verdi vtedy oslovil šiestich talianskych skladateľov, aby každý napísal jednu zo šiestich častí zádušnej omše (Requiem aeternam, Dies irae, Offertorium, Sanctus, Agnus Dei a Lux aeterna) a sám sa rozhodol napísať poslednú, siedmu časť, Libera me, Domine. Oslovení skladatelia však s týmto návrhom nesúhlasili. Keď Manzoni umrel, Verdi mal poruke svoje Libera me, Domine, ku ktorému dokomponoval ostatné časti. Requiem teda vlastne písal od konca. Vskutku, hneď na začiatku prvej časti Requiem aeternam sláčikové nástroje hrajú motív, ktorý je prebratý z posledného zboru à capella so sólovým sopránom v časti Libera me, Domine.

 

O tomto diele sa nedá len tak povedať, že je náboženské, ale je to dielo dramatické s náboženským charakterom. Na interpretáciu je veľmi náročné nielen po technickej, ale hlavne po výrazovej stránke. Chcem povedať, že s umelcami opery SND sa mi spolupracovalo nádherne. Vždy som si myslel, že vo vašom národe sú ľudia skutočne inteligentní. Preto sú aj veľmi otvorení. Orchestru a zboru som toho veľa nenahovoril, pretože ma všetci naozaj potichu sledovali a hľadali spôsob, ako ma pochopiť a môžem povedať, že ma naozaj stále chápali vynikajúco. Neviem síce ako to dokázali, ale pochopili môj názor na štýl, akým sa má Verdi hrať. Chcem ešte povedať, že sa tu mám veľmi dobre a prirodzene ma teší veľké priateľstvo, ktoré mi preukazujete.

 

 

Na záver jedno posolstvo: na tlačové konferencie prichádza mnoho ľudí, ktorí milujú operu a sú na ňu dobre pripravení. Vypočuli si celé série nahrávok na CD, DVD a pod. Ja si však myslím, že takto produkovaná hudba nikdy nemôže byť celkom pravdivá ako hudba, ktorá sa hrá naživo".

 

 

                                                                                                                              Nello Santi, dirigent

 

 

súvisiace články

Slávny dirigent Nello Santi bude v SND dirigovať Requiem Giuseppe Verdiho

Ako dirigent som sa už narodil, tvrdí svetová hviezda Santi

 

 

 

Pripravili: Ján Marták                                                  

             Ľudovít Vongrej

Bratislava / 6. apríla 2012

 

 

 

Diskusná téma: Nello Santi: Verdiho Requiem je drámou ľudstva cez prizmu utrpenia Ježiša Krista

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk