Premiéra: Otello na scéne Opery SND.

20.10.2011 07:02

 

Bratislava

 

Opera Slovenského národného divadla v Bratislave bude 21. a 22. októbra 2011 premiérovať opernú drámu talianskeho hudobného skladateľa Giuseppe Verdiho, Otello. Námetom pre Verdiho operu sa stala tragédia anglického dramatika W. Shakespeara, Othello.

 

www.snd.sk

 

Režisérom piateho naštudovania Otella v histórii Opery SND je český režisér Josef Průdek. Hudobne dielo naštudoval popredný slovenský dirigent Ondrej Lenárd. Za dirigentským pultom budú môcť diváci vidieť aj predstaviteľa mladej slovenskej dirigentskej generácie, Martina Leginusa. Spevácke obsadenie je zložené z domácich, ale aj zahraničných a hosťujúcich interpretov.

 

Svetová premiéra sa konala 5. februára 1887 v Teatro alla Scala v Miláne a slovenská premiéra sa konala 10. septembra 1925 v SND v Bratislave.


 

Opery, ktoré boli napísané na námety a predlohy svetových autorov, sú zväčša pozmenené a autor až tak nezachádza do filozofickej hĺbky. V prípade Otella je tomu možno trocha inak, práve hudbou sú mnohé psychologické momenty umocnené. V Jagovom Crede, ktorý libretista dopísal a ktorý sa nenachádza v Shakespearovej predlohe je veľmi silný text. Tento zhudobnený text v ktorom Jago vyznáva vieru v Zlo, Jagovi dotvára a umocňuje charakter postavy omnoho silnejšie, akoby to urobil len samotný text.

 

Oproti Shakespearovskej dráme autor opery Giuseppe Verdi spolu s libretistom Arrigom Boitom vynechali prvé dejstvo hry. Opera začína búrkou a víťazným návratom vojdodcu Otella z vojny proti Turkom.

 

Bližšie o opere Otello sa dozviete tu...

 

Inscenačný tím bratislavskej inscenácie Otello:


Hudobné naštudovanie: Ondrej Lenárd a. h.

Dirigenti: Ondrej Lenárd a. h., Martin Leginus

Réžia: Josef Průdek

Scéna: Milan Ferenčík

Kostýmy: Josef Jelínek

Zbormajster: Pavel Procházka


 


Krátko o postavách z vyjadrení dvoch predstaviteľov.

 

Michal Lehotský, predstaviteľ Otella

 

Michal Lehotský, Otello

Autor fotografie: Jozef Barinka

 

,,Je veľa nádherných verdiovských rolí pre tenor, ale Otello je v určitom zmysle vrcholom dramatického snaženia akéhokoľvek tenoristu. Predstaviteľ Otella musí mať samozrejme dramatický potenciál, nieje to rola pre lyrický tenor. Pre mňa osobne je táto rola spevácky aj výrazovo príbuzná dvom postavám, a to postave Cania v Komediantoch, alebo Jose v opere Carmen. Samozrejme generálny rozdiel je v tom, že Canio aj Jose majú stav vrcholnej žiarlivosti a zúrivosti v dvoch scénach, ale v Otellovi sú tieto scény v troch dejstvách, čiže tá plocha je tu veľká.

Tým, že je černoch medzi belochmi je tam veľa vnútorného napätia. On s nimi žije, je ich generál, má svoju spoločenskú pozíciu. Dostal sa z tých najnižších priečok na tie najvyššie. Otello je človek silný s úžasným egom, nádhernými schopnosťami, tými vojvodcovskými, generálskymi, inak by sa ako vojdodca nemohol presadiť.

 

Mne osobne sa charakter a typ postavy, ktorý nie som ja, veľmi dobre hrá. Je to veľká pasia hrať niečo, čo nie som. Interprét musí odhadnúť mieru pre napätie, striedanie nálad. Otello prechádza vývojom, váha, zasa sa vracia k tomu, že to predsa nemôže byť možné, veď ona mi je verná, ja ju milujem, ona miluje mňa, ale predsa má strach. Keď ona vysloví meno Cassio, to je akoby spúšťač tej histérie Otella. Tento charakter postavy si vyžaduje veľkú náročnosť a poznanie myšlienkových pochodov Otella.

Čo sa týka vzťahu Otella k Desdemone, Otello nemá väčší sen, ako prežiť život s Desdemonou, ktorej vo svojom srdci priznal najvyššie miesto. Ich vzťah sa vykresľuje v ich jedinom ľúbostnom duete v prvom dejstve opery, ktorý je fantastický a zároveň ťažký v tom, že tam treba interpretačne dostať tú nesmiernu, spontánnu a zvnútornenú lásku. Otello v porovnaní s ostatnými verdiovskými postavami je zvláštny, pretože Verdi už mal roky odstupu, bol už v svojich rokoch a bol ovplyvnený svetovým vývojom opery. Verdi to vnímal a všetko toto transformoval do Otella. Táto opera je až akoby symfonickou operou. Verdi v žiadnej inej opere neobsiahol túto bohatosť“.


 

Zoltán Vongrey, predstaviteľ Jaga

 

Zoltán Vongrey, Jago

Autor fotografie: Jozef Barinka


,,Jago v opere Otello je veľmi zaujímavá postava. Interpretačne to pre mňa osobne nie je veľmi ťažké. Spieval som iné náročnejšie role vo Verdiho operách Macbert, Trubadúr a Foscariovci. Jago je náročný práve v špecifickom charaktere postavy. Jago je taká ,,psychologická vojna zla“. Je to zlý človek, ktorý splieta intrigy, až to vyústi do tragického záveru. Siahne do toho najcitlivejšieho miesta a to do vzťahu Otella a Desdemony. Spevák sa musí aspoň pokúsiť, vžiť sa do tej situácie zla. Tieto pocity len hráme, ale skutočne by som si to nevedel predstaviť a v reálnom živote žiť s týmito pocitmi a povahou Jaga".


Aký bol skúšobný proces?

,,Atmosféra počas celého skúšobného procesu v Bratislave bola absolútne vynikajúca. Ja som ešte nikdy nezažil lepšiu atmosféru pri skúšaní opery, pri spolupráci režiséra a umelcov na javisku. Skutočne musím povedať, že bol pokoj a kľud, ktorý je veľmi potrebný pre tvorivý proces. Napriek tomu, že väčšinu skúšobného procesu som postavu Jaga skúšal ja, som s prácou režiséra nadmieru spokojný. Celé obdobie sme zvládli až do konca, potom sú premiéry, ktoré musíme odinterpretovať v čo najlepšej kvalite, no nielen premiéry, ale aj všetky ostatné predstavenia".

 

Rozhovor s režisérom Otella.

 

Josef Průdek: Verdiho Otello je veľká psychologická dráma


 

 

 

 

 

 

 

 


Premiérové obsadenia:

 

Prvá premiéra, piatok 21. októbra 2011

 

Otello: WeiLong Tao a.h.

Jago: Dalibor Jenis a. h.

Cassio: Tomáš Juhás

Roderigo: Jozef Kundlák

Lodovico: Martin Malachovský

Montano: Mikuláš Doboš

Un Araldo: Ladislav Uhrák

Desdemona: Adriana Kohútková

Emilia: Monika Fabianová

 

 

Druhá premiéra, 22. októbra 2011

 

Otello: Michal Lehotský a. h.

Jago: Zoltán Vongrey a. h.

Cassio: Oto Klein a. h.

Roderigo: Ivan Ožvát

Lodovico: Martin Mikuš a. h.

Montano: Mikuláš Doboš

Un Araldo: Daniel Hlásny

Desdemona: Eva Hornyáková

Emilia: Denisa Šlepkovská

 

 

Pripravil: Ľudovít Vongrej / 20. októbra 2011 / Bratislava           

 

 

 

 


 

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk