Premiéra: Barbier zo Sevilly sa vracia na javisko Opery SND

07.02.2013 22:16

 

Bratislava

 

Opera Slovenského národného divadla uvedie v novom naštudovaní komickú operu Gioacchina Rossiniho Barbier zo Sevilly. Premiéry začiatkom februára tohto roku sa nesú v znamení viacerých debutov.

 

 

Historická budova SND

Foto: Ľudovít Vongrej

 

Premiéry deviateho naštudovania diela v histórii SND je naplánované na 8. a 9. februára 2013 v historickej budove SND. Svetová premiéra opery sa konala 20. februára 1816, a Teatro Argentina, Ríme a slovenská premiéra 17.01.1921 v SND. Naposledy bol tento operný kus na repertoári Opery SND od roku 1985 do roku 2004. Za tento čas sa hral 158 krát.

 

Barbier zo Sevilly, Opera SND

P. Remenár (Figaro), J. Kurucová (Rosina), J. Hollý (Almaviva)

foto: Anton Sládek, 2013

 

Krátko z histórie

 

Barbier zo Sevilly je komická opera, ktorej libreto napísal taliansky spisovateľ a libretista Cesare Sterbini na námet hry francúzskeho dramatika, vynálezcu, hodinára, hudobníka... Pierra-Augustina Caron de Beaumarchaisa (1732-1799) Téma figliara Figara sa objavila v jeho trilógii, kde prvá časť bola Barbier zo Sevilly, druhá časť Figarova svadba, ktorá sa stala predlohou opery W. A. Mozarta a po revolúcii pribudla tretia časť trilógie a to Previnilá matka. Na námet prvých dvoch dielov vznikli mnoho operných, či iných hudobnodramatických spracovaní.

 

V tejto hre je hlavným hrdinom sevilský holič Barbier Figaro. Táto hra bola vo Francúzsku istú dobu cenzurovaná, pretože v tejto hre je plebejec múdrejší, ako šľachtici, alebo predstavitelia mesta či cirkvi. Na tento námet napísal operu aj známy skladateľ Giovanni Paisiello v roku 1782. Prvá premiéra Rossiniho Barbiera 20. februára 1818 údajne nedopadla najlepšie, ale nie z dôvodu nekvality diela, ale preto, lebo Paisieloví priaznivci na tejto premiére vyvádzali, zrejme kvôli spoločnému námetu opery. Rossini bol pohodový typ človeka, preto to bral športovo. Na druhú premiéru ani nešiel a práve tá skončila triumfom. Speváci po predstavení utekali za Rossinim do hotela kde spal, aby mu oznámili úspech jeho diela.

 

Gioacchino Rossini, skladateľ

(*1792, Pesaro, †1868, Paríž)

 

Gioacchino Rossini (*1792, Pesaro, †1868, Paríž) mal osemnásť, keď mu uviedli v Benátkach jeho prvú operu La cambiale di matrimonio. Skomponoval skoro štyri desiatky komických aj vážnych opier, najznámejšou je Barbier zo Sevilly. Premiéru mala vo februári 1816 v Ríme, autor mal vtedy iba 24 rokov. Známe sú aj opery Tancredi či William Tell, Talianka v Alžíri, Straka zlodejka, Alžbeta, kráľovná anglická, Popoluška, Armida, Semiramis, Gróf Ory, Mojžiš v Egypte, Othello a mnohé iné. Neskôr sa Rossini usadil v Paríži, kde sa veľmi rád prezentoval vo francúzskych salónoch ako výnimočný gurmán, ktorý svoje recepty dokáže aj rafinovane pripraviť. Kuchárske remeslo mu voňalo veľakrát viac ako komponovanie opier a návštevám rybieho trhu v Paríži sa venoval neraz oduševnenejšie ako návštevám divadla. Rossini tvoril na hranici období klasicizmu a romantizmu. Písal opery buffy a opery serie.

 

 

Barbier zo Sevilly, Opera SND
 J. Hollý (Almaviva), G. Beláček (Bartolo)
Foto: Anton Sládek, 2013

 

Barbier zo Sevilly v Opere SND v znamení debutov

 

Toto nové naštudovanie Barbiera v Bratislave je okrem režisérskeho debutu Romana Poláka na pôde Opery SND zaujímavé aj dvomi ďalšími debutmi. V postave Rosini sa bratislavskému publiku po prvýkrát predstaví aj ďalšia z úspešných Slovákov, ktorí reprezentujú našu krajinu na medzinárodnej opernej scéne mezzosopranistka Jana Kurucová. Diváci na Slovensku už mohli Janu Kurucovú zažiť a to pri jej koncertnej činnosti. V roku 2006 spievala v Slovenskej filharmónii altové sólo v Rossiniho Malej slávnostnej omši (Petite messe solennelle) a v apríli 2012 na koncerte diela českého skladateľa Antonína Dvořáka: Stabat Mater, s podtitulom Oratórium pre sóla, zbor a orchester v banskobystrickej opere. Aj keď Jana Kurucová spievala na slovenskom opernom javisku (spomínané Stabat mater, 2012), v slovenskej opernej produkcii ešte neúčinkovala. Preto toto hosťovanie na našej prvej scéne sa nesie v znamení jej operného debutu. Posledným z trojice debutantov je mladý tenorista Juraj Hollý, ktorý sa divákom predstaví ako gróf Almaviva. Juraj Hollý má už za sebou nejaké úspechy. v Ankete opernej kritiky Opera Slovakia získal 1. miesto v kategórii Objav (talent) sezóny, kde operný kritik Pavel Unger okomentoval jeho výkon v banskobystrickej inscenácii Cosi fan tutte takto: ,,Tenorista Juraj Hollý, čerstvý absolvent VŠMU, prekvapil  krásnou farbou hlasu, muzikálnosťou, zmyslom pre mozartovský štýl a uvoľneným herectvom.“ Celú anketu opernej kritiky nájdete TU... Pôvodne ohlásenú štvoricu debutantov mal doplniť aj tenorista Američan Norman Reinhardt v postave Almavivu. Ako na tlačovej konferencii k premiére informoval šéf Opera SND Friedrich Haider, Norman Reinhardt vážne ochorel, čo znamená, že do konca tejto sezóny nenastúpi do predstavenia, ale nastúpi až neskôr, kedy mu to jeho zdravotný stav dovolí.

 

 

Martin Bendík: Barbier zo Sevilly v Bratislave

 

Opera Slovenského národného divadla uvedie v novom naštudovaní operu Gioacchina Rossiniho Barbier zo Sevilly. Uvedenie tohto diela nie je dramaturgickou „vykopávkou“, ale práve naopak, tento titul je stálicou repertoáru a jedným z najčastejšie inscenovaných opier na našej prvej scéne. Od roku 1920 bola uvedená osemkrát a pre návštevníka divadla, ktorý sa trochu zaujíma o históriu, by bolo skôr zaujímavé zistiť, kedy a ako dlho nebola na repertoári divadla, než kedy uvádzaná bola. Prvýkrát v dejinách Slovenského národného divadla sa táto opera uviedla v pomyselnom roku nula (1920) v hudobnom naštudovaní Ferdinanda Ledvinu a v réžii Josefa Peršla. Neskôr sa hudobného naštudovania chopili aj osobnosti ako Ladislav Holoubek, Gerhard Auer, Oliver Dohnányi a inscenátori Arnold Flögl, Miroslav Fischer a Václav Věžník. Aj party koloratúrneho sopránu, respektíve mezzosopránu boli zverené výnimočným osobnostiam ako Helene Bartošovej, Márii Kišoňovej, Edite Gruberovej, Jane Valáškovej, v mezzosopránovom variante Nine Hazuchovej, Oľge Hanákovej a iným osobnostiam.

 

Barbier zo Sevilly je titulom s ktorým odštartovala medzinárodné kariéru nejedná operná hviezda, lebo v opernej „brandži“ sa považuje za „lakmusový papierik“ všestranného speváckeho talentu a noblesy. Aj pripravovaná inscenácia počíta s vynikajúcimi speváckymi výkonmi popredných slovenských spevákov ako Teréziou Kružliakovou, Otom Kleinom, Jozefom Bencim, Gustavom Beláčkom, Petrom Mikulášom, Pavlom Remenárom, Alešom Jenisom a v neposlednom rade v Berlíne pôsobiacou Janou Kurucovou. Vedenie opery vsadilo na vokálne talenty, lebo umenie bel canta si vyžaduje krásny, zamatový hlas, majstrovstvo speváckej techniky, interpretačný vkus a v neposlednom rade zmysle pre buffózny humor. Od pripravovaná inscenácia si sľubuje aj zaujímavú inscenačnú podobu „notoricky“ známeho diela, preto režijným stvárnením poverilo činoherného režiséra Romana Poláka, ktorý sa už príležitostne ako operný režisér predstavil na scénach košickej a banskobystrickej opery. Novým výkladom diela kladie režisér otázniky nie len v rámci buffóznych situácií a aktualizácie klasickej predlohy, ale aj v rámci pomeru komična a tragična v danom príbehu.

Preto od nového uvedenia môžeme očakávať hlboký umelecký zážitok, ktorý sa dotkne sŕdc aj tých najnáročnejších návštevníkov tohto kráľovského divadelného druhu.

Text: Martin Bendík

 

 

Hudobne dielo naštudoval hlavný dirigent opery SND Rastislav Štúr

 

 

Rastislav Štúr, hlavný dirigent Opery SND

 

Určite je aj viacero verzií Barbiera zo Sevilly, ale čo som ja hľadal vydania Ricordi vo Viedni, tak som našiel tri Ricordi vydania z rôznych rokov, ktoré sa úplne líšia, čo sa týka obsadenie orchestra alebo frázovania. Napr. v jednom sú predpísané tri trombóny, v ďalšom je len jeden trombón a v treťom je bez trombónov. Je to vydanie z roku 1969 od dirigenta Alberta Zeddu, ktorý je veľký odborník na Rossiniho, tak som sa priklonil k tejto verzii, ktorá by mala najviac vychádzať z originálu Rossiniho.“

 

 

 

 

 

 

 

Roman Polák, režisér

 

,,Môj vstup do réžie tejto opery vytvára ešte ďalšie plány. Vytvorili sme akýsi náznak barokového divadla, to znamená, že na reálnom divadelnom javisku sme si postavili ešte menšie javisko, kde odhaľujeme aj divadelný princíp. Čiže je tam šepkárka aj inšpicient, ktorý pomáha sólistom, hercom a celé je to zarámované absurdnou situáciou, že vlastne celá opera je kúpená akýmisi zbohatlíkmi, ktorí si ňou spríjemňujú večeru. Zasahujú do deja, fotia sa a istým spôsobom narúšajú prirodzený priebeh opery, pretože si to môžu dovoliť, lebo sú bohatí."

 

Celý rozhovor s Romanom Polákom

Roman Polák: Opera Barbier zo Sevilly má pobaviť

 

 

 

Jana Kurucová, predstaviteľka Rosiny

 

,,V SND sa cítim veľmi dobre, mám super kolegov, s ktorými sa navzájom povzbudzujeme a čo je hlavné už pri posledných skúškach, tak to je či máte v orchestrisku usmievajúceho sa alebo mračiaceho sa dirigenta, my ich máme našťastie hneď dvoch usmievajúcich. Toto obdobie môže byť aj veľmi stresujúce, lebo každý to chce urobiť čo najlepšie a všetci sme už trochu unavení, takže udržať dobrú atmosféru je veľmi dôležité. Inak si musím zvykať na priestory, ktoré sú oveľa menšie ako som teraz zvyknutá, ale ma to svoje útulné čaro. A samozrejme začínam pociťovať už to také povestné premiérove napätie, ale to patri k tomu a ja sa už veľmi teším."

 

Celý rozhovor s Janou Kurucovou

Jana Kurucová: Najväčším umením je život sám

 

 

 

Barbier zo Sevilly, Opera SND

 Scéna

foto: Anton Sládek, 2013

 

 

Gioacchino Rossini

Barbier zo Sevilly

komická opera

 

Premiéry 8. a 9. februára 2013 v historickej budove SND

 

Inscenačný tím

 

Dirigenti: Rastislav Štúr, Martin Leginus

Réžia: Roman Polák

Scéna: Pavel Borák

Kostýmy: Peter Čanecký

Choreografia: Stanislava Vlčeková

Zbormajster: Pavol Procházka

 

Obsadenie

 

1. premiéra historická budova, piatok 8. február 2013 - 19:00

Almaviva: Oto Klein

Bartolo: Jozef Benci

Rosina: Jana Kurucová

Figaro: Aleš Jenis

Basilio: Peter Mikuláš

Berta: Katarína Flórová

Fiorello: František Ďuriač

Kapitán: Martin Gyimesi

Ambrogio: Roman Krško

Inšpicient: Ivan Martinka

Šepkárka: Jana Sovičová

 

2. premiéra historická budova, sobota 9. február 2013 - 19:00

Almaviva: Juraj Hollý

Bartolo: Gustáv Beláček

Rosina: Terézia Kružliaková

Figaro: Aleš Jenis

Basilio: Martin Malachovský

Berta: Katarína Polakovičová

Fiorello: Martin Mikuš

Kapitán: Martin Gyimesi

Ambrogio: Peter Kružliak

Inšpicient: Ivan Martinka

Šepkárka: Jana Sovičová

 

Spoluúčinkuje orchester a zbor opery SND

 

www.snd.sk

 

 

Pripravil: Ľudovít Vongrej / Bratislava / 7. februára 2013

 

článok zaradený do: Aktuality

 

 

Diskusná téma: Premiéra: Barbier zo Sevilly sa vracia na javisko Opery SND

2,premiera

Ivan 11.02.2013
Krasna hudba a vynikajuci spev !!! Ale ti brigadnici na bokoch a vzadu spolu so zadnou projekciou to uplne vsetko pokazili, odchadzal som znechuteny. Odteraz budem velmi pozorne pri vybere predstavenia pozerat, kto robi reziu a ak tam uvidim meno Polak, zdaleka sa mu vyhnem !!

Tesil som sa...

Peter 10.02.2013
ale urcite tuto frasku nenavstivim.Ak nahodou niekomu nestacilo trapne tretie dejstvo Rusalky inscenovane do ,,nasho casu´´ tak nech sa paci.Pri vsetkej ucte pan Polak poviem vam len jedno.Takto domrvit nadhernu hudbu od Rossiniho dokaze len par ludi... A netesim sa z toho ze je to prave v Bratislave.Ak mate vy alebo niekto zaujem na tom aby chodilo do divadiel malo ludi tak pokracujte.Dari sa vam to.Nie som nahnevany.Som straaaaaaaaaasne sklamany.

2. premiera Barbiera zo Sevilly

viera 10.02.2013
Nádherná hudba, krásny spev..... nová scéna "oheň a voda" skôr rušili, zabávajúca sa spoločnosť v pozadí mi zostala akási nepochopená, hovorili sme si, že nabudúci tam nabehneme s fotoaparátmi aj my ... myslím, že dážď na javisku pokazil pocit z krásnej hudby. Nech žije klasika!

Premiera Barbiera

Ing.Urbanová 10.02.2013
Nádherná hudba, skvelé výkony, vieme že hudba nepustí ...
Réžia a scéna ale miatla, rušila zadná projekcia, komparz bol nepochopitelný. Mali sme dojem, že režia si urobila vlastné divadlo a doplnila to Rossinim, resp. zneužila jeho dielo. Škoda, toľko práce to dalo....

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk