Tosca v SND s mladým brazílskym dirigentom

30.01.2012 17:27

 

Bratislava



Mladý dirigent z Brazílie Vinicius Kattah, bude 31. januára 2012 v SND dirigovať operu Giacoma Pucciniho Tosca. Slovenské národné divadlo venovalo do medzinárodnej dirigentskej súťaže prvú cenu a to dirigovanie opery Tosca, ktorú si touto cestou mladý dirigent vyzdvihne.

 

VINICIUS KATTAH, dirigent




Vinicius Kattah sa narodil v roku 1986 v brazílskom São Paulo. Okrem štúdia dirigovania, absolvoval u Roberta Levina a Marie Eugênie Sacco majstrovské kurzy hry na  klavír a čembalo. Vincius Kattah absolvoval tiež lekcie spevu u významného brazílskeho barytonistu Carma Barbosu. V súčasnosti žije vo Viedni, kde dokončuje magisterský program dirigovania u Georga Marka na Konzervatóriu Viedenskej univerzity.
 
Vincius Kattah dirigoval v operných domoch v Európe, USA a Južnej Amerike. Vo Viedni spolupracoval ako asistent dirigenta Waltera Kobéru v Neue Oper Wien na naštudovaní opery Gramma od Joseho M. Sanchez-Verdu. V roku 2008 bol vybraný ako štipendista  na majstrovských kurzoch bulharského dirigenta Borisa Hincheva dirigovať Pucciniho opery Bohéma, Tosca a Madama Butterfly. V marci 2011 dirigoval vo viedenskom divadle Akzent niekoľko predstavení Pucciniho opery Gianni Schicchi. V tom istom roku získal prvé miesto na medzinárodnej dirigentskej súťaži Blue Danube International Opera Conducting Competition 2011. Ako laureát ceny získal angažmány v divadlách na Ukrajine, v Bulharsku a v opere Slovenského národného divadla, kde bude 31.januára 2012 dirigovať predstavenie Tosca od Giacoma Pucciniho.

 

VINICIUS KATTAH, dirigent

na súťaži Blue Danube International Opera Conducting Competition 2011




Ako pre portál Opera Slovakia Vinicius Kattah povedal, je veľmi rád, že môže v SND dirigovať. Mladý dirigent nám odpovedal aj na niekoľko otázok.

V SND budete dirigovať operu Tosca, tým si vlastne prevezmete cenu prvého miesta, ktorú ste vyhrali. Aké máte pocity?

Som veľmi rád, že môžem tu u vás dirigovať, máte kvalitný operný súbor. Budem tu dirigovať vďaka súťaži, ktorú som vyhral a ktorá bola pre mňa odrazovým mostíkom. Súťažou som získal možnosť dirigovať v rôznych operných domoch. Veľmi sa teším na všetky predstavenia ktoré som vyhral a v plnej dávke si ich vychutnám.

Bude to vaše prvé operné predstavenie? Myslím tým predstavenie v opernom divadle, nie na škole, alebo na súťaži.

Nie, už som dirigoval bežné predstavenia v Európe, USA a Južnej Amerike. V Neue Oper Wien som bol asistentom dirigenta i korepetítor. Tieto skúsenosti využívam pri dirigovaní a sú to veľmi potrebné skúsenosti.


Opera je živá produkcia, dirigent sa stretne s mnohými neočakávanými okolnosťami. Načo si mladý dirigent musí dať pozor?

Pri opere musím byť pripravený na všetko, je to živý organizmus. Musím žiť s hudobníkmi a so spevákmi, musím s nimi dýchať a tým sa dá mnohým okolnostiam vyhnúť, aj keď ako ste povedali, niektoré nečakané prídu vždy a tie sa musia riešiť za chodu. Je to skutočne náročná práca.

Budete dirigovať operu Tosca. Aký je váš vzťah k Pucciniho operám?
 
Puccini je brilantný skladateľ a s ním musím byť naozaj pripravený na všetko. Pri Pucciniho operách je to o to ťažšie, že tempo, ktoré sa v jeho operách vlní, môže nesústredenosť veľmi skomplikovať a tým, že jeho hudba je jasná, divák to okamžite cíti. Tu je kontakt spevák-orchester-dirigent veľmi potrebný.

Splnili ste si týmto niektorý zo svojich snov?

Áno, Tosca je jednou z mojich najobľúbenejších opier.

Ako ste sa stali dirigentom?

Niekoľko rokov hrám na klavíri, na gitare, spieval som v zbore. Divadlo, konkrétne herecké a režisérske skúsenosti mi pomohli stať sa dirigentom. Vedel som, že to chcem robiť a bolo to pre mňa dôležité.

V koľkých rokoch ste videli prvú operu?

Mal som pätnásť, alebo šestnásť rokov. Pred tým som poznal len zborovú a symfonickú hudbu. Keď som videl prvú operu, tak to bolo ako zamilovanie sa na prvý pohľad. Chytilo ma to a vedel som, že práve toto chcem robiť, že chcem byť operným dirigentom.

Čo vás čaká najbližšie?

Najbližšie budem dirigovať Verdiho operu Rigoletto na Ukrajine a po nej Verdiho La traviatu v Bulharsku. Tieto predstavenia sú spolu s dirigovaním opery Tosca v SND súčasťou prvej ceny na Blue Danube International Opera Conducting Competition 2011.

Ako ste sa k súťaži dostali?

Boli sme s manželkou v Štuttgarte, keď som sa dozvedel o tejto súťaži, ktorá sa mala začať už o týždeň. Manželka ma v tom podporila. Povinné opery, ktoré bolo treba oddirigovať boli Don Giovanni, Madama Butterfly a La traviata. V prvom kole nás bolo šesťdesiat a do druhého kola sme sa dostali šestnásti. V súťaži nebol žiaden vekový limit a ja som bol najmladší. Všetky tri opery som dirigoval spamäti. Členovia poroty nevedeli o nás absolútne nič, všetci sme boli len pod číslami. Ja som mal číslo osemnásť. Keď povedali moje číslo pri udelení prvej ceny, bol som veľmi šťastný.


Bola medzi súťažiacimi aj nejaká žena?

Áno, bola, ale ona nepostúpila.

Cestujete po celom svete,stretávate sa aj s rôznym vnímaním opery. Aký máte prístup k opere vy, ako začínajúci dirigent?

Keď to porovnám, tak napríklad v Južnej Amerike sú ľudia v myslení viac voľní, ale  Nemci sú zasa akademickí. Samozrejme, že disciplína musí byť, ale na predstavení sa musím tešiť z hudby.

Aká je situácia v Brazílii?


V Brazílii ľudia nechodia až tak na predstavenia a koncerty klasickej hudby, ako je to u vás v Európe. Máme síce pekné operné domy v Argentíne, vo Venezuele, ale naši ľudia to nemajú až tak zaužívané. Napriek tomu veľa dobrých muzikantov pochádza z južnej Ameriky.

Ako zvyknete relaxovať?

S manželkou, s dobrým vínkom, cigaretou a keď som v Brazílii, tak samozrejme pri mori.

 

Ďakujeme za rozhovor a prajeme vám veľa šťastia.

 

 

 

Opera SND Bratislava

Giacomo Puccini: Tosca

 

Pripravil: Ľudovít Vongrej, spolupracovala Dária Ďurišová / 30. januára 2012 / Bratislava                          

 

 

Diskusná téma: Tosca v SND s mladým brazílskym dirigentom

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk