Zbavia sa Košice nálepky operného skanzenu?

06.03.2012 07:16

 

Zdá sa, že s príchodom staronového šéfa súboru Karola Kevického sa v opere košického Štátneho divadla začína nová éra.

Po rokoch strávených na poste šéfa operety ambiciózneho ostravského divadla sa Karol Kevický do Košíc vracia so zjavnou snahou zbaviť ich nálepky operného skanzenu.

 

Prvým naplnením jeho predstáv o dramaturgickom smerovaní súboru je Janáčkova Jej pastorkyňa. Na hudobno-scénické zhmotnenie nádherného diela pozval mladého šéfa ostravskej opery Roberta Jindru a skúseného českého režiséra Michaela Taranta.

 

Z predstavenia Jej pastorkyňa.

Z predstavenia Jej pastorkyňa.

Foto: ŠD KOŠICE

 

 

Výsledkom spolupráce je plnokrvná dráma. Z Tarantovej strany odetá vo viac-menej tradičnom háve (farebne prekombinovaná svetelná réžia či zjavenia z onoho sveta dojem z inscenácie skôr rušia než ozvláštňujú). Povesť režiséra s vysokými nárokmi na hereckú zložku však naplnil bezo zvyšku.

 

Hudobná koncepcia Roberta Jindru je skvostná. Plná napätia, potláčaných i vybuchujúcich vášní – divadelná hudba par excellance. Ak sa Kevickému podarí orchester častejšie konfrontovať s takýmito umelcami, rast má zaručený.

 

Inscenácia po speváckej stránke stojí prevažne na hosťoch. Prvá premiéra bola vynikajúca. Netradične dramatická Jenůfa Maidy Hundelingovej, sopranistky s impozantným wagnerovským hlasom, je od počiatku zrelou  ženou, hoci na úkor lyriky a dievčenskej bezstarostnosti prvého dejstva.

 

Mravnou silou osobnosti dominuje nad svojím okolím  i nad nevlastnou matkou  Kostelníčkou. Tá v košickej inscenácii vonkoncom nie je odmeranou moralistkou, z ktorej pokrivená predstava o cti spraví vrahyňu Jenůfinho nemanželského dieťaťa. Jolana Fogašová vymodelovala nádhernú, vokálne i herecky strhujúcu štúdiu ženy, ktorá do pastorkyne projektuje svoje nenaplnené sny.

 

Hosťujúci maďarský tenorista Zsolt Vadász bol spevácky prvotriednym, herecky plastickým a v dikcii stopercentne autentickým Števom. V štvorici ústredných postáv pôsobil vokálne matnejšie len domáci tenorista Jaroslav Dvorský ako Laca.

 

Na výbornom dojme z inscenácie sa podpísal aj kompaktný výkon predstaviteľov menších postáv, zanietene hrajúci orchester a kvalitne pripravený zbor.

Vyzerá to, že Karol Kevický svojich staronových kolegov o potrebe novej cesty presvedčil. Treba mu držať palce, aby pre ňu získal aj košické publikum.

 

 

Michaela Mojžišová

 
 
prečítané:  www.sme.sk
 
 
 
6. marca 2012
 
 
súvisiace články
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Diskusná téma: Zbavia sa Košice nálepky operného skanzenu?

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok

                 

 

 

Kontakt

Ľudovít Vongrej - šéfredaktor redakcia@operaslovakia.sk